Keskustelut Tekniikka Stihl 250 versus Husky 543 XPG

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 143)
  • Stihl 250 versus Husky 543 XPG

    Nyt ois Husky sopivasti tarjouksessa, mutta tehot ja kaasarin säätäminen mietityttää. Miten riittää tehot tukkipuihin? Verrokkina siis tuo saman tehonen Stihl. Nykystä sahaa ei ole tarvinnu paljon säädellä, mutta mites tuo Husky? Pitääkö säätää erikseen kesälle ja talvelle? Pureeko yhtä hyvin tukkiin, ku tuo vanha 250?

  • Jätkä

    Kyllä se täyttää. Se täyttää juuri sen aukon, joka sahavalikoimassasi nyt on.

    arto arto

    Tulipa tuossa mieleen sellainen ohje minkä olen täällä kuullut. Saha pitäisi kuulemma nousta maasta kun sahaa nostaa käynnistinnarusta…….Tuo ohje pätee normi käynnistimeen. Nykyisin vaan kaikissa tupaa olemaan ns: kevytkäynnistin. Joihin se ei päde.

    sitolkka

    Itse en ymmärrä koko kevytkäynnistintä. Omasta mielestäni se on jopa ilkeä käyntiin nykäistävä kun venyy ja vanuu. Perinteinen lähtee terävästi ja parempi. Joka ei jaksa sahaa nykäistä normaalilla käynnistinlaitteella, niin mitä sellainen mies metsässä sitten sillä sahallakaan tekee.

    Jätkä

    Kevytkäynnistimestäkään ei tule koko naru ulos ilman moottorin pyörähtämistä.

    Olen aivan tasan tarkkaan samaa mieltä sitolkan kanssa. Myöskään puolipurisusnappia en ole tykännyt käyttää muussa kuin 120-kuutioisessa Tilhissä. Siinä on hyvät mahdollisuudet saada kaksi sormea aika kipeiksi ja sinimustiksi kämmenen puolelta.

    Joskus on leikitty käynnistyksessä riiputtamalla sahaa suoran käsivarren päässä narusta ja siitä pilkkiliikkeellä saha käyntiin sen roikkuessa narusta. Kannattaa pistää kejujarru päälle, ennekuin alkaa leikkimään.

    Kerran tehdessäni tilakäyntiä, erä isäntä kysyi, onko kauppiaan vähänkäytetty HVA hyvä kauppa, kun sen saa siihenja siihen hintaan. Minulla oli auton perässä just samanlainen saha. Kokeilin sitä isännän sahaa narusta ja sanoin, että se on löysä. ”Mistä tiedät” – kysyi isäntä. Kaivoin koulun sahan poksista ja annoin kokeiltavaksi.

    Kyllä ukkokin sen totesi, että ero oli melkoinen. Sanoin mielipiteenäni, että jos kauppias pistää siihen uuden männän, niin hinta on sopiva,

    Puu Hastelija

    1 ääni kevyt käynnistimille. Olen oppinut pitämään noista, milloin on olka, nyt kyynärpää reistaa. Onhan se aluksi vähän hassu, mutta kyllä siihen tottuu, vaikka ei mikään välttämättömyys olekaan.

    Jätkä

    Ei kai niitä olisi noin moneen vehkeeseen värkätty, jos käyttäjiä kin ei olisi.

    Veikkaan kyllä, että kohta tuleetarjolle samaan sahaan myös ”raskaskäynnitimiä. Käytännössä minulle ei merkitse mitään, millainen käynnistin on, kunhan se toimii ja kestää.

    Jonssiin ilmestyi aikoinaan muistaaksen 451 -malliin sellainen käynnistin, että kesällä se justiin veti koko narun sisään, mutta talvella alkoi renaamaan. Sitten hoksasin, että sen nimitarran peitossa oli öljyreikä jouselle. siitä kun tirskautti voitelevaa lukkosulaa, niin sehän pelsi kuin kesällä (Mutta ei loistavasti koskaan)

    Lenkopetäjä

    Tuo on totta.mulla on 451 jonssi(9kpl)Ja se käynnistin on vähä hanurista.muuten kyllä erittäin varma saha vaan ei niitä enää mehtään tuu vietyä.tosiaan se kevyt käynnistin on varmasti monelle ihan mieluinen ja tarpeellinen mutta vähä vikaherkempi se on

    StihljaEchoMies

     
    <div id=”mailtoikkunamodalPopupTo” style=”z-index: 1102;”>
    <div id=”mailtoikkunapopupMailContentModal”>
    <div id=”mailtoikkunamailModalToClose”></div>
    <div id=”mailtoikkunapopupToQuestionModal”>What do you want to do ?</div>
    New mail<button id=”mailtoikkunabuttonEmail”>Copy</button><textarea id=”mailtoikkunatextCopyClipboardSelect”></textarea></div>
    </div>
    <div>Minun mielestä tuo ms200/201 Stihl sopiva vain melko rajoitettuun käyttöön. Kevyempi karsinta ja pienemmän puun sahaaminen onnistuvat. Sahan toiminta perustuu suuriin kierroksiin ja hyvin huollettuun ketjuun. Vääntöä vaativien, isompien puiden sahaukseen saha ei mielestäni sovi. MS 200 on kestävä ja toimintavarma. Kevyt ja näppärä pyöritellä ja miellyttävä käyttää aina täydellä kaasulla. Minulla on MS 250 jossa on elastostart ja puolipuristin. Aion pitää sahan loppuun asti, enkä luovu siitä.Tämä on versio, joka ilmestyi ennen MS 251 versiota. MS 251 sahasta en tiedä kummempaa, kun että paino on noussut hieman, minun MS 250 versioon nähden. Oletettavasti saman kaltainen suorituskyvyltään. MS 250 saha on kevyt (4,6kg). Varustettunakin täysillä tankeilla ja stihl kevyt laipalla paino/tehosuhteeseen voi olla tyytyväinen. Kierrosherkkyys kohdallaan ja vääntöä riittää. Sahaa voisin suositella. Vuosien aikana kerran oli käyntihäiriö kun kaasuttimen kalvot pääsivät kuivumaan pidemmän käyttötauon aikana. Kalvojen vaihdolla taas eteenpäin. Aina käyntiin muutamalla vedolla ja toimintavarma. Itse sain muistaakseni Lakeuden Koneelta kampanjatarjouksena 370 eurolla ja sain kolme stihl ketjua kaupan päälle (opiskelijabudjetilla on katsottava mihin rahansa laittaa). Pitäisin STIHL MS 250 sahaa 14 tuuman laipalla ja 3/8 osa matalaprofiiliketjulla varmana, vähän jokapaikan työmyyränä. Ei varmaan ihan kokopäiväiseen ammattikäyttöön ole oikea saha. Tämän jutun husokki taitaa olla tehoilta ja painolta samaa luokkaa. Muuta en kyseiseen husokkiin osaa sanoa. Minulla on sellainen käsitys, että XP mallit ovat käyttökelpoisia sahoja. Voi olla makukysymys tässä tilanteessa ottaako Stihlin vai Husqvarnan. Toisena sahan minulla Echo CS501SX, viidentoista tuuman laipalla ja 1,3mm 325 ketjujaolla sekä yhtä pykälää suuremmalla vetopyörällä, ketjunopeuden nostamiseksi. Echo sahan kuutiotilavuus 50 ja kilovatteja hieman vajaat 2,6. Kierrosherkkyys kohdillaan kaasutinsahaksi ja vääntääkin ihan kivasti. Oregon speedcut ketjulla sutjakka ja näppärä rällätä ja leikata paksumpaakin puuta. Pitäisin, minulle, selkäleikatulle ergonomiaa toimivimpana. Kolmas ja uusin saha Husqvarna 560XP. Ostin vähän niinkuin extemporee tyylillä yllättävästä tarjouksesta (600e), kun olen nuo hieman alle ja päälle 50 kuutioiset ”nähnyt” 15 tuuman 1,3mm oregon speedcut laippa ja samat oregon speedcut ketjut kun Echo CS501SX sahaan. 560xp sahassa on painoa enemmän kun noissa ”kevytsahoissa” Ei kuitenkaan amatöörimetsurin käsissä tunnu ihmeemmin häiritsevästi. 560XP:n ergonomia tuntuu olevan aikas hyvä. Kylmiltään käsissä pyöritellessä ketjun ja laipan kanssa tuntuu, kun saha olisi hanskassa jo nyt. Kovat odotukset sahan suorituskyvyn suhteen. Summarum minun näkökulmasta: Stihl MS 250 = Osta jos tuntuu omaan käteen sopivalta  Hussokki 543XPG= Luulisin hyväksi sahaksi  Echo CS501SX= Osta jos tuntuu omaan käteen sopivalta  Husqvarna 560XP= Jää nähtäväksi, mutta odotukset aika isot</div>

    Ola_Pallonivel

    543 XPG:ssä verrattuna 250 Stihliin ei ole mitään muuta parempaa, kuin lämpökahvat. 543 on tosi tarkka säädöille, kuten vähän muiden kommenttien perusteella pelkäsinkin. Jos nyt olisin ostamassa, niin jättäisin kauppaan.

    Tuossa mun 250:ssä on jossain ilmavuoto, kun kesällä tyhjäkäynti humppasi eestaas. Nyt nollakelillä ajoin pienkonebensaa sisään ja kas, toimi viileämmällä moitteetta.

    Mielenkiinnolla odotan talven tuulenkaatojen sahausta 543:lla, että miten toimii. Se on säädetty liikkeessä kesällä, niin joutuneeko ruuvaamaan säätöjä uudelleen.

    Jätkä

    Ihan hyviä mielipiteitä sahoista. Tuo, mitä sanot huskun käteensopivuudesta, on aivan ehdottomasti totta. Joka muuta väittää, valehtelee.

    Huskun ammattiversiot istuvat käteen kuin ne olisivat kasvaneet siihen. Ergonomia on loppuun asti harkittu ja kehitetty. Tilhin 250 – 251 on ”hengetön” Voimattomuus on vahvin tunne siinä. 200 on kokoisekseen ylivoimainen, toki terä pitää ollaa terävä, mutta ainakin minun sahoissani on terät aina terävät, kun minä niillä sahailen.

    Echo CS501 SX on erinomainen saha tekniikaltaan. Ergonomia ei ole loppuun asti hiottu, mutta yleisesti ottaen kaikkeen tottuu.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 143)