Keskustelut Tekniikka Stihl 250 versus Husky 543 XPG

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 143)
  • Stihl 250 versus Husky 543 XPG

    Nyt ois Husky sopivasti tarjouksessa, mutta tehot ja kaasarin säätäminen mietityttää. Miten riittää tehot tukkipuihin? Verrokkina siis tuo saman tehonen Stihl. Nykystä sahaa ei ole tarvinnu paljon säädellä, mutta mites tuo Husky? Pitääkö säätää erikseen kesälle ja talvelle? Pureeko yhtä hyvin tukkiin, ku tuo vanha 250?

  • Nimetön

    Huskun käyttöohjeessa on ihan hyvät ohjeet kaasuttajan säätöön ja jopa vielä kaasuttajaan jossa on suuttimien rajottajat.

    543:sa pieni imahuuhtelumoottori  jossa voima loppuu hyvin jyrkästi työsuutinta pienentäessä. Matalakierros suuttimen kun saa sille kohtaa missä  käy parhaiten tyhjäkäyntiä niin sen jälkeen työsuutinta vähän pienemmälle jotta huomaa miten voima sahatessa loppuu. Sen jälkeen työsuutinta isonnetaan välissä sahaten pikkuhiljaa siihenkohtaan missä voima palutuu ja aivan oman mieltymyksen mukaan mitä painottaa karsintaa vai katkontaa. Ei ole vaikeaa.

    Jätkä

    Jos sahanterällä ei ole leikattavaa, ei kaasua paineta, kun leikattavaa alkaa olla, kaasu pohjaan.

    petep

    Tulipa tuossa mieleen sellainen ohje minkä olen täällä kuullut. Saha pitäisi kuulemma nousta maasta kun sahaa nostaa käynnistinnarusta. Minulla on aika uusi Stihl 261 ja siinä ja siinä nouseeko. 353 Husku eikä puhettakaan että nousee. Antanee jotain suuntaviivaa jollekin onko kone väljä vai ei. Ja liekkö ollut käynnistimet eri mallia ennen kun siitä on voinut sahaa nostella.

    Jätkä

    Eipä taida olla puristukset tallella. 2T-moottori kyllä käy, jos sen saa käyntiin, melko olemattomillakin puristuksilla. Kuitenkin alan miehet aina kokeilevat narusta ihan ensimmäisenä, kun tekevät tuttavuutta käytettyyn sahaan.

    Alkuperäinen mäntä on aika hintava ja lisäksi työkustannus, jos ei ole itsestä tekemään hommaa.

    Käynnistimet ovat pysyneet samanlaisina edelliset 50 vuotta.

    MJO

    Unohda tilhit ja huskut.

    Osta Oleo Makki, kysy vaikka jesseltä.

    sitolkka

    Onko tämä se japanissa tehty? Tuntuu kädessä hieman samalle kuin shindaiwa.

    husku550xp

    Se on juuri se. Ei sovi minulla käteen

    kkiila

    ” 353 ”  hyvä saha, kannattaa uusia kuluneet renkaat  / mäntä vielä kun ehjänäkin. Saha jaksaa paremmin.

    Tälläinen pieni huolto onnistuu varmasti kaikilta.

    Alkuperäinen mäntä 50-60eur tai meteor hyvillä renkailla vähän edullisempi. ”Kympeissä” kulut

     

    Jätkä

    Jos puristukset ovat vielä hyvät, on turhaa vaihtaa mäntää. Jos kuitenkin vaihtaa, kannattaa tarkistaa petilaakeri, kiertokangen laakeri ja Stefat. Ja muistaa laittaa mäntä oikein päin.

    petep

    Itse tässä olen alkanut miettimään 201 Stihlin hankintaa vaikka sahaamista ei paljon tule. On kyllä ennestään jo 261 Stihl ja 353 Husqvarna joten en tiedä täyttääkö  tuo 201 mitään aukkoa mitä tulee sahavalikoimaan.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 143)