Keskustelut Tekniikka Stihl 250 versus Husky 543 XPG

Viewing 10 replies - 81 through 90 (of 143 total)
  • Stihl 250 versus Husky 543 XPG

    Nyt ois Husky sopivasti tarjouksessa, mutta tehot ja kaasarin säätäminen mietityttää. Miten riittää tehot tukkipuihin? Verrokkina siis tuo saman tehonen Stihl. Nykystä sahaa ei ole tarvinnu paljon säädellä, mutta mites tuo Husky? Pitääkö säätää erikseen kesälle ja talvelle? Pureeko yhtä hyvin tukkiin, ku tuo vanha 250?

  • Ola_Pallonivel

    Täytyy kyllä tunnustaa, että en olettanut joutuvani ensimmäisenä säätöhommiin ostaessani AMMATTIsahan!

    Meinaan kuitenkin sahata muutaman tankillisen, ennen ku rupean säätelemään. Semmonen huomio myös, että pienen paussin jälkeen lähti huonosti käymään. Piti laittaa puoliryyppy asentoon, että käynnisty. Paussi kesti sen aikaa, että kasasin rankoja nippuun.

    jees h-valta

    Enpä ole kyllä yhtäkään Stihliä (ammattimallit 200, 201, ja yksi vanhempi ammattilaismalli ja yksi oikein vanha ja iso ammattilaismalli) kyllä säätänyt kertaakaan. Ja se on aivan vissi tosi. Tehdassäädöillä on aina menty ja aina on saha laulanut. En muista kertaakaan metsästä sahan laukeamisen tai käymättömyyden takia lähteneeni. Alkuvuosina kerran sukulaisen kaas isoa koivua kaataessamme jäi saha jumiin ja löin kirveellä vahingossa teräketjun poikki. Silloin ei ollut varaketjua mukana ja autollekkin oli senverta muutenkin matkaa että siihen päätimme lopettaa sillä erää. Mutta se oli vielä harjoitteluaikaa.

    petep

    Samalla rahalla oisit saanut Autotunella varustetun sahan.

    Ola_Pallonivel

    Niin oisin. Mutta ilman lämpökahvoja, jotka ehdottomasti halusin.

    Jätkä

    ”-Enpä ole kyllä yhtäkään Stihliä (ammattimallit 200, 201, ja yksi vanhempi ammattilaismalli ja yksi oikein vanha ja iso ammattilaismalli) kyllä säätänyt kertaakaan. Ja se on aivan vissi tosi. Tehdassäädöillä on aina menty ja aina on saha laulanut. En muista kertaakaan metsästä sahan laukeamisen tai käymättömyyden takia lähteneeni. Alkuvuosina kerran sukulaisen kaas isoa koivua kaataessamme jäi saha jumiin ja löin kirveellä vahingossa teräketjun poikki. Silloin ei ollut varaketjua mukana ja autollekkin oli senverta muutenkin matkaa että siihen päätimme lopettaa sillä erää. Mutta se oli vielä harjoitteluaikaa.”

    Joopa Joo.

    Kun saha on säädettävällä kaasuttimella, se on yleensä aina säädettävä melko pia käyttöönoton jälkeen. Ilman tarkkaakin tarkempaa säätöä niillä ei sahaa muut kuin täys-Pölvästit.

    Nämä uudetkin sahamallit säädetään huollossa ja ne myös säätävät itse itseään käytön aikana. Olen varma, että kaikki eivät ole ihan tyytyväisiä itsesäätyviin sahoihin, mutta useampi kone saadaan huollossa oikeisiin arvoihin.

    jees h-valta

    Jos menee sisäänajoaikana säätelemään saa varmasti ongelmia perään. Kun edellinenkin oli tosi tukkoinen muutaman tankillisen niin kuitenkin saha piristyi aivan mielettömästi kunhan hioutui ja tekkeentyi. Voi vaikuttaa jopa sahan kestoon jos menee niitä tehoja heti ulosmittaamaan ensitankeilla. Ja jälleen kerran, mihin normimetsänomistaja tarvii niitä huippukierroksia? Ei vaikuta päivän tuotokseen sitä eikä tätä.

    petep

    Kuulostaa se  ainakin sille että on ammattimies  sahaamassa jos saha pelaa. Se on sitten eri asia tuleeko yhtään puuta enempää päivässä mutta hyvä laitteiden on toimia.  Kerrattain olin tuolla hevonkorvessa ja kuuntelin että hyvin pörisee jollakin. Piti oikein selvittää että mikä mies siellä sahaa niin oli kuulemma metsuri joka on jo eläkkeellä .Sahannut läpi elämän aina kun on sattunut selvästä päästä olemaan ja hommia ollut.

    pihkatappi

    Husqvarnan moottorisahat kannattaa laittaa sammutuksen jälkeen sillä ”puolikaasulla” käyntiin, lähtee yhdellä nyppäyksellä ja on toiminta valmis heti. Sama koskee ainakin omaa autotunella varustettua 550-mallia. Minusta ei ole iso ongelma niksauttaa tuota ryyppyvipua edestakaisin, mutta jos ei sitä tee niin sitten saa toisinaan nykiä.

    Jätkä

    Se, että puolilämpimän sahan käynnistykseen nyppää puolikaasun päälle, pitää olla rutiinitoimenpide, eikä se tekemisen takia pidä mitään itkuvirsipalstaa perustaa.

    Käytännössä olen AINA pistänyt sahassa puolikaasun päälle käynnistäessäni sahaa, on sen merkki sitten mikä tahansa.

    Jos mahdollista, sahaa pitää säätää AINA kun se on säädöntarpeessa. Jos pieni 2-T moottori on suunniteltu ja rakennettu niin, että se kuormittamattomana määkäisee vaikka 15 000 kierrosta / min, niin se pitäisi säätää niihin lukemiin. Vain ääliö huudattaa sahaa koko ajan kaasu pohjassa. Onhan sahan kaasuliipaisimessa palautusjousi, joka tarkoittaa, että liipasinta lirputetaan sahattaessa. (EI onnistu rouherukkasilla).

    petep

    353 Husqvarnaa ei ole puolikaasuiltu koskaan ja lähtee käyntiin,  Aijaa että nyt sitä kaasuliipaisinta saakin lirputtaa OK.

Viewing 10 replies - 81 through 90 (of 143 total)