Keskustelut Tekniikka Stihl MS 241 C-M

  • Tämä aihe sisältää 128 vastausta, 34 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 128)
  • Stihl MS 241 C-M

    Merkitty: 

    Kiinnostaisi kuulla kyseisen sahan viimeisimmästä mallista (2.3kW) kokemuksia. Itse ostin kyseisen sahan lokakuussa ja n.15 tankillisen jälkeen ei ole kuin positiivista sanottavaa sahasta.

  • MaalaisSeppo

    Kokeilin tänään ja varmensin omat havaintoni usein toistoin. Kun kiristysmutteria hieman löysyttää, löystyy myös ketju. Itsellä oli hieman irti laipan alareunasta (n 1 mm rako), kuten Jätkän neuvo on. Kun mutterin kiristää em rako menee juuri ja juuri umpeen, eli alareunastaan ketju nousee n 1 mm. Ilmeisesti yksimutteristen sahojen ”ominaisuus”.

    Pavekka

    Niitä on molempia. Ne jotka liikkuu kiristämisen aikana ja niitä jotka ei. Tai ainakaan niin paljoa että huomaisi. En tiedä mikä sen aiheuttaa. Nostan aina laipan päästä enkä tee säätöä paluusuunnasta. Silti liikkuu kiristäessä jos on sitä sorttia. Liikkuvat on hiukan hankalampia säädettäviä kun liikkuma pitää arvioida. Jos menee pieleen pitää aloittaa alusta. Liikkuvat on vähemmistö eli kyllä se johonkin kuluma vikaan tms viittaisi.

    Jätkä

    Pikku-Tilhistä tarkistin tuota kiristymistietoa. Laippa on omansa 14 tuumainen ja ketju käytetty. Kun ketju roikkuu vapaasti noin neljä milliä, niin laipan kärjestä nostamalla rako menee suunnilleen kiinni. Mutteria kiristämällä niin, että saha on pystyasennossa (katkaisuasennossa) – ketju ei nähdäksen kiristy yhtään. Mutteri on siis löysätty hyvin vähän.

    Kun saha on kyljellään käynnistin alaspäin, ketju ehkä hivenen  ( merkityksettömän vähän) – kiristyy.

    Tärkeimpänä pidän laipan kärjestä nostamista mutteria / muttereita kiristettäessä. En tykkää sahata sahalla, jossa ketju on kireällä. Kun se edes millin raolla roikkuu, se pyörii niin kevyesti, että sahakin kiertää iloisesti.

    Joskus kun olen kaatokahvoilla siirtelykaadellut energiapuuta, olen pitänyt ketjun tuntuvasti tiukemmalla. Siinä on varsinkin pienillä rungoilla suuremmat mahdollisuudet ketjun päältä lähtöön. Samoin kireä ketju lakkaa pyörimästä nopeammin, joten se ei vaurioidu maa- eikä kivi kosketuksesta.

    Raket

    Melekosta kikkailua. 🙄

    Jätkä

    Työnteko on aika usein lähes pelkkää kikkailua. Mutta -” Ei temppu ole mikään, kun sen osaa”. Siirtelykaadon tekniikkakin pitäisi opetella kunnolla ennenkuin alkaa sen kanssa nujuamaan. Osaamattoman touhusta ei tule ”lasta eikä lapsen kakkaa”.

    Raket

    ^ Tarkoitin niitä tilhin välineitä. Omissa töissäni olen siihen merkkiin joutunut tutustumaan jo toistakymmentä vuotta. Ja ehkäpä juuri siksi olen itselleni hankkinut muun merkkisiä sahoja. 😄

    tamperelainen tamperelainen

    Ainakin Tilhiraivaussahat voimattomia nuhapumppuja.Itsekin luulin niitä superhyviksi.mutta sitten tutustuin Huskin 555 sahaan,sittemmin olen ostnut jo laksi 545sahaa.On hienoa kun saha ryntää kierroksille samalla kun vetäistään kaasuliipasimesta

    Pavekka

    Kyllä se on niin että huski ei ole tehnyt 246 jälkeen mitään kunnollista. Ei moottori-eikä raivaussahaa eikä paljon muutakaan. Kyllä kauppiaat sen tietää mutta minkä tekee. Sitä myydään mitä toimitetaan ja selittämällä loput.

    Per Ä Reikäs

    Osta Husqvarna, lopeta leluilla leikki.

     

    Jätkä

    Kyllä Huskun 555 on Raivuri. Se on vaan sellainen tykki, että sillä sahaavan on ymmärrettävä, että sen valtava kiihtyvyys edellyttää sitä, että tyhjäkäynniltä ei kärsi kerralla painaa kaasua pohjaan, eli sahatessakaan ei pitäisi antaa terän kierrosten laskea turhan alas. Umpitollon käyttäjän annettua terän jopa pysähtyä alvariinsa, kone kiihtyy niin nopeasti, että kytkin sutii satoja kierroksia ennenkuin suht. raskas terävarustus on päässyt vauhtiin.

    Ammattitaitoisella sahaajalla kytkin kestää, mutta Tollolla tulee kytkinremontit kuukauden välein, jos joka päivä sahaa. Saha on siis tehty ammattitaitoisille käyttäjille.

    Ketjusahoissa pitää huomioida se, että oikeita ammattisahoja on vain muutama, muut erottaa kyllä halvalla hinnalla porukasta.

    Jos otetaan Jonssin ja Huskun koneita, niin ammattimallit ovat aivan samoja, pieniä ulkoisia eroja lukuunottamatta, mutta molempien käyttäjillä on vankat ennakkoluulot toista merkkiä kohtaan. Ero / vika on vain korvien välissä.

    Jos verrataan autoihin, niin HVA 555 on kuin Ferrari, Tollo ei pysty sillä lähtemään liikkeelle ilman, että se sutii. Tilhin versio taas on verrattavissa Rätti-Citikkaan, joka ei lyö joutavaa edes jäällä.

     

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 128)