Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • Kökki

    Ajelin edellisellä ms200:lla (pitkä laippa)  noin 800 kiintoa kaikenmoista puuta ja raivaukset päälle.  Loisto saha, mutta pirusti oli pikkuvikoja. Perinteiset käynti-ja käynnistysongelmat kiusasivat. En minä, eikä myöskään paikallinen paja saanut ongelmia pois. Paljon vaihdettiin osia ja säädeltiin ”sinnetänne”.  Mutta, mutta potkua riitti ja kun kävi, niin homma toimi. Täksi talveksi ostin tämän uuden 201-sahan. Pikkuisen vähemmän potkua, mutta riittää kyllä mulle. Kaikenpuolin tuntuu hyvältä, mutta pieni kysymyksen poikanen, joka liittyy tuohon teräketjun voiteluun. Mulla on säädetty voitelun säätö täysille, mutta tuntuu kuitenkin siltä, että voiteleeko tarpeeksi?  Öljy kestää sen 2.5 tankillista bensaa. Vanhassa lisäilin aina tankkauksen yhteydessä. Kyselin asiaa paikallisesta liikkeestä. Totesivat, että on aivan normaalia. Saha kuulemma pihi öljyn suhteen!! Öljykanavat ja röörit on auki. Tyhjälle kaasuttaessa, ketjulta tulee kyllä öljyö…Mutta tuleeko tarpeeksi, laippa ei kuumene. Mites muilla…?

    Jätkä

    Varsinkin lyhyemmälle laipalle riittää ihan hyvin. Kyllä sen sitten huomaa, jos ketju alkaa kiristyä ja kangistua sahatessa, että voitelu ei riitä.

    Millaista käyntihäiriöö oli 200 tilhissäsi?

    Kökki

    Tyhjäkäynti-ongelma pahin.  Käynnistysvaikeudet liittyi moiseen ajoittain.  Pajalla vaihdettiin kaikkea mahdollista kaasariin ja kytkinosastolle. Näiden pajalla käyntien jälkeen saha pelasikin useimmiten hyvin, mutta samat ongelmat palasivat aina takaisin. Viikosta kuukauteen ja samat vaikeudet alkoivat.

    Jätkä

    Jonkin sarjan 200:lla oli kaasutinongelmat, jotka parantuivat lopullisesti vain ja ainoastaan kaasuttimen vaihdolla. Vika oli kiihdytyspumpussa, eikä siihen tarjottu korjaussarja toiminut kuin ihan vahingossa.

    minulla vaihdettiin kaasutin ja häiriöt loppuivat siihen. Myös meidän oppilaitoksessa R-sahoissa samanlainen kaasutin meni vaihtoon noin kymmenessä sahassa. Arskan huoltomies sanoi, että maahantuojan mukaan pitää vaihtaa se pumppu, mutta hän vaihtaa joka kerta ko paskan.

    Kytkinosasto? ? ? ? Ei ole tuttu juttu!

    Kökki

    Kiihdytyspumppu vaihdettiinkin viimeisimmässä remontissa. Lisäks kalvosarja, tulppa ja simpukka. Pajalle saha kuitenkin lähti, koska neulalaakeri paloi kiinni halkaisten vetopyörän kahtia. Neulalaakeri vaihdettiin mun aikana pariin kertaan, vaikka omien huoltotoimieni myötä sitä silloin tällöin voitelin. Tän rempan jälkeen sahailin vielä viime kevään ja onnistuneesti. Nyt syksyllä parin reissun jälkeen alkoi taas oireilemaan, joten ratsu lähti vaihtoon.

    Kökki

    Joo, niinkuin yllä totesit, koko kaasutinta ei mulle kertaakaan vaihdettu.  Oisko vika ollut sitten siinä. Täällä pelattiin vain noiden korjaussarjojen kanssa.

    Jätkä

    Sahasitko viiltosuojahousuihin? Nylonkuitua kytkimen laakeriin?

    Tuntuu käsittämättömältä, että kytkimenlaakerit eivät kestä! Vaikka niiden voitelukin on jäänyt niin, että vasta sitten, kun laakeri alkaa takerrella, sitä on rasvattu.

    Epäilen, että huolto on ollut jotain muuta kuin millaista sen piti olla.

    Kun meillä tuli oppilas valittamaan, että ketju pyörii tyhjäkäynnillä, taikka saha ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä, on kysymys ollut: ”- Oletko vahingossa hipaissut housunlahkeeseen”?  Vastaus yleensä ”-Ihan pikkusen vaan”.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Ainoat ongelmat 200 kanssa oli kun kytkimen jousia ketkeili. Huoltomies hioi niiden kiinnityskrvakkeista särmät pyöreäksi niin alkoi jouset kestämään. Kuulemma oli uudemmissa 200 malleissa korvakkeet pyöreämmät.

    Toisaalta tiedän yhden tuttavan jonka 200 ei saatu toimimaan. Vaihdeltiin yhtä sun toista, en tiedä mitä kunnes kaveri kyllästyi eikä vienyt enää huoltoon ja osti huskun. Se 200 jäi liiterin nurkkaan, asiaa ei selvitetty.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Tuntuupa käsittämättömältä, ainakin neljä-viisi kpl. 200:ia sahannut loppuun (omasta mielestäni) eikä missään mitään ongelmaa. Yksi niistä laukesi kesäkuumilla rankakasalla eli motti loppui kerta kaikkiaan. Siihen kokeeksi tein konerempan ja sillähän poika nyt pääasiassa sahailee. Kunhan koneremppa ensin tehtiin kahteen kertaan, ja oli varmaan par-kolme vuotta reissussakin. Mutta maaliin päästiin eikä euroakaan lisälaskua ja poika ollut siihen nyt hyvin tyytyväinen. Saha kuin uusi.

    pikkutukki

    MeToo . Eli käyntiongelmia oli pikkuTilhissä 020 paljon , ei oikein löytynyt vikaa . 200 ollut parempi . Toimiessaan hyviä sahoja .

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 691)