Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

Viewing 10 replies - 51 through 60 (of 691 total)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • eero heikki

    On varmaan puhheissaan ollu ammattimies.

    Jätkä

    Kyllä sekin on, että pitää eri saha olla kaatamiseen ja karsintaan! Ei kai katkontakaan käy, ellei siihen ole omaa erikois-sahaansa.

    petep

    Jätkä mä olen niin niin niin pettynyt . Sulla on sittenkin kaksi Stihliä ?  😀

    Jätkä

    On joo! MS 200 kaksi kpl. HVA : kaksi kpl.  Kaikki iskussa, mutta taidan joutua viikonloppuna viemään ainakin yhden, ehkä kumpaakin siskonmiehelle, kun sen Tilhi katkoo.

    PikkuTilhi odottaa halkorantteella, että koipi paranee ja muut ovat ”tallissa”.

    petep

    Onko niin että ainoa Stihl joka kelpaa  kalustoosi  on MS 200 ?

    oksapuu

    Heh…

    Muistaakseni Jätkällä on myös Fs 480 ja 490 raivurit…

    Jätkähän on Tilhimies 🙂 …

    Jätkä

    On minulla myös HVA raivuri – itseasiassa mökilläkin on on yksi HVA.

    Yksi vanha Patnerin – onkohan se 440, tai 450, en muista.- olen myymässä sitä, ostaja on tiedossa.

    Mutta M-sahaan vain ja vain pikkuTilhillä. Poika kun tulee, niin se sahaa Hussella, se on sen verran painava, että en viitsi sillä enää sahailla.

    Jos tekisin jätkänkynttilöitä, olisi pakko pinnistellä isommalla, mutta luultavasti ottaisin tuon 66 kuutioisen HVA:n siihen hommaan, siinä on karheampi ketjukin.

    Takatallissa on Sindaiwan 580, mutta se on varattu isoille pihapuille, pitkän teränsä ansiosta.

    JLepisto

    Jätkä:

    Minulla on pari 200- mallia ja lyhyt ja pidempi laippa. Mitä siitä laipasta?

    Lähinnä sahan käsittelyä metsätöissä. Vähentää kait kurottelua, vai huomaako eroa.

     

    Jätkä

    Eron toki huomaa, onhan se viisi senttiä.

    Jos hakataan ihan oikeasti kuitupuuta enskassa, niin pyyhkäisykarsinnassa on kyllä iloa pidemmästä terästä, jos ei töki sillä maihin.

    Jos käyttää sellaista tekniikaa, että karsittava runko on pääsääntöisesti koholla, mutta sen läpimitta on alle 15 senttiä, niin pidemmällä laipalla alapuolen karsminen sujuu tehokaammin. (Pölkky pitää periaatteessa karsia kerta kävelyllä kauttaaltaan ja kolmella pyyhkäisyllä).

    Isommissa puissa sahan pyörittely karsittaessa on kätevämpää lyhyemmällä laipalla.

    Suurissa puissa taas pitkällä laipalla ylettää ronkkimaan oksat, jotka ovat taka-alakulmassa – paljon helpommin.

    En kuitenkaan oikein käsitä, miksi joissakin ”lelusahoissa” on 16 – jopa 18 tuuman laippoja. Koneet kun jaksavat hädintuskin käydä ilman terälaitteita. Pidempi ketju on raskaampi veivata ja sitä täytyy pitää hieman kireämmälläkin.

    Pikku-Tilhi on niin äreä, että siinä ei pidempikään laippa tunnu tehoissa juuri lainkaan.

    petep

    Ja se pidempi laippa  oli jonkin mielestä jollain kävelykeppinä ja sitä ei tosimiehet tarvi . Vai oliko se niin että 13 tuumaa riittää mutta sen yli jos mennään niin se oli turhaa…….

Viewing 10 replies - 51 through 60 (of 691 total)