Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

Esillä 10 vastausta, 611 - 620 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • sikari

    Miten se kiihdytyspumppu oireilee.

    Jätkä

    Tuo Harjavallan umpiluupäinen söheltäjä ei usko mitään tietoa, joka ei kovasti kehu hänen laitettaan tai toimintaansa.

    Vain hän on aina oikeassa, vaikka asiasta ei tiedä pätkääkään.

    Moni muukin palstalainen on jättänyt esim sahansa huollon ”Jumalan maksun päähän”. Hyvin usein on tullut vastaan esim kursseilla hyvinkin aktiivisia pienkoneiden käyttäjiä, joilla saha on jäänyt päivittäistä huoltoa vaille.

    kokenut käyttäjä, jolla on hiemankaan sävelkorvaa, kuulee kyllä soinnista, jos koneen käynnissä on jotain sanomista. Yksi on tietenkin putsari, toinen on säädöt, mutta aika monella on koneessa kaasiläpän asento varsin vajaa täyskaasulla. On ollut sahoja – sekä M- että R- sahoja, joissa käytön myötä joko kaasuvaijeri venähtää taikka tanko kaasuliipaisimen ja kaasuttimen välissä painuu lyhyemmäksi kuin se alkujaan on. Siihen kaasutangon kasaanpainumiseen on ollut syynä tärinänvaimennus, kun kaasukahva on erillisenä osana ja moottori tärisevänä erillisenä osana.

    Jopa kolmasosa kaasuläpän avautumasta on jäänyt saavuttamatta, eikä paikallinen Jeessi ole huomannut mitään. Tuo muutos tapahtuu todella pikkuhiljaa, mutta esim joissakin M-sahoissa kannattaa aina, kun putsaa ilmansuodatinta, myös tarkistaa läpän aukeaminen.

    Jätkä

    sikari. Tyhjäkäynti – ainakin minun sahoistani katosi melko totaalisesti. Mutta kiihdytyspumpun ”tauti” paljastui melko vähällä sahaamisella. Ei varmasti toisella sahalla oltu sahattu kuin muutama sata kuutiota, mutta toisella varmaa yli tuhat kuutiota.

    Keljutti, kun toin sahan mökiltä ja heti-kohta annoin käyttöön naapurin polttopuutalkoisiin ja se halvattu ei käynyt koko aikana tyhjäkäyntiä. Oli talvilevossa saanut sen ”viruksen”.

    jees h-valta

    On ihme tauteja löytänyt ”Tapion tautikartoittaja”. Minulla oli varmaan ainakin kolme, ehkä neljäkin 200:sta eikä niissä mitään ongelmia ollut yhdessäkään. Samalla tavalla ja yhtä huolettomasti niitä käytin kuin nykyistäkin. Yksi taitaa vieläkin olla ”seuraavassa elämässä” eräällä kauppaedustajalla mökkisahana. Myin hänelle kun valitteli sahan puutetta. Pojalla on ainakin yksi joka edelleen kukkuu hyvinkin tehollisesti. Viimeksi tukkisahana kun sahuutettiin hänen verstaalleen runkovärkkejä. Kimppaan vedeltiin kahdella ”pikkutilhillä”.

    Jätkä

    Samoihin aikoihin, eli saman vuoden syksyllä meille tuli uusia raivureita ja silloin oli ostettu vajaa kymmenen uutta, joista n. 5 – 6 oli Tlhin 480 – versioita. Muutaman päivän sisällä ne alkoivat kenkkuilemaan, osa ihan ensimmäisenä päivänä. Vein ne kaikki viralliselle edustajalle, jossa on erittäin perehtynyt asentaja.

    Hän koekäytti kaikki, totesi vian – vaihtoi uuden kaasuttimen ja se oli siinä. Tilhi omistaa kiinassa tuon Zama- kaasutintehtaan, joten kyllä siinä voi hyvinkin Sakemannit katsoa peiliin laadunvalvontansa kanssa. Aikaisemmin nuo Zaman merkkiset kaasuttimet olivat pelittänet oikein hyvin.

    petep

    No nyt se sitten tapahtui . Sain ketjun pois päältä kuusta karsiessa. Sahana ei ollut 201 vaan 261. Tuliterä ketju ja laippa ja ketju mallia talttahammasketju. Luulin että tätä päivää ei tule vastaan mutta tuli se  amatöörillä tämäkin nähtyä . Ketjun olin kiristänyt  ja kierroksia oli riittävästi.

    Oma anayysi miksi ketju lähti  oli että oli tavallaan kaksi suurempaa oksaa samaan aikaan sahattavana ja laipan kärki osui toiseen kuivaan oksaan ja räpssssss. Vähän lattaviilaa piti näyttää neljälle vetolenkille  ja taas sahaillaan. Ehkäpä tästä opin jotain tai sitten en .

    Jätkä

    Kyllä kai ketju on lähtenyt laipan päältä jokaiselta, joka on sahannut ihan oikeasti metsässä ja risukossa. jopa useitakin kertoja, kun esim rungon alle on jäänyt taivuksiin koivun / pajun räippä, se nykäisee helposti sivuttain ja kun se on lujasti kiinni toisesta päästä, on tempaisu sivulle tosi äkäinen.

    Normaalikarsinnassa, kun otetaan paksuhkoja oksia irti rungosta, tulee helposti väännettyä ja silloin monelta on ketju lähtenyt paikaltaan.

    Viiden tuuman lattaviila on hyvä apu vaurion korjaamisessa, myös leikkuuhampaaseen saattaa tulla viilaa kaipaavia ruhjeita. En henkilökohtaisesti pidä teräväkulmaisesta ketjusta normaali hakkuutyössä. Jotkut nimittävät sitä talttahampaiseksi, mutta he eivät ole tutustuneet kourutalttaan!

    Normaalikarsinnassa pyöreäkulmainen hammas on paljon – – paljon parempi sahata oksia, koska terä ei silloin tunkeudu vahingossa runkopuuhun. Leikkuunopeus molemmissa on yhtä hyvä.

    Nimetön

    Hyvä ketju se Stihlin talttahammasketju, muuta en Stihliin osta, ja jos uus ketju oli kyseessä niin äkkiä se ainakin ensimmäisellä tankilla löystyy. Risut ne yleensä ketjun päältä pois nykäsee varsinkin jos katkasee risukkoa terä vaakasuorassa, kannattaa vetää vetävällä terällä ja terä risuun nähden vaikka 45 asteen kulmassa, pysyy päällä.

    trimmeri

    Kipasin kaupasta 261 tilhin. Mukavan tuntunen kyllä. Ei ole kerjennyt kuin muutaman tankillisen sahailla, mutta ketju ei tunnu venyvän. Onkohan tässä 14″ lighti laipassa joku juttu?

    petep

    ”Onkohan tässä 14″ lighti laipassa joku juttu?”

     

    Nimensä mukaan keveyttä siinä on haettu . 14 tuumainen on vähän sellainen välikoko joka ohjaa sinutkin ostamaan Stihlin ketjuja.   Ruotsalaiset oli tehnyt vertailutestin jossa sahattiin puuhun 15 tuumaisella laipalla  husku 550 -sahalla ja  sitten tuolla 261  14 tuumaisella niin Husku meni sentin pidemmälle /syvemmälle .  Ja sahan mukana olet saanut todennäköisesti sen RS-pro ketjun joka on talttahammasketju ja puru lentää .

Esillä 10 vastausta, 611 - 620 (kaikkiaan 691)