Keskustelut Metsänhoito Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

  • Tämä aihe sisältää 2,447 vastausta, 92 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten AvatarNostokoukku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,881 - 1,890 (kaikkiaan 2,447)
  • Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

    Tästä ilmestyskirjan kahdeksannesta vitsauksesta kaivattiin omaa keskustelua. Todettakoon keskustelun pohjaksi, että osa Suomea on jo muutettu peuranhoitoalueeksi. Tämä on hyvin kummallista, kun kyseessä on vieraslaji, joka pitäisi joko kokonaan hävittää tai pitää ainakin kanta hyvin pienenä.

    Peurat ovat söpöjä hirviöitä, jotka syövät niin puut kuin kukkaset. Luonnon monimuotoisuus kärsii, ei synny hiilinielujakaan niin tehokkaasti kuin voisi. Ja mainitsinko jo, että ne syövät meidän perennat? Haaveeksi jää hyppelehtiminen niityllä perhosparvien seassa, ei ole niityllä kukkasia eikä näin ollen perhosiakaan, peurankakkaa vaan joka paikassa. Niin ja punkkeja!

    Seuratoiminnalla ei kantaa näytetä saavan kuriin. Olisiko järkevää vapauttaa metsästys samalla tavalla kuin kauriin kanssa? Saisin heti omaan pihaan innokkaita metsästäjiä, jos se olisi sallittua. Yksi koominen ulottuvuus on se, että ilvekselle haetaan kaatolupia sillä perusteella, että ne syövät peuroja.

    Urjalan tehokkain metsästäjä ampui viime vuonna muistaakseni 143 peuraa. Tänäkin syksynä niitä ammutaan Urjalassa tuhansia, ja silti kanta ei edes pienene, vain kannan kasvu (ehkä) pienenee. Tuollaiset saalismäärät tuntuvat suorastaan koomiselta, tuo on enemmän jotain lahtaamista kuin perinteistä metsästystä. Tyypit vetää käsittämättömät määrät ruokaa maastoon, tässä linkki yhden yrityksen sivulle: http://www.honkolahunting.fi/index.php?p=GalleryEngRus kuvateksti sanoo näin: Eight tons of carrots per week. Tämä siis yhden yrityksen tilanne vuosia sitten, kanta on sen jälkeen kasvanut hurjasti. Kuinka giganttiset määrät vedetäänkään metsiin eu-tuilla tuotettuja porkkanoita ja vastaavia luontoa tuhoavan vieraslajin ravinnoksi?

    Olisi oikein jees joku palstan valopää keksii jonkun keinon millä tähän hommaan saadaan joku tolkku.

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ilmeisesti näitä reissumetsästäjiä on liian vähän. Lisää tätä! Lisäksi paikkakunnalle tulisi metsästysturisteista mukavasti elämää syksyn metsästyskautena, majoitusliikkeet ja ravintolat saisivat asiakkaita.

    kim1

    Gla: Et oikein tahdo ymmärtää ..,mikä on paljon…,siis mikä on paljon peuroja….,ja itse mukamas asut jossain tihentymä alueella,,,jos väitän,että 100 m suuntaansa tästä kotipihasta 5 vuoden aikana…1000 peuraa,kenties 2000 peuraa..,on tässä käyskennellyt,toki osittain samoja yksilöitä…valehteleeko minä .?,ja miksi,niin tekisin?

    kim1

    Anneli..,joo olet oikeassa…,mutta jotenkin koomista,kun kotopuolessa niitä peuroja voisi vaikka autolla jyrätä..

    kim1

    Gla: eikö sulla mene jakeluun…,heitin jotain lukuja…,sinä totesit ,että se epä realismia…vaikka nämä luvut olivat TOTEUTUNEITA lukuja meillä päin..,ei minulla ole mitään intressiä potaskaa puhua…..sää luet jostain aviisista kuinka maa makaa,minä katson ikkunasta kuinka asian laita on…,ja edelleenkin kehtaat väittää,että,ei se niin ole….

    Varsi

    Käydään kaveri porukalla kerran vuodessa maksullisessa peurajahdissa. Lompakko ei kestä toista reissua kun kaatomaksu elukasta riippuen 250 – 1000€ . Peuroja kaatuu liian paljon ja pakastimeen marjojen joukkoon mahtuu yksi.

    Visakallo Visakallo

    Taitaa taksat olla samaa luokkaa kuin muussakin ”maksullisessa kaatamisessa”…

    suorittava porras suorittava porras

    ….mutta lihan saa pitää

    jees h-valta

    Lihan syönti on vähemmän terveellistä, lihan ”käyttö” ei, päinvastoin.

    suorittava porras suorittava porras

    Terveellistä tai ei ,mutta hyvältä tuo Herttuan tekemä hirvisäilyke itse ampumasta hirvestä tehtynä maistui. Valkohäntäpeuraakin löytyy pakkasesta omiksi tarpeiksi.

    Lihaa söi äitivainaakin ja eli rapiat sata vuotta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Mulle ei nämä kauriin sukuiset oikein maistu. Pitänee lähteä ostamaan hirveä Votkinsilta.

Esillä 10 vastausta, 1,881 - 1,890 (kaikkiaan 2,447)