Keskustelut Metsänhoito Vaihtoehtoja avohakkuulle

Esillä 10 vastausta, 1,901 - 1,910 (kaikkiaan 2,399)
  • Vaihtoehtoja avohakkuulle

    Tänne kai voi kirjoittaa vastustavansa avohakkuita ja ehdotankin että niistä tehdään uudessa metsälaissa tiukasti luvanvaraisia.

  • Reima Ranta

    Pesiä oli mehtäukko rajallisesti alueella, joten kaikki piti hyödyntää. Harakkakin toki hautoi, mutta piti olla tarkkana kananpoikien kuoriutumishetkellä. Harakka varista älykkäämpänä lintuna saattoi pudottaa kanapojat, kun huomasi tulleensa huijatuksi.

    Reima Ranta

    Olen Kurki pahoillani, että minulla ei ole yksinkertaisempaa esimerkkiä sinulle antaa. Raha on tuottavampaa pitää kuuden prosentin tilillä kuin yhden prosentin tilillä.

    Ehkä jollakulla jäänyt huomaamatta, että metsälainsäädäntö muuttui radikaalisti muutama vuosi sitten. Mikähän tähän johti ja mitä keskustelua siitä julkisestikin käytiin?

    Kaikella on tietysti kyllästymispisteensä. Toisinaan on tietysti parempi puhua vain ilmoista – pouta näyttää tulevan ja nyt muihin projekteihin.

    mehtäukko

    Jutussani oli se pointti, että piti jo poijjan rakkulana räknätä, onko ”hyöty” ja riski tasapainossa…

    Voinpa jälkiviisaasti todeta, että ”en päivääkään vaihtaisi pois…”

    Kurki

    <<<Olen Kurki pahoillani, että minulla ei ole yksinkertaisempaa esimerkkiä sinulle antaa. Raha on tuottavampaa pitää kuuden prosentin tilillä kuin yhden prosentin tilillä.<<<

    Minulla on kyllä tuolle antaa esimerkki.

    Kun metsän uudistamis- ja hoitokustannukset vähennetään metsätuloista samana vuonna (tietenkin myytävää pitää olla lähes joka vuosi), niin eikö aukko ensimmäisinä vuosina kasva lähes äärettömällä korolla.

    Tolopainen

    Onko uudistaminen kulu vai sijoitus. Itse pidän sijoituksena, en laske hintaa, niin kauan lykätään uutta siementä vakoon kuin tarve vaatii.

    Kurki

    Malli, jota voi tähtöarvoilla muunnella.

    Esimerkki:100 ha metsälö 100 vuoden kierrolla:

    – kasvu 5m/ha, joka vuosi hakattavaa 500m3, josta tuloa 35e/m3 keskihintaan

    = +17500e.

    Uudistamis- ja hoitokustannukset

    -1500e.

    Tulos on +16 000e.

    Metsätilan hinnaksi tulee 5% korolla on 320 000e.

    Metsätilan hinnaksi tulee 3% korolla on 533 000e.

     

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kurki, hyvä esimerkki. Toinen hyvä olisi, miten määritellään sopiva uudistushakkuuikä? Sehän riippuu ite kunkin korkovaatimuksesta, eli kuinka paljon on vuotuinen arvokasvu verrattuna pystyssä seisovan puustopääoman arvoon. Käytättekö esimerkiksi päätöksenteon apuna jotain tiettyä sädekasvua tai luston paksuutta?

    Puuki

    Sopivan korjuuajan määrittää metsän lasketun tuoton lisäksi mm. korjuukelit. Ei nykykeleillä voi järkevästi korjuuta tehdä entistä useammin/kiertoaika samalla kuviolla.  Eli heti tökkäsi hyväkin laskelma jos ei ole kunnon korjuukelejä tarpeeksi usein.

    Jos vaihtoehtoinen tuotto on esim. 6 %, niin yksittäinen puu kannattaa korjata silloin kun sen arvokasvu% alittaa sen jatkuvasti.

    Tolopainen

    Yleensä kannattaa myydä silloin kun tukista saa 70€ kiinto, se on enemmän kuin 55€. Mistä menetetyn pääoman saisi takaisin, ei enää koskaan mistään. Huono kauppa on peruuttamaton menetys.

     

    Puuki

    Eikä aina kannata myydä yhdelle ja samalle ostajalle vaikka kuinka olisi hyvä bonus tulollaan, jos joku toinen maksaa paremmin ja/tai ottaa sopivammilla mitta-ja laatuvaatimuksilla tukkia.

Esillä 10 vastausta, 1,901 - 1,910 (kaikkiaan 2,399)