Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 2,440)
  • Apli

    Muutama syy miksi en raivaa kesä-elokuussa, itikoita, paarmoja ja muita ”kavereita” liikaa… Ampiaisten maapesät, kelit liian kuumat, kesällä on mukava touhuta muutakin… Suurin syy, se että vesominen vähempää kun lehti puussa? Sitä on liioteltu mielestäni todella paljon ja turhaan.

    Apli

    Jos puun korjuun hoitaisi muut kun metsäyhtiöt tai heidän koneurakoitsijat, niin saataisiinko sillä puun hintaa ylöspäin? Tuskimpa.. Minusta nyky systeemi on toimiva, en näe sitä tarvetta muuttaa… Jokainen kun kilpailuttaa leimikon näkee tarjouksista kuinka paljon rahaa tulee…Suomessa valmistetaan mailman parhaita metsäkoneita vieremällä ja joensuussa ja ne ovat tervetulleita minun metsään nyt ja jatkossakin..

    Apli

    Vatukosta on mielestäni pelkästään hyötyä… Itsellä hyvä esimerkki tapaus, kuusikko 5.6ha ikää oli 80-90v hakattiin aukoksi keväällä, risut ajettiin pois elokuussa, ja laikutus syyskuussa, istustus seuraavana vuonna kesäkuussa 1800kpl kuusta 2v taimi per ha. Sekaan tullu ripaus luontaisesti koivua, mäntyä sekä erittäin runsas vatukko, olen raivalla reikäperannu alueen muuten vatukko saanut kasvaa vapaasti, kerätty useampi ämpäri vattuja(: Taimikko upea, tulevasta raivuusta tulee helppoa… Nyt askarruttaa pitäs löytää kuusikoille lannoite, mutta yara ei myy enää metsälannoitteita 40kg säkeissä, suomensalpietari on vähän siinä ja tässä kuusikoille..

    Apli

    Oletteko huomannut vastaavaa? Monesti kun tälläinen sekametsä menee ensiharvennukseen niin monella motokuskilla ajatus että jaa tehdäämpä tästä sitten esim kuusikko… Ennen hakkuuta menen motokuskin juttusille aina ja sanon että tarkoitus on että nyt on sekametsä ja kun hakkuu päättyy on jäljellä myös sekametsä(:

    Apli

    Tapoja hoitaa taimikoita on monia, mun naapurit kauhistelee sitä kun yritän kasvattaa sekametsiä, en pidä puhtaista kuusikoista, männiköistä enkä koivikoista. Jätän välillä sekaan jopa leppää ja pihlajaakin, minun kokemuksella noin 30v sekataimikot on kasvanut aina parhaiten…

    Apli

    Niin on kyse myös siitä tekeekö työn itse vai maksaako työn? Kyllä osilla omista taimikoista tulee tehtyä se 3 raivausta noh kun ei itselle laske palkkaa niin ok… Onneksi tämä energiapuu hössötys oli tuli ja meni, täällä keskisuomessa jyväskylän energia osti vielä muuta vuosi sitten kaiken ja halusi vielä enemmänkin puuta, nyt niitä lahoaa joka paikassa osa maatuu rauhassa(: Nyt sitten heillä käytännössä ostokielto 2v. Osa kohteista joissa metsäomistaja jätti raivuut tekemättä ja ajatteli että otetaan energiapuuta, myös muutama naapurini ajatteli näin on karseessa kunnossa, nuoret koivikot joista hakattu energiapuuta on täysin kasvaneet umpeen ja käytännössä pilalla jos ei kiireesti raivata ja tuskin raivataan.. Kun varsinkin paikalliset mhy:t lähti tähän hössötykseen tuli sinne korjuupuolelle yrittäjiä lisää joiden olisi pitänyt vaikka juoda kahvia kotona ja lukea maaseudun tulevaisuutta kaikessa rauhassa ja olla menemättä töihin, jälki metsässä heidän jälkeen oli semmoista mitä ei kestä nähdä edes sokea Reettakaan..

    Apli

    Mätästykseen kannattaa panostaa.. Olen teettänyt kanssa tuntitöinä ja hyvää on tullut, sitten istutus kuuselle 1800 kpl ha 2 vuotisia kuusentaimia yleensä taimet UPM, rehevillä mailla heinäys kerran olen käyttänyt raivaa, jos ja kun vatukkoa monesti puskee niin raivalla kerran reikäperkaus ja avot sitten saa odotella ja kasvaa kunnes raivuulla kaikki lehtipuut pois… Muutama naapuri käyttää rounduppia itse en pidä myrkkyjen kylvämisestä metsään..

    Apli

    Ostoslistalla nordeaa kurssi valunut hyvin… Pankki on hyvä ja todellinen osinko kone näillä hinnoilla pitää sitä tankata pää märkänä..

    Apli

    Totta koivu on hieno sahapuu, nytkin omassa taapelissa on tuppeen sahattua koivua… Jostain kumman syystä en ole koskaan ruvennut koivun kasvattajaksi, reheville maille kuusta ja piste.. En tiedä onko takaraivossa hirvien pelko vai mikä, sekametsän ystävä toki olen ja lähes joka hakkuusta kertyy koivua ja tienvarsiin olen pikkusen istuttanut tulevaa polttopuuta.

    Apli

    En olisi huolissani suomen kuusettumisesta, kuidulle löytynee osoite jatkossakin samoin tukille… Jos koivu valtaisi suomea samalla tavalla olisi koivutukin hinta kohta todella edullinen sitä menisi kuituun että ropina kävisi.. Upm:n ilmoitus että melkein sata milj ekua laitetaan kymin sellutehtaalle heti alkavaan investointointiin lämmittää taas niin sateista päivää..

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 2,440)