Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Liukaisin kommenttisi uudestaan ja kävin läpi, mitä olen kirjoittanut, jossa pointti on mielestäsi ollut hukassa.
UM: ”Puun käyttötarkoitus määrittää puun laadulle asetettavat vaatimukset. Vain huomioimalla jotenkin puun käyttötarkoituksen tai käyttöä edistävät tai haittaavat ominaisuudet , voidaan yksikäsitteisesti vertailla erilaisten puiden ominaisuuksia.”
Olen tästä samaa mieltä. Siksi hyvin kevyesti olenkin käsitellyt laatua ilman, että olen määritellyt sitä tarkemmin. Ainoastaan olen todennut, että laadukkaan puun tulee olla muiden vaadittujen ominaisuuksien lisäksi suoraa. Tämä siksi, että ilman hiusten halkomista käytötarkoituksesta riippumatta suoruus on perusedellytys laadulle. Tosin samassa yhteydessä totesin, että pitää määritellä vaatimukset riittävälle laadulle. Esimerkiksi polttopuun ei tarvitse kovin suoraa olla, mutta liiallinen käyryys heikentää käytettävyyttä.
UM: ”Edellä kirjoitetusta seuraa, että jo otsikkokysymys on virheellinen tai puutteellinen. Oikein olisi kysyä esimerkiksi puun kasvunopeuden vaikutusta rakennuspuutavaran laatuun.”
Puun kasvunopeuden vaikutus laatuun ei ole kysymys, eikä otsikossa ole mahdollista määritellä asioita yksiselitteisesti. Sen sijaan Kisin kysymys kuului seuraavasti: ”Mitä vaikutuksia puun kasvunopeudella on puun laatuun ja käytettävyyteen?”
Ei lähtökohta kovin kauas näkemyksestäsi mennyt. Mutta ainahan sinulla on itselläsi mahdollisuus ohjata keskustelua haluamaasi suuntaan määrittelemällä halutut puun ominaisuudet ja pohtia kasvunopeuden vaikutusta niihin.
Oletko lukenut kirjan, johon viittasin?
Tiirola: ”Nykyisin tämä talvikannan haarukka on 2-4. Me vaadimme sen puolittamista.”
Hienoa!
Tiirola: ”On vaikeaa ymmärtää tällä palstalla käytyä keskustelua asiasta. Minulle asia on täysin selvä.”
Minusta ongelmana on MTK:n osalta se, että riittävän yksiselitteistä tietoa ei ole helposti saatavissa. Lisäksi kun taustalla on vuosikymmenien metsästäjävetoinen hirvipolitiikkaa, ennakkoluulot hallitsevat ajatuksia. Kuten tässä ketjussa esillä olleesta tiedotteesta huomaa, MTK:n tavoitetta ei oltu ymmärretty. Minusta olisi erinomaista, jos julkaisisitte noita 6-sivuisia kannanottoja sellaisenaan. Niistä kävisi yksityiskohtaisesti ilmi se, mihin pyritään. Kun lainsäädäntö ei anna edunvalvonnalle valtaa, ei tietenkään kaikkia tavoitteita aina saavuteta, mutta kun pyrkimys on hyvä, toiminnalle voi antaa tukea. Surullisinta on se, että puuntuottajat MTK:n jäsenyydestä riippumatta lyövät puukkoa selkään, kun pitäisi taputtaa.
Kaikki koulukirjat kyllä varoittelevat täydennyksen riskeistä, joten asialla taisi olla puoskari, ei kirjanoppinut. Sikäli olen Jessen kanssa samaa mieltä siitä, että langat pitää olla omissa näpeissä. Jos antaa vallan konsulteille, tulos on huono. Silti niitä voi ja kannattaa käyttää hyödyksi, kunhan pitää ne renkeinä, ei isäntinä.
En ole tieinsinööri, mutta kerrotko mihin ne sen kankaan laittoivat? Tuliko se perusmaan päälle erottamaan perusmaata ja tien rakennekerroksia vai tuliko se jakavan ja kantavan kerroksen väliin?
UM: ”Gla se jaksaa kirjoitella puun laadusta, vaikka kommenteissa monesti on todettu laadun tarkoittavan eri ihmisille AIVAN ERI ASIAA”
Kun keskustelun aiheena on puun laatu, luonnollisesti silloin on syytä kirjoitella puun laadusta. Jos olet eri mieltä, mistä sinun mielestäsi pitäisi kirjoitella?
Lainaamasi kommenttini oli vastaus A. Jalkaselle, joka käsitteli tukkiprosenttia. Millä tavalla se tarkoittaa eri asiaa eri ihmisille?
Puun takaan kommentissakin mennään mielestäni harhaan. Liiketaloudellisesti määriteltävää toiminnan kannattavuutta ei pidä sekoittaa puun laatuun.
Metsuri motokuski: ”Hirvikolareiden määrää voidaan vähentää monella muullakin tapaa.”
Tämä asia käsiteltiin viimeksi viestiketjussa ”Hirvi on vaarallinen otus”. Mitään käsitystä esittämiesi menetelmien tehosta ei ollut puhumattakaan siitä, kuinka 2 miljoonaa autoilijaa saadaan niiden mukaan toimimaan. Ole rehellinen ja kysy itseltäsi, paljonko pudotat nopeuttasi hirvivaara-alueella ja poikkeaako ajotapasi ylipäätään merkin vaikutusalueella millään tavalla normaalista.
Metsalehti/Keskustelut/
Aihe/Viestiketju/?topicId=1368Metsuri motokuski: ”Ruotsissa on huomattavasti suurempi hirvikanta eikä siellä ole sellaista ongelmaa ja itkua vahingoista kuin meillä.”
Miten siellä suhtaudutaan siihen, että vuosittain tapahtuu 5000 hirvikolaria? Vai onko kyse siitä, että et ole kuullut Ruotsista vastaavaa kritiikkiä kuin täällä, sitä ei mielestäsi ole?
Metsuri motokuski: ”Hirvikantaa on laskettu huippuvuosista ja alkaa olla nyt tavoitekannassa.”
Tarkoitat, että se on riistahallinnon määrittelemässä tavoitekannassa. Ei muiden osapuolien, joiden metsästäjät pelkäävät saavan vaikutusvaltaa hirvipolitiikassa.
”Tajuaahan tuon tyhmempikin että hitaasti kasvanut on ylivertaista höttöpuuhun verrattuna.”
Hitaasti kasvaneen puun pitäisi olla myös suoraa, jotta voidaan puhua laadusta. Lisäksi turvemaiden ja kangasmaiden puiden välillä on laadussa eroa, vaikka puu silmällä katsottuna näyttäisi samalta. Lisäksi pitäisi määritellä se, millaista puun pitäisi olla, jotta se olisi riittävän laadukasta.
Kasvatusmenetelmää valittaessa kiinnostaa myös tukkiprosentti ja tukin määrä, joten monta ulottuvuutta tässä asiassa on.
Tämä kirja on syytä lukea, jos puun laatuun vaikuttavat asiat kiinnostaa:
http://www.kauppakv.fi/
sis/Metsakustannus/
tuote/9789525694109?
openHier=642552.642558Männyn kohdalla tuo on uskottava selitys, mutta koivun ja kuusen kohdalla ei. Sen sijaan koivusta tiedetään, että se tuottaa suhteellisesti laskettuna sekametsässä parasta laatua ja koivusekoitushan on luontaista alkuperää. Kuusi on ehkä hankalimmin käsiteltävä asia.
Pete: ”Esimerkiksi autoilun verotuksesta ei luovuta vaikka se muuttuisi päästöttömäksi. ”Syntiä se yksityisautoilu silti on ja ylläpitää liian hajanaista asutusta”.”
Aalto-yliopiston tutkijat ovat kumonneet väitteen haja-asutuksen haitallisuudesta.
Hesarilta hämmästyttävä juttu, jossa maaseutua ei lynkata ihan suoraan:
http://www.hs.fi/kotimaa/
artikkeli/Suomessa+kaupunki
lainen+saastuttaa+eniten/
1135266327822Mutta verotuksesta ei tosiaan luovuta. Ollilan vetämä työryhmä kartoittaa sitä, kuinka verotulot saadaan jatkossakin kasaan, vaikka autokanta muuttuisi taloudellisemmaksi ja jopa pois polttoaineverotuksen parista (sähköautot). Lisäksi poliitikot kaipaavat työkalua aluepolitiikkaan, koska nykyään ei liikennettä voida juurikaan hallita alueellisesti. Vahinko vain, että edelleen pyrkimystä tiiviiseen kaupunkiasumiseen perustellaan ympäristösyillä, joten työkalun hallittuun käyttöön poliitikkojen toimesta en luota yhtään. Kaupan päälle saadaan reipas tulonsiirto vähävaraisilta rikkaille.