Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Tiheä alikasvos haittaa, muuten ei. Kun ehtii, raivaisin joitain monimuotoisuuspuita lukuunottamatta maahan.
Männikkö on luultavasti sen verran karulla karulla kasvupaikalla, ettei alikasvos tuota koskaan tukkia. Alikasvosta voi kasvattaa tavoitteena monimuotoisuus, muttei seuraavaa harvennusta haittaavana.
”Jarruja syö nykyään myös ajovakauden hallinta, joka perustuu jarrutteluun.”
Näin, jos kuski ulkoistaa tehtäviään koneelle.
Itse poljen jarrua auton ollessa paikoillaan. Suotta vauhdissa renkaita ja jarruja tuollaiseen on kuluttaa. Tosin en muista viikoittain tehdä, aika satunnaista jarruttelu on.
Jarrujen käyttötarpeen vähäisyys ei liity autojen nykyaikaisuuteen, vaikka joissain malleissa energian talteenotto jarruttelua voikin kompensoida. Muuten kyse on ennakoivasta ajotavasta. Kuten sanoin, 270 tkm perinteisillä jarruilla onnistuu helposti. Toki vain laadukkaalla autolla
”Luin ip-lehdestä, että autossa on suotavaa käyttää seisontajarrua, myös automaattivaihteisessa.”
Yksi syy on välttää kaksoismassavauhtipyörän turhaa rasittamista. Se riittää minulle syyksi käsijarrun käyttöön.
Tuo meni ohi ja vertauksen nykyiseen ymmärsin vertauksena uutena myytävään eli bensaan. Mutta näin tämäkin selvisi.
Olisit heti sanonut, että tuo on diesel. Ilman matkamittarivirheen korjausta sopivissa olosuhteissa noihin lukemiin dieselillä voi päästä. Onhan minullakin lukemat 0,7 paremmat kuin sinulla, mutta auto onkin etuvetoinen ja matalalla korilla.
Harmi, että Subaru luopui dieselistä. 8 litraa kuluttavan bensarohmun hankinnalle pitää olla hyvät perusteet.
Monesti kuulee, että viileässä kulutus putoaa. Syynä pidetään palamiselle edullisempaa ilmaa. Väitän kuitenkin, että jos ei pitkiä matkoja ajele, lämpimässä kulutus yleensä putoaa. Voimansiirto yms. on heti lähdöstä notkea jne. Ainakin omassa ajotietokoneen perusteella (kulutus lähdöstä alkaen) näkee hyvin, miten säännöllisellä reitillä kulutus kehittyy matkan mukaan. Näinä hellepäivien aamuina pääsee ensimmäiset kilsat pari litraa pienemmällä /100 km kuin koleina aamuina.
”Tehty historiakatsaus, mutta miksi juuri nyt? Liittyy opinnäytetyöhön: Frans-Anton Flander kirjoittaa väitöskirjaa metsärikoksista ja metsänomistajien oikeudellisesta ohjauksesta Suomessa itsenäisyyden ajan alkuvuosikymmeninä.”
Opinnäytetyöstä uutisointi on osa tiedotussuunnitelmaa, jolla huolehditaan rahoittajan eduista. Senhän jo huomaa uutisoinnin painotuksista. Tarkoitus ei ollut tehdä kattavaa katsausta menneiden aikojen metsätalouteen.
Paljonkohan meille subventoidaan tukia, kun ennallistaminen maksaa 900 miljoonaa vuodessa vai paljonko se nyt olikaan.
Ai niin, hyödythän laskettiin moninkertaisiksi, joten ei tarvitse subventoida, päinvastoin.
Ok, se oli siis sinun tulkinta asiasta.
”Ongelmana Unkarilla ja Slovakialla on siis joko kaasun saatavuus tai hinta. Saatavuus on turvattava muilla lähteillä ja hinta on ehkä subventoitava lisäämällä ko. maille tukia ellei solmu muuten aukea.”
Tämä on juuri se, mitä en Villen näkemyksessä ymmärrä. Riippuvuus kaasusta, vaikka kustannusvaikutuksiltaan helppoja vaihtoehtoja on. Siksi veikkaan, että Ville alkaa subventoida tukia eli maksattaa lystin muilla. Onnistuukohan sama meillä, kun metsäteollisuus tarvitsee puuta, eikä sitä Venäjältä enää saada. Nyt hakataan liikaa ja siksi hiilinielut romahtaa ja maksetaan sakkoa EU:lle.
”Sotimisen jatkaminen on myös monin tavoin kallis vaihtoehto, joten sodan lopettamiseen kannattaa satsata ja kiristää vaan vyötä.”
Kenen vyötä nyt aiotaan kiristää itäblokin kaasuhankinnan takia.