Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Jos vatukon niittää esim. kesäkuussa,niin kuukauden päästä vatukko uutta kasvua kahta kauheemmin pukkaa. Leevi ja tamperelainen samoilla linjoilla ,kuin itsellänikin.Jos aikaa piisaa,kannattaa silloin vatukon kimppuun pahimmista tuppaista alkaen käydä,jotta taimet vapautuisivat kriittisestä vaiheesta voittajina.
Kuusia olen pääsääntöisesti viimeiset vuodet istuttanut,männyt luonto kylvänyt tai konekylvöllä. Koivikoita istuttelin aikaisemmin runsaasti,mutta hirvet ja koivutukin hinnan putoaminen vahvisti hyviä kokemuksia kuusikoiden taloudellisesta kannattavuudesta.
Hybridihaapaa en ole kokeilut ja visakoivikotkin vähiin jääneet, kun aika ei piisaa kaikkeen.
Mäntytukkia on rehevilläkin mailla kasvanut ja nopeasti 70-v 1-2 kuutioisia.Laadussa toivomisen varaa,mutta tukkina hyvin kelvannut nykylaatuvaatimuksilla. Eikun männyntaimia maahan,luonto koivun todennäköisesti kylvää lisäturvaksi.
Itse en ole montaa tammea istuttanu ja luonnon taimia metsään linnut jokusen tuonut. Hyvän maan vaatii nököjään,ei tiiviin märän maan puulaji .Taimia en suosittelisi syksyllä istuttaa,vaan keväällä,jää yhden talven riskit taimitarhalle.
Suojaus tarpeen,kelpaavat myyrille ja miksei jänis ja hirvikin maistele.Huonosti metsän heiniin nykyiset torjunta-aineet tuppaavat tehoamaan,varaudu heinäykseen.
Vatukon esiintymisessä erikuvioilla samallakin tilalla eroja. Toisissa taimikoissa vatukko valtaa alan ja toisissa vain heinää ja vesakkoa. Itse olen miettinyt,että johtuisiko esim.aikaisemmista kaskeamiskierroista,vai jostain muusta,väliin pilliheinänkin siemenet valmiina valoa odotelleet 80-vuotta.
Jokunen vuosi sitten ajatin urakoitsijalla puolipäivää maata metsään,jotta sain täydellisen istutus alueen. Ps. metsätaloudellisesti kylläkin kannattamatonta,kun laskua jonkin verran syntyi,mutta ilo silmälle ja sielulle etusijalla.
Timpan kanssa samaa mieltä havupuun tuontisyistä,toimii hintapuskurina Suomessa,joten vaikka tuontipuu pääsääntöisesti kalliinpaa lopputulos teollisuuden kannalta edullinen. Tuotipuun osuus vain kymmenys, jolla saadaan loput 90% kotimaasta edullisemmin kantohintojen pysyessä kurissa.
Hakkuutähteet ja vanhat kusiaispesät vatukon mielipaikkoja,jopa pariin metriin pituutta pukkaa. Havupuu istutusaloilla paikoin melkoinen riesa,joten Jessen lehtipuu istutus olisi paljon helpompi hoitoinen vaihtoehto,etenkin kun menelta jälkihoito vatukossa tekemättä jää.
Jos kalliossa halkeamia ym. saattaa kasvaa joskus yllättävän hyvinkin. Itselläni ei paljon kallioisia maita ole,mutta eräällä kuviolla maata alle kuokan terällinen.Oli harsittu kitukuusikko,istutin ja luonto täydensi aukon männyillä. Rajanaapuri sanoi,että kasvuisaa maata,en uskonut kun kaadetut puut olivat kituen kasvaneet, Olisi pitänyt uskoa.
Nyt 18-v myöhemin samainen kalliokuvio puskee oksaista mäntyä ,kuten rehevä maa konsanaan. Kallio ilmeisesti emäksinen,rikkonainen ,ei muutoin mahdolista kun ei maata ollut paikoin istutusmulliksikaan.
Harva taitaa latvuksia ja poikaoksia leikkailla,kun tyhjän työnnä pitävät. Olen itse raivatessa sahaillut kaksihaarat ja poikaoksat pois.Tarvittaessa olen raivaussahan irroittanut valjaista ,jotta olen ylettänyt.
Oksasahalla ja monitoimileikkurilla läheltä tiestöä myös käsitellyt ja ainakin hyvän mielen saanut. Heinätessä raivaveisellä pienistä taimista ylimääräiset latvat leikkaillut.