Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Roundupilla olen puiden ja pensaiden ympäryksiä käsitellyt pienellä käsipumppuruiskulla.Auttaa pari vuotta kerrallaan.
Kitkeminen sopii sellaiselle,jolla ajasta ei ole niukkuuta. Jos omistaa raivurin,niin siimaleikkurilla hyvä parturoida.
Ovat todennäköisesti ns,jättöpuita,jonnin joutavia yleesä.Itse en jätä kuin erikoistapauksessa,eikä aukkoni ole kuin muutaman hehtaarin kokoisia,joten puita kyllä löytyy reunametsästä.Sertifit syyllisiä.
Kannatetaan Puun takaisen esitystä,ei ainakaan huonommaksi menisi. Virkailijoille 2 viikon pakollinen maastokertausharjoitus syksyllä,kun marjasato kypsyy,niin eivät vieraantuisi toimistoissaan luonnosta.
Kesä näillä leveyksillä kaksiviikkoa etuajassa,niin myös puukaupparintamalla. Hinta taisi saavuttaa huippunsa menneellä viikolla,kun parina edellisenä juhannuksen jälkeen laskuvire alkoi.
Päätehakkuissa isoilla firmoilla käsijarru päällä,katkottua puuta varastossa lomiin saakka.Tuleepa vuotuinen kasvu ,kun hakkuut myydyssä leimikossa elokuulle siirtyy. Vänkärin Pelloksen puuvaranto katsaus kertoo tilanteen yleisesti.
Toimittaja Jyrki Iivonen valittu vuoden metsävaikuttajaksi,onnittelut .Omistaa itsekkin meilläpäin metsää ,joten tuntuma maahankin säilyy hyvin.
Helsingin Sanomien tilaajana vuosikymmeniä voin todeta,että ainoa valonpilkku metsäpuolelta siinä lehdessä on toimittaja Jyrki Iivonen.Muutoin kovin viherpipertäjien ja peitteisen harsinnan näkokulma metsäasioissa pakkosyöttönä.
Jos vatukko on tosikovaa ja osin lakoutuvaa parimetristä,niin kokemuksesta voin sanoa,että tappaa taimen. Ja jos ei tapa,niin kasvu olematonta,ettei kymmenessä vuodessa ylös ylene.
Raiva veitsellä harvempi vatukko hoituu,mutta jos vatukko täystiheää niin raivaussaha sopivin.Nyt alkaa olla viime hetket,että sahan kanssa taimet erottuu.Olen miehen pituista vatukkoa eilenkin sahaillut.Hakerisukasojen pohjat lakovatukon pesiä.
Kyllä omassa metsässä mielenilo ja kasvun tuoma taloudellinen turva ovat sielunkin hoitoa tässä maalisessa vaelluksessa.
Myyrien määrä viimetalvena olematon,joten siitä määrä varmasti nousee jossakin vaiheessa.Yhden myyrän syömän taimen olen löytänyt,jonka vuoksi sen kasvut kasvettu.