Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,651 - 1,660 (kaikkiaan 2,077)
  • Panu Panu

Itselläni kaupaksimenemättömyys on johtunut liian pienestä runkokoosta eh:lla, jolloin pitää odottaa 1-3 vuotta. Sitten kun menee kaupaksi niin motokuskin kiroilu liian pienistä rungoista vahvistaa sen, että tuli harvennettua ajoissa 🙂

Panu Panu

Hoituuhan se kaikilla isoilla yhtiöillä MO:lle maksutta. MG on paras, koska se tarjoaa pientilallisille suojelukohteet ilmaiseksi. Mutta täysin epäselväksi on vielä jäänyt pystyvätkö yhtiöt rajoittamaan FSC:n voimassolon vain omiin kauppoihinsa. En vieläkään ymmärrä miten tämä onnistuisi kun sertifioijana on kuitenkin kolmas osapuoli ja metsäyhtiö on vain maksumiehenä.

Panu Panu

Saakos noilla maksuilla FSC-sertifoinnin auditointeineen ym. vai pääseekö vain yhdistyksen jäseneksi? Tuskin saa koska sertifioinnista täytynee maksaa ha-kohtainen maksu.

Panu Panu

Hyvä kysymys, pitääkö FSC-sertifointi sitten tehdä jokaisen ostajan kanssa erikseen? Eihän tässä ole mitään järkeä.

Olen itse asiassa kysynyt kahdelta suurelta FSC:tä tarjoavalta yhtiöltä liittyykö siihen rajoitteita/velvoitteita yhtiötä kohtaan. Ainoa vastaus mitä olen saanut oli, että pitäisi puukauppatarjous kysyä sertin tarjonneelta firmalta ja tämähän on täysin OK.

Panu Panu

Tuon olisi voinut ensiharventaa 15 vuoden kohdalla, nyt alkaisi olemaan jo tukkipuuta. Myöhäinen ensiharvennus tuottaa sen 100m3/ha kuitua mikä on tietysti sellufirmoille mukavaa.

Panu Panu

Kuulostaa todella erikoiselta. Varsinkin jos muille myytäessä FSC-rajoituksia pitää noudattaa hakkuissa mutta puu ei yhtäkkiä olekaan FSC-sertifioitua. Tässähän ei olisi järjen hiventäkään mo:n kannalta.

Asia kiinnostaa sitäkin kautta, että minulla on parille tilalle PEFC MG:n kautta. Onko raati nyt sitä mieltä, että sekin on voimassa vain kun myyn MG:lle? Ainoa vaihtoehto saada kattava PEFC olisi maksaa MHY:lle?

Panu Panu

Olen myös kuullut jotain vastaavaa aiemmin. Sehän nyt vaan tarkoittaisi sitä, että kun myyn puuta jollekin toiselle ostajalle niin metsä ei olisikaan FSC-sertifioitua ja hakkuussa ei tarvitsisi välittää FSC-kriteereistä. Voisi vaikka ne suojelualualueiden puut myydä toiselle ostajalle.

Panu Panu

Miten niin sertifikaatti olisi voimassa vain yhden yhtiön kanssa tehdyissä kaupoissa?

Panu Panu

Painoa tulee säiliöstä, jossa sitä ainetta on. Säiliön ei ehkä tarvitse olla kovin suuri jos sitä käytetään vain havukantoihin ja mahdollisesti vain isompiin sellaisiin. Säiliön luontevin paikka on selässä.

Panu Panu

Nyt olisi hyvä bisnes-mahdollisuus sille, joka rakentaa toimivan suoja-aineen levittimen raivaussahaan! Parhaimmillaan se toimisi niin, että raivaaja voisi toisen käden sormella painaa liipaisinta aina kun havupuun kantoja on osumassa raivausterään.

Esillä 10 vastausta, 1,651 - 1,660 (kaikkiaan 2,077)