Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,671 - 1,680 (kaikkiaan 1,737)
  • Panu Panu

    Nyt ei vähään aikaan tarjota puuta UPM:lle. Samoinhan kävi Versowoodille aikoinaan kun Kopra päästi samanlaisia sammakoita suustaan.

    Panu Panu

    Teen 1ha istutusmännikön ensiharvennusta, jonka aloitin jo viime kuussa. Kannoille laitan urea-liuosta.

    Tässäkin tuntuu olevan ihan tarpeeksi hommaa työssäkäyvälle ja muitakin harrastuksia omaavalle. Tsemppiä 8ha hankintahakkuuseen!

    Panu Panu

    Heh, Matti Kärkkäinen kertoo uudessa Metsälehdessä, että jos aiot sivellä kannolle urealiuosta niin sinulla pitää olla kasvinsuojelututkinto! Samaa tavaraa voi kuitenkin tutkinnoitta levittää lannoitteena niin monta tonnia kuin haluaa.

    Äkkiseltään katsoen lakipykälä koskee vain ammattilaisia:

    ”2) ammattimaisella käyttäjällä henkilöä, joka käyttää ammattitoiminnassaan kasvinsuojeluaineita.”

    http://plus.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/20111563?toc=1

    Niin tai näin niin toivon, että kukaan ei jätä kantokäsittelyä tekemättä tämän lain takia.

    Panu Panu

    Kyselin taas yhdestä Sithl-liikkeestä BioPlus-öljyä. Myyjä kertoi, että heillä on nyt 2 vuotta ollut myynnissä Ekosata Oy:n bioöljy eikä se kovetu:

    http://www.ekooil.com/voiteleva.html

    Tämä olikin ensimmäinen myyjä ikinä, joka ei nähnyt bioöljyssä ongelmia.

    Voi olla, että tuo kovettuminen oli alkuvaiheen ongelma ja nykyiset bioöljyt ovat jo parempia.

    Panu Panu

    UPM:n mukaan puukauppa ei käy:

    ”Metsäjohtaja Tomi Salo ei edes kaipaa keskustelua verosta, sen sijaan hänen mielestään olisi syytä pohtia, miten puu saadaan liikkeelle.”

    http://metsalehti.fi/Metsalehti/Metsauutiset/2014/9/Taloussanomat-Kiinteistovero-on-UPMlle-yksi-vaihtoehto/

    Panu Panu

    Henkilöiden nimiä on turha mainita mutta yhtiön nimi kannattaisi kyllä kertoa täällä. Ei ne muuten mitään opi. Toki kannattaa odottaa siihen asti, että saat ensin rahasi.

    Yksi hyvä tapa saada yhtiötä ojennukseen on ottaa yhteyttä Metsälehteen, joka varmaan mielellään tekee jutun tästä.

    Hakkuun rajojen merkitseminen ei todellakaan ole sen tilan omistajan vastuulla, jonka puolelta ei olla hakkaamassa.

    Panu Panu

    Palkkiopuoli kannattaa selvittää tarkkaan MHY:stä. Silti helposti unohtavat mainita joitain maksuja. Itse aikoinaan yllätyin siitä, että yhden kuvion metsänkäyttöilmoitus maksoi 50€ heidän tekemänään vaikka sen voisi tehdä helposti itse tai antaa ostajan tehdä.

    Jos hankintakauppoja tekee MHY:n kautta niin mahdollisesti MHY:n kaveri käy mittaamassa pinot ja laskuttaa 3 euroa / motti niinkuin minulta.

    Viimeinen pisara mulle oli laskussa ollut toimistomaksu. Ehkä siellä laskutuslisäkin oli.

    Panu Panu

    Terve, en ole toistaiseksi itse huomannut kovettumista. Pyrin sahaamaan päivän viimeisen tankillisen ei-bioöljyllä tai jos se ei onnistu niin viimeistään lähiviikkoina olen käyttänyt sahaa tavallisella öljyllä.

    Olen vain huomannut, että kun pienkoneliikkeessä kyselen bioöljyistä niin useimmiten myyjä kiroaa ne alimpaan helvettiin ja kehottaa välttämään niitä kuin ruttoa. Syynä on kuulemma kovettumis/kuivumistaipumus. Myös Metsälehdessä on ollut aiheessa juttua.

    Yritän nyt jostain löytää sitä Stihlin BioPlus-öljyä, jota ohjekirja suosittelee.

    Panu Panu

    Saha voisi ihan hyvin katkoa juuri niihin mittoihin mitä se tarvitsee. Tällöin tukki% olisi pienempi ja tukin hinta korkeampi.

    Panu Panu

    Kiitos, siinä tuli vastaus kohtaan 4.

    Jos/kun jollekulle on epäselvää mitä ihmeen järkeä bioöljyä on yleensäkään käyttää niin omalta osaltani syitä on kaksi: Bioöljy on nähdäkseni vähemmän haitallista sekä itselleni, että ympäristölle. Selvästi suurempi paino tässä on itseni kohdalla, koska harvoin tehtävässä harvennushakkuussa metsä tuskin älyttömän paljon saastuu.

Esillä 10 vastausta, 1,671 - 1,680 (kaikkiaan 1,737)