Käyttäjän Pavekka kirjoittamat vastaukset
-
Kyllähän ne rakennusalallakin alihankkijat rahansa sai aikanaan ja ajallaan mutta isot käytti siekailematta asemaansa hyväksi. Tulijoista ei käsittääkseni ollut pulaa vaikka kaikki tiesi mitkä on askelmerkit. Ja olihan se tavallaan varmaa yritystuloa kunhan kassa kesti eikä päämies menossa konkurssiin. Lisäksi monesta muustakin koiruudesta raportoitiin. Hyvin tietoisia asemastaan ja kuten aiemmin mainittu pienyrittäjän asetelmat heikot isompaa vastaan jos jotakin tulee ilmi. Ja sitähän tässä nyt varmaan kysyjän toimesta ihmetellään.
Pavekka 24.7.2024, 11:13Ainakin takavuosina rakennusalalla sitä kutsuttiin maantavaksi. Taisi yit olla kuuluisin joka käytti alihankkijoita pankkina. Saattoi piikki kasvaa suureksikin jos esim. Puolen vuoden maksuväli ja sisälsi työn lisäksi materiaalia. Käsittääkseni asiaan tuli lakimuutos. Näinä taloudellisina aikoina kannattaa ehkä olla varovainen mihin paperiin vetää nimensä. Metsäalalla nyt ei varmaan suurien konkursseja ole näköpiirissä mutta silti. Tosin itse en ole koskaan välittänyt riskeistä ja uhkapeleistä. Jos tarjotaan/pakotetaan kyseisen kaltaiseen sopimukseen niin ei kiitos on vastine.
Pavekka 19.7.2024, 12:43Taitaa olla metsäalallakin kohta kaikkein viisainta kun järjestää itsensä jollakin kepulikonstilla eläkkeelle ellei muuten. Nyky-yhteiskunta asettaa liikaa vaatimuksia ja velvotteita mutta ei kuitenkaan neuvontaa. Pitää tietää, Ei kiinnosta mitä ja kuka maksaa. Eeuu käskee.
Pavekka 4.7.2024, 15:49Käyttäisin enemmänkin jos ne toisi jotain lisäarvoa polttomoottoreihin verrattuna niin että pääsisi hyödyntämään. Ei ole näköpiirissä.. Niitä ostellaan kun ei tarvi kiskoa käyntiin eikä pidä niin pahaa ääntä.
Pavekka 4.7.2024, 15:45Eipä siitä silloin juuri haittaa ole jos poistaa. Jotain letkunpätkiä voi laittaa tilalle ruuvari ohjuriksi tai sitten ottaa vaan ne haitat että muovit pyörii vapaasti. Miten nyt haluaa.
Pavekka 4.7.2024, 12:56Siellä on joku muu vika ellei se ennen remonttia kiekunut samoilla heebeleillä. Ei niistä yleensä haittaa ole vaikka jäisi paikalleen. Niitä nypitään silloin kun sitä jotain muuta vikaa yritetään säätämällä kompensoida, yleensä painevuotoa.
En muista tähän hätään millaiset 345:ssa on mutta poistamisen jälkeen saattaa olla ettei neulat pysy paikallaan eikä siis säätökään niiden mukana. Ne estot myös pitää ruuvit paikallaan. Toiminto pitäisi korvata jollakin. Olen veistellyt pelkät estot ja laittanut loput muovit takaisin vanhoissa romuissa. Peruskorjatuissa ei tarvi.
Pavekka 4.7.2024, 12:37Pari vuotta vanha keskustelu mutta tilanne ei ole muuttunut. Naisten ja eläkeläisten puuhasteluun.
Vähän ihmettelen millä ideologisesti latautuneet selittää itselleen tän kertakäyttökulttuurin ja kulutushysterian. Akkutyökalu tuotteet on pääosin kiinalaista roskaa ja kaikki paremmat mukaanlukien kertakäyttötuotteita. Elinkaari murto osa kunnollisista polttomoottoreista. Juuri eilen kävin paikallisessa. Siellä oli monta akkuvallankumousta takapihalla puskassa vesisateessa. Uuden ja vähän käytetyn näköisiä. Jotain irto-osia kannibalisoitu varaosiksi vastaaviin polttomoottorimalleihin.
Pavekka 9.6.2024, 13:58Choke tarkoittaa kuristamista. Eli kuristin. Sen tissin saa muutettua ryypyksi. Huskikin lähtee yhdellä vedolla käyntiin kylmänä. Mutta ei voi laittaa kaikkiin sahoihin ettei ryypytetä märäksi.
Pavekka 9.6.2024, 10:31Vakiintuneet tekniset ilmaukset on välillä harhaanjohtavia sen suhteen mitä ne oikeasti tekee. Ongelmatilanteissa ymmärrys saattaisi helpottaa. Sahassa ryyppy eli läppä on siis rikastin tai paremminkin kuristin. Se rikastaa seosta kuristamalla ilman virtausta. Se ei ryypytä mitään eli roiski käynnistysbensaa mihinkään.
Ei myöskään tissi. Sahoissa ei käytetä ryyppyjä eli mitään käynnistys ryyppyjen roiskimisia. Eli siinä mielessä sitä tissiä voi painella niin paljon kuin huvittaa eikä tulppa kastu.
Ei se oikein mikään esirikastinkaan ole eikä polttoainepumppu. Pumppukalvo pumppaa bensat eli on bensapumppu ja tissi ei rikasta mitään. Se on vaan ilmauspumppu joka imee ilman bensaletkusta ja vetää bensan kaasuttimeen eli säästää pari vetokäynnistimen vetoa. Ilmauskin on harhaanjohtava termi koska varsinaisesti mitään ei ilmata vaan sitä otetaan pois..
Tronikissa on kaikki samat toiminnot kuin tavallisessa sahassa. Tronikissa vaan säädettävät suutinruuvit on korvattu sähköisesti ohjatulla magneettiventtiilillä. Ja tyhjäkäynti ruuvi on lukittu.
201:ssä tuo magneettiventtiili on kuluva osa. Niitä saa vaihdella aika ajoin. Se ei ole kallis mutta vaihto pitää suorittaa ohjeiden mukaan tai se ei toimi oikein. Yleensä kastuminen johtuu kyllä sähläämisestä, neulasta tai suutinventtiilistä. Eli nuokin voisi käydä läpi.
Pavekka 6.6.2024, 23:32Moottorisahoissa ei ole ryyppyjä. Tissi tai kuristinläppä ei ole ryyppy. Jos kalibrointi ei auta ja umpimähkään vaihtelee osia niin magneetti venttiili on hyvä paikka aloittaa.