Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Kaksi ruskovillan villasukkaa päällekäin metsurinsaappaassa on nyt sopiva yhdistelmä. Ei kastunut tänäänkään sukat, vaikka puissa oli taas lumi ja dimexin läpi polvet kastuivat. Hieman kostuu sukka, mutta kun on villaa niin ei ole mikään ongelma ja kun keli kylmenee, eivät edes kostu ja tarkenee. Ei tarvi muutoin kohennella sukkia kun on tuo ruskovillan sukka, se on jalanmyötäinen, eikä pyöri niinkuin jotkut isoäidin tekemät sukat ja kestävätkin melko pitkään, eli mulla on 4 paria ja muuan vuosi on mennyt. Työsukkiahan ei tarvi pestä kuin korkeintaan kerran viikossa, jonkun tarvii tietysti vaihtaa sukat kesken päivän ja varmaan pesuun menee tuon muutaman tunnin käytön jälkeen, kun on jalat opetettu tohveliin ja kaupunkilaisten puolikenkään.
Muovipussia olen nyt pitänyt kahvassa, neulaset ja vesi pysyy ulkopuolella.
Oli aamusta pöllylumi keli ja lumipyry täällä Pohjanmaalla ja kun oli enempi koivua poistettavana niin toimi vielä Stihlikin. Edellisellä kerralla kun oli kunnon pakkaslumikeli ja pelkkää kuusta ja mäntyä ja jatkuva lumipölly, niin jäätihän se ja lakkas kunnolla käymästä. Vaijeri ei ole jäätänyt, kun on laitettu lasinpesuneste putkeen.
Mulla ei ole oikeastaan väliä vaikka tulee välillä lyhyempi päivä, mutta jonkinlainen varmuus noilla vehkeillä pitää olla ja tänään toimi Stihlikin kun oli tosiaan palsta semmoinen. Nyt tuulee puuskissa 26 m/s, hyvin puhdistuu metsät ja kaatuuhan ne puutkin raivatessa nopeasti. Oli muutoin palsta merenrannassa, että pääsi oikein ärjänteeseen, harvoinhan sellaiseen pääsee.
Olin tuossa jutuissa Napapiirillä toimineen vanhan metsurin kanssa, sanoi että sukkahousut oli noissa vanhemmissa raivureissa kopan päällä hyvä pöllylumella. Husqvarnoilla sahasivat.
Täällä on tuo Wanhajätkä ja Jätkä varmaan nimimerkkiensä veroisia. Sopisiko samalla asteikolla Jesselle nimimerkki Välimallinjätkä? No ehkä se sopisi minullekin, kohta laitan raivurit varaston nurkkaan pystyyn.
Tulet tulee tehtyä vain parhailla keleillä (tyyni pouta sää) ja sitten se on pelkkää nautiskelua. Esim. nyt kun on räntää satanut tai milloin ei sada on tuullut 15 m/s, ei hontsita värjötellä tulilla.
Husqvarnan moottorisahat kannattaa laittaa sammutuksen jälkeen sillä ”puolikaasulla” käyntiin, lähtee yhdellä nyppäyksellä ja on toiminta valmis heti. Sama koskee ainakin omaa autotunella varustettua 550-mallia. Minusta ei ole iso ongelma niksauttaa tuota ryyppyvipua edestakaisin, mutta jos ei sitä tee niin sitten saa toisinaan nykiä.
Saappaiden vaihto ja vaikkapa sukkien pesu ja nuotiolla kuivaus kesken päivää on ihan ok, voi vaihtaa vielä alushousutkin, jos on ruskearaita tullut liiasta makkaran syönnistä.
Itse olen tehnyt tänäkin syksynä jonkun kerran (4 kertaa) makkaratulet raivuupalstalla, puolentunnin tauolla syö jo parit makkarat ja se on mukavaa vaihtelua. Vaatteita ei tule vaihdettua, kun en koskaan tee hikipäissä vaan pukeudun sopivasti sään mukaisesti, tarvittaessa tuulen yms takia lisään väliin paidan. Liiallinen pukeutuminen ja siitä johtuva hikoilu huurustaa suojalasit ja vie turhaan voimia, taukotakki on kuitenkin oltava työntekoon sopivan pukeutumisen takia ja tietysti vaihtohanskat repussa tuon ylimääräisen paidan lisäksi.
No ei pidä paikkaansa. Aika paljon tullut noita ojitettujen soiden karttoja katseltua ja kyllä niissä on usein virtaussuunta piirretty kaivetun ojan varteen. Ojat on lähes aina suoria ja käännökset ovat kulmia. Ikinä ei tehty ojalinjaa siten että se kaartaisi esim. puuston tai korkeuskäyrän mukaisesti, vaan aina käännös tehtiin kulmana. Kaivuri saattaa jonkun kiven kiertää, mutta niissäkin tapauksissa linja jatkuu suorana. Jos uomassa on mutkia niin on varmaan luonnon puro, tai kaivurikuski on ollut humalassa.
Ei kun tavallinen peltiterä.
Scarlett terässä oli jokaisen hampaan selässä kova patti. Koitin lattaviilalla putsata tuon selän ja varmistella suoruutta, niin huomasin että siellähän onkin kovametalli nystyt selän alapäässä, eli ei purevassa päässä. Ei pystynyt viilat, rälläkällä oikaisin nystyt ja sitten viilalla selkä tasaiseksi. Ihan niinkuin olisi leikkuussa tärinä vähentynyt, voi olla luuloakin, tuntui kuitenkin ihan hyvältä tänään tuo terä. Olikohan virhe terässä, kovametalli pattia ei pitäisi varmaankaan olla koholla pinnassa.