Käyttäjän Scientist kirjoittamat vastaukset
-
Minulla on tammea melkoisesti vaikka ei olla tammialueella. Närhet ja oravat levittävät. Aiemmin isälläni oli metsäpalsta Niimäki nimisessä paikassa. Kuten nimestä voi päätellä, siellä kasvoi metsälehmuksia.
Oletteko muuten koskaan laskeneet kuinka montaa puulajit metsissä ne on. Itse sain äkkiä laskemalla yhdeksän. Pakosta laskin vain raidan.
Varautua pitää, mutta onneksi meillä on nuori metsän rakenne, metsäautoteitä, järviä ja vielä toistaiseksi VPK väkeä. Myös lentovalvonta on hyvä. Viimeinen suuri metsäpalo lienee Tuntsan pallo itärajalla.
Haba, alkuperäinen paskalaki säädettiin Lipposen II hallituksen toimesta. Uudemmat versiot ovat molemmat olleet lievennyksiä alunperin liian tiukkaan lakiin.
EDIT
Pallas tuntureilla on aidattu ja kolmioita tutkimustarkoituksissa. Erilaiselta näyttää kun porot eivät ole laiduntaneet.
Hömötiainen on sikäli erilainen kuin muut tiaiset että se kaivertaa itse pesäkolonsa, muille kelpaavat vanhatkin kolot ja pöntöt.
Tottakai muutoksia on aina tahtunut sekä lyhyillä että pitkillä aikaväleillä. Lyhyitä räjähdysmäisiä lisääntymisiä on esim merimetson äkillinen leviäminen Suomen rannikoille ja vähän myös nyt sisämaahan. Samoin valkoposkihanhi. On huomattava että jokin lai levitessään voi syrjäyttää myös muita. Esim joutsen ajaa pienempiään pois, olen omin silmin nähnyt tätä. samoin varislintujen voimakas lisääntyminen tuhoaa vesilintujen pesiä tehdyn kamerattkimuksen perusteella.
Yhtä kaikki en näe nisäkkäiden (susi,karhu, kettu, ilves, hirvieläimet, näätä, orava, ahma , saukko ym) tilannetta huolestuttavana. Ovat lisääntyneet sitten 1950-luvun. Vain naali kärsii ilmaston lämpenemisestä ja ketun leviämisestä pohjoiseen. Ja vesikon on syrjäyttänyt minkki.
Niin on jonkinnäköistä harhaa, että 100 vuotta sitten tai 1000 vuotta sitten olisi ollut joku ihannetila. Jos tarkastellaan 100-200 vuoden aikavälillä lintuja on levinnyt Suomeen enemmän kuin täältä on hävinnyt. Oikeastaan vain yksi lintulaji (kultasirkku) on varsinaisesti hävinnyt. Sekin johtuu kyllä enemmän muusta kuin Suomesta. Sitten on ollut näitä satunnaispesiviä kuten haarahaukka tai tunturipöllö joka pesii vain hyvinä sopulivuosina tuntureilla. Paljon kaakkoisia lintulajeja on levinnyt Karjalan kannaksen kautta Suomeen. Esim satakieli ehti Kokemäen suistoon vasta 1960-luvulla. Nyt niitä pesii siellä satamäärin. Kaakoisia lajeja on mm. pikkulokki, kaulushaikara, pikkuvarpunen, punavarpunen jne. Monet meille tutut lajit ovat levinneet Suomeen vasta 100-200 vuotta sitten. Esim. naurulokki, töytöhyyppä, lehtopöllö ym. Tällä hetkellä eräät haikarat ja hanhet (muuttomatkalla) ovat yleistymässä voimakkaasti.
Kun täällä edellä oli linkitetty juttu metsäkadosta Suomessa , niin linkitän tämän Risto Isomäen jutun täh
//www.aarrelehti.fi/kolumnit/artikkeli-1.1295756
Sen mukaan nykyisin Suomen vähäisestä metsäkadosta yli 80% aiheutuu rakentamisesta ja kaupungistumisesta ei maataloudesta. Täällä Tampereen seudulla se on nykyisin melkoista, 3-tien oikaisun alle jäisi pelkästään yli 100 ha metsää, joka asfaltoitaisiin lopullisesti. Samalla viimeinen yhtenäinen metsäalue häviäisi. Tamperella ollaan taas täyttämässä Näsijärveä yli 13 ha, jotta sinne voidaan rakentaa ja saadaan ratikka sen kautta. Etelpuistoakin Tampereen johtavat puolueet ovat olleet osin rakentamassa.
Ok , Lauri.
En ole koskaan nimitellyt ketään niin törkeästi kuin nimimerkki reservuaari-indeksi. Erimieltä olen varmaan ollut useasti. Muistan kyllä näitä mimittelyjä valitettavasti. Ei eri mieltä oleminen ole riekkumista.