Vanha sotaratsu vm 1958 2.26 l diesmenossa Koskiselle hoitoo

Ostimme papan metsäkaluston. Täytyy huollattaa tämä sukukone nyt timmiin kuntoon vm 1958 Ferguson joka ollut 1976..2016 käytössä. Sain samaan kätevän itsetehdyn puunkuljetuskärryn ja vinssin. Soveltuu minun Pohjanmaan suht tasaisille ja kivittömille metsäpohjille, tuulikaatokorjuuseen yms pientä. Pirkanmaan kivikoissa ei tulisi mittään. Ei liikaa elektroniikkaa….

Kommentit (15)

  1. Talaveks joutuu ketjut ehtimään ei mäne harmoo Massikka puunjuurista yli kun ei löyvy tasauspyöstön lukkoa. nim.kokemusta 35x myös samanlaisesta kuin kuvassa.

  2. Tuohon kun pistää aidot piikkiketjut, niin sillä ajelee vaikka mihin, maavara vain on aika pieni, saa olla tarkkana. Tuollaisen kanssa aloitin traktorihommat ja tulipa sillä metsässäkin ajeltua.
    Aikoinaan kokoluokkansa ehdoton ykkönen.

  3. Helvatan vaarallinen vekotin. Tuon kun kaataa päälleen loppuu metsässä ähellys siihen. Täällä H-vallassa hytitön traktori on ihmisiä lopettanut töilleen ihan vielä lähimuisteissa. Kyllä museo olisi pareen sijoituspaikka tai vain talliin ihailtavaksi.

  4. Harmaa ei kaadu ihan helpolla.
    Oletko Jeessi kuinka monta kertaa kaatanut traktorin, mutta ohjaamo pelastanut?
    Sinun touhuilu on sen kuuloista, että päivittäin on Valtra nurin?

  5. En kertaakaan mutta senverran lähellä kyllä ollut muutaman kerran että sekin vaara on tidostettu. Viimeksi ihan lähimenneisyydessäkin. Ohjaamo pelastaa lähes varmasti kunhan ei yritä ulos ennen kuin koneen liike rauhoittuu.

  6. Harmaan painopiste on paljon alempana kuin Valtran tötterömallit ja se on suhteessa leveämpi kuin Valtra. On selvää, kumpi kaatuu herkemmin sivuttain.
    Ferkku taas ei kippaa..

  7. tamperelainen

    ”Valtroista ” tuo Valmet502 on semmoinen kiikkerä,mutta semmoisella tuli 70 luvulla usiampi kokorunko juonnettua.Kyllä se avotraktorikin pelittää,mutta tarkkana pitää olla.Lumisena aikana pyörä uppoaa syvään,lumen peittämään monttuun ja sitten keikahtaa.Tuo vinssi vähentää hankalissa paikoissa ajoa

  8. Pappa teki aina hyvät ajourat ja EIKÄ hölmöillyt

  9. Siinä pyörällä ja suksilla on se ero ettei tule rautarojua niskaan ”palkitsemaan” hyvää kaatoa. Onnea silti vaan uralle, vaiko peräti urille.

  10. metsä-masa

    Harmaa Ferguson oli -60 luvulla Itä-Suomessakin yleisin traktori, keväällä peltotöiden alkaessa niiden omaperäinen ääni kuului monelta suunnalta, vain muutama Zetorin päkätys toi vaihtelua melkein ympärivuorokautisiin peltotöiden ääniin.

    Ensimmäiset traktori kokemukset on syntyneet harmaan Fergusonin kanssa, mieleen on jäänyt käynnissä olevan traktorin uudelleen käynnistäminen, ” paha ääni ja oppitunnin jouduin lopettamaan siihen ”

  11. Jesse kirjoitti asiaa…

    Taannoin yksi tuttu kuoli kun polttopuun ajossa mönkkäri kaatui päälle ja henki pois…

    Omistaja saa ajaa hytittömällä traktorilla, mutta jos renki ajaa niin pitää olla jälkiasennettu turvakaari…

  12. Turvakaari on toki hyvä varmistus. Mönkijällä on suurempi vaara ajaa ympäri kuin traktorilla, koska sillä on usein ajettava liian lujaa, koska se ei kertakaikkiaan selviydy maastossa hitailla vauhdeilla, jos on maastovaikeuksia. Traktorin etu vaikeassakin paikassa on, että sillä pystyy ajamaan myös hitaasti, varsinkin diesel -traktorilla voi ajella rompotella tyhjäkäynnillä hankalammat kohdat.
    Ja neliselkäketjut ovat aivan pistämättömät, varsinkin jos niissa on nastat, eikä vain jonkinlaiset piikit.

  13. Voihellanjestat näitä tietäjiä. Ajat toisen pyörän kuoppaan ja kippis…eitee mitään ku ei oo lukkoa. Hengenvaarallinen, vinssi vielä pahentaa…
    Kyljelleen ferkku ei kaadu jos nyt ei ihan viemäriin sivuttain aja. Keulaahan se nostelee ja sitähän takavetoisessa käytetäänki lisäämään vetotehoa.Helppohan töntövarren tilalle on pistää teleskooppiaisa joka estää selälleenmenon.

    Kääntöjarruillahan metsässä kuorman kans kuitenkin enimmäkseen ajetaan. Lukkokaan ei niin välttämätön ole…silloinkin kääntöjarrulla tasataan veto molemmille pyörille. Polkimia käytetään ku urkujen soittaja. Vinssi vaavan aisalle ja jalat maahan. Ihan turvallista. Tottakai ketjut pyöriin.
    Hyvähän se on tekasta kaari, mielluummin turvakatos ettei pökkelönlatva tipu niskaan.

    Vaikka kuinka vastaan tinkaatte niin teholuokka on lähellä 502 valmettia, 3000 fordia jne. Painopiste vaan alempana ja maavarakin voittaa mönkijät.
    Ferkulla on ajettu puita metsästä enemmän ku mönkijöillä tullaan IKINÄ vetämään!
    Mulla on kakski mönkijää ja niitä oon kaatanu ja selättäny useita kertoja, se on tosi vaarallinen eikä sitä ole syytä verrata ferkkuun. Ihan värkkäysvehkeitä.
    Tumpelolle ei tietenkään voi suositella kumpaakaan. Tumpelolta lähtee vähintään peukalot sijoiltaan, iskeehän se ratti niin äkkiä käsille ku ei ootehostinta….vasta siitä tumpelo tulee. Kuvan lähettäjää onnittelen….sinulla on helmi!

  14. wanhalta asiaa. Tuota keulimista voi hillitä esim Reikärauta vetovarsiin ja se aisan yäpuolelle. Joskus on värkätty vetopuomin alapuolelle, jolloin voidaan käyttää Ferguson systeemin painonsiirto-ominaisuutta. Puomin alle kannattaa hitsailla rauta, jonka avulla reikärauta pysyy ylhäällä, eikä roiki kantoihin.

  15. Jarruillahan sitä pikkuferkua ohjaillaan eikä tarvitse lukkoa olla.
    Vanhalla 3 -pyttysellä 35:sella ajellaan meilläkin vielä ; ei tosin enää puita metsästä kuten joskus aiemmin vaan muita pikkuajoja.
    Tuommoisella harmaalla isäukkokin aikoinaan on aloittanut ”koneellisen tehoviljelyn”. On ollut Iso helpotus hevosten jälkeen työhommiin.

Tekniikka Tekniikka

Artikkelit