Kemin biotuotetehtaan puukuljetukset pääosin kiskoilla, lasteja purettaessa käytetään ”aivan uutta teknologiaa”

Lastit skannataan, jolloin ne voidaan purkaa automaattisesti.

Puutavara-autot punnitaan tehtaalle tultaessa. Uutta on se, että samalle ne skannataan, mikä mahdollistaa puiden automaattisen purkamisen. (Kuva: Metsä Group)

Metsä Groupin uusi Kemin tehdas käynnistyy ensi vuoden kolmannella neljänneksellä. Tehdas käyttää puuta 7,6 miljoonaa kuutiota, mikä on 4,5 miljoonaa kuutiota enemmän kuin nykyinen tehdas. Siitä noin miljoona kuutiota on tarkoitus tuoda Ruotsista.

Kaksi kolmasosaa tehtaan käyttämästä puusta tuodaan junalla. VR hankkii tehtaan puuhuoltoon omat vaunut ja veturit, jotka ajavat ainoastaan puuta Kemin tehtaalle.

Tehtaalle kulkevat junat lastataan yhdessätoista Väyläviraston rautatieterminaalissa. Kemin tehtaan puuhuoltoa varten sekä perustetaan uusia että kunnostetaan vanhoja puuterminaaleja. Pohjois-Suomen terminaalit valmistuvat vuoden loppuun ja muut kesään 2023 mennessä.

Junat tulevat tehtaalle uutta yksityistä raidetta pitkin.

”Junat punnitaan tullessa ja lähtiessä junavaa’alla. Käytämme dynaamista punnitusta, eli junan ei tarvitse pysähtyä punnitusta varten, vaan se ajaa rauhallisesti 8–10 kilometrin tuntinopeudella raidetta pitkin”, tehdasprojektin logistiikkajohtaja Pasi Pulkkinen kertoo tiedotteessa.

Myös puutavara-autot punnitaan tehtaalle tullessa ja lähtiessä. Lisäksi purkuvaiheessa sekä autot että junavaunut skannataan. Skannauksen ansiosta puut voidaan purkaa automaattisesti niin junista kuin puutavara-autoistakin. Purkamisesta huolehtii kaksi autonomista puukenttänosturia.

”Tämä on aivan uutta teknologiaa, jossa hyödynnetään tekoälyä ja konenäköä”, Pulkkinen kertoo.

Tehtaan puukuljetusten rautatielogistiikkaa ja infrastruktuurin rakentamista on suunniteltu yhdessä Väyläviraston ja VR Transpointin kanssa.

”Tämä kuljetuskonsepti on luotu yhdessä, jotta saadaan tehtaan puuhuolto turvattua. Pilotoimme toimintamallia syksyllä ja totesimme sen toimivaksi”, kertoo tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti.

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Artikkelit