Kokeilu 84 tonnin ”pikkujäteillä” käyntiin

Kokeilussa selvitetään, voidaanko 84-tonnisilla puutavara-autoilla hoitaa puun kuljetukset entistä tehokkaammin ja samalla säästää ympäristöä, kustannuksia ja energiaa.

Pikkujätti eli 84-tonninen puutavara-auto kuormattuna ja valmiina ajoon.
Pikkujätti eli 84-tonninen puutavara-auto kuormattuna ja valmiina ajoon.

Kuhmolainen Kuljetusliike O. Malinen Oy on aloittanut puutavaran kuljetuksen ”pikkujätillä” eli 84-tonnisella puutavara-autolla. Auto kuljettaa Metsähallituksen puuta muun muassa Kuhmoon, Joensuuhun ja Ouluun.

Pikkujätille myönnetty lupa on osa ns. suuren hyötykuorman rekkojen käyttökokeilua. Kokeilussa selvitetään, voidaanko kyseisillä ajoneuvoyhdistelmillä hoitaa puutavaran kuljetukset entistä tehokkaammin ja samalla säästää ympäristöä, kustannuksia ja energiaa. Pikkujättejä vertaillaan kokeilussa sekä 76 tonnin yhdistelmiin että 104-tonniseen Jättiin.

”Uskomme, että 84 tonnin Pikkujätissä on aineksia tulevaisuuden puuauton yleismalliksi”, kertoo kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen Metsähallituksesta.

Aiemmin liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt poikkeusluvat puutavaran kuljetuksiin 84-, 94- ja 104-tonnisille pitkille yhdistelmille. Pikkujätit ovat näitä lyhyempiä, pituutta on korkeintaan 25,25 metriä. Ne noutavat puutavaran metsäautoteiltä ilman erillisiä siirtokuljetuksia, isommat yhdistelmät sen sijaan vaativat erillisen syöttökuljetuksen pääteiden varteen.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat