Yksityisteiden korjausavustuksiin esitetään korotuksia, tavoitteena korjausvelan vähentäminen

Toimiva yksityistieverkosto parantaa huoltovarmuutta ja helpottaa kotimaisen puun kuljetuksia, liikenne- ja viestintäministeriöstä todetaan.

Yksityisteiden valtionavustuksiin esitetään korotuksia. Asetusmuutos korottaisi yksityisteiden valtionavun avustusprosenttia 5–20 prosenttiyksikköä, kohteesta riippuen.

Esimerkiksi tavanomaisen tien parannuskohteissa avustus nousisi nykyisestä 50 prosentista 70 prosenttiin, merkittävimmissä siltakohteissa 75 prosentista 85 prosenttiin ja talvitiellä 65 prosentista 70 prosenttiin.

Muutoksen tavoitteena on kannustaa tiekuntia parantamaan ja korjaamaan yksityisteitä sekä vähentää yksityisteiden korjausvelkaa, liikenne- ja viestintäministeriöstä todetaan. Toimiva yksityistieverkosto parantaa huoltovarmuutta ja helpottaa muun muassa kotimaisen puun kuljetuksia yksityisteiden varsilta metsäteollisuuden ja energiatuotannon tarpeisiin.

”Yksityistiet ovat tärkeitä Suomen elinkeinoille. Esimerkiksi välttämätön sillan korjaus voi olla tiekunnalle ylivoimainen ponnistus, jolloin valtion vastaantuloa tarvitaan”, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

Asetusmuutos on nyt lausuntokierroksella, joka päättyy lokakuun 19. päivä. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset netissä www.lausuntopalvelu.fi tai sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.lvm@gov.fi.

Muutosten on tarkoitus astua voimaan ensi vuoden alussa.

Kommentit (1)

  1. Tiet tulee tietenkin pitää hyvässä kunnossa. Valtion avustus johtaa toisaalta siihen, ettei peruskorjausten välillä huolehdita teiden kunnosta. Siis tämä johtaa siihen, että huonosta hoidosta palkitaan suurilla avustuksilla.
    Ongelmana on myös se, että Kemera-ehtojen mukaan tiet ovat joskus ylileveitä. Tämä taas johtaa kasvavan metsäalan vähenemiseen. Jos tieaukko olisi 2 metriä kapeampi, niin 5 kilometrin tiellä se merkitsisi yhden hehtaarin lisäystä metsäpinta-alaan. Siis kasvu vähennettynä hoitokuluilla vähenee Etelä-Suomessa vähintään 250 euroa vuodessa, millä kattaa tuollaisen tien hoitokuluista merkittävän osan. Ja tie on aina kunnossa. Ei tarvitsi päästää tietä huonoon kuntoon ja odotella seuraavaa seuraavaa raskasta peruskorjausta ja Valtion apua.

    Suomessa huudetaan joka paikassa Valtiota apuun, mikä johtaa paisuvaan velkaantumiseen. Tukipolitiikkaa kannattaa rajoittaa kaikin tavoin.

Metsänomistus Metsänomistus