Ladataan...
Yksityisteiden korjausavustuksiin esitetään korotuksia, tavoitteena korjausvelan vähentäminen
Toimiva yksityistieverkosto parantaa huoltovarmuutta ja helpottaa kotimaisen puun kuljetuksia, liikenne- ja viestintäministeriöstä todetaan.
Tilaajille
Tiet tulee tietenkin pitää hyvässä kunnossa. Valtion avustus johtaa toisaalta siihen, ettei peruskorjausten välillä huolehdita teiden kunnosta. Siis tämä johtaa siihen, että huonosta hoidosta palkitaan suurilla avustuksilla.
Ongelmana on myös se, että Kemera-ehtojen mukaan tiet ovat joskus ylileveitä. Tämä taas johtaa kasvavan metsäalan vähenemiseen. Jos tieaukko olisi 2 metriä kapeampi, niin 5 kilometrin tiellä se merkitsisi yhden hehtaarin lisäystä metsäpinta-alaan. Siis kasvu vähennettynä hoitokuluilla vähenee Etelä-Suomessa vähintään 250 euroa vuodessa, millä kattaa tuollaisen tien hoitokuluista merkittävän osan. Ja tie on aina kunnossa. Ei tarvitsi päästää tietä huonoon kuntoon ja odotella seuraavaa seuraavaa raskasta peruskorjausta ja Valtion apua.
Suomessa huudetaan joka paikassa Valtiota apuun, mikä johtaa paisuvaan velkaantumiseen. Tukipolitiikkaa kannattaa rajoittaa kaikin tavoin.