Kaivinkoneella harvennussavotalle

Kaivinkoneen ja hakkuupään yhdistelmä sekä itse tuunattu ajokone turvaavat tasaisen työllisyyden.

Kaivurin kantavuus on turvemailla omaa luokkaansa. Hakkuu on aavistuksen hitaampaa kuin motolla, mutta työllisyyttä riittää läpi vuoden. (Kuvaaja: Sami Karppinen)

Suuri osa metsäkoneyrittäjistä on ratkonut pehmeiden maiden puunkorjuuhaasteita yhdistämällä metsäkoneisiin kaivinkoneen telamattoja. Nurmolainen yrittäjä Ari Pentinmäki päätti toimia toisin. Hän yhdisti kaivinkoneen teloihin – kaivinkoneen. Nyt Hitachin metsäalustaisen kaivurin tuntimittarissa on jo 17 000 tuntia pääosin hakkuutyötä.

”Pohdin, kuinka yritykselle voisi taata ympäri vuoden tasaisen työllisyyden puunkorjuussa. Siksi päätin investoida vuonna 2014 kaivinkoneeseen, johon asennettiin Keslan 25H hakkuupää”, Metsä Groupin alueyrittäjälle aliurakoiva Pentinmäki kertoo.

Tela-alustainen kaivuri etenee kesäkelilläkin vaikka puuttomalla nevalla, joten myös ajokoneen piti pystyä liikkumaan tavallista paremmin pehmeillä pohjilla. Tämän ongelman Pentinmäki ratkaisi rakentamalla serkkunsa Tommi Pentinmäen kanssa käytetyn John Deeren vuoden 2007 810-mallin ajokoneen tarpeitaan vastaavaksi. Lähtökohtana oli, että ajokone ei saa olla kohtuuttoman painava.

”Asensimme ajokoneeseen taakse yhden akselin lisää, joten se on nyt kymppipyöräinen. Myös kuormatilaa kasvatettiin ja nyt siihen mahtuu 15 kiintokuutiota puuta. Takana koneessa on 120 senttiä leveät umpitelat.”

Kymppipyöräisen koneen ketteryyttä lisää se, että takimmaisen akselin voi nostaa tarvittaessa kokonaan ilmaan.

Sopii suolle muttei kivikkoon

Pentinmäen mukaan ratkaisut ovat toimineet juuri odotetulla tavalla.

”Työllisyyttä on riittänyt harvennushakkuukohteilla jopa kelirikkoaikaan. Kaivuri soveltuu hyvin tasaisille turvemaille, joita täällä Lapuan, Ilmajoen ja Seinäjoen alueella riittää.”

Kivikkoisiin tai rinnemaastoihin kaivuri ei sovellu, joten kohdevalinta on avainasemassa.

”Työn tuottavuus on kaivinkoneessa hieman matalampi kuin hakkuukoneessa, sillä kuormaaja on kaivurissa vähän hitaampi. Kone myös liikkuu motoa hitaammin, joten vuoronvaihtoon ei aina kannata laanille ajella.”

Toisaalta investointia puolsi hakkuukonetta noin neljänneksen alhaisempi hankintahinta.

”Kaivinkone ei joudu hakkuutyössä koville. Tässä koneessa on esimerkiksi edelleen alkuperäiset telat, jota monet eivät meinaa uskoa”, Pentinmäki toteaa.

Turvemailla kaivinkoneen yhtenä lisäetuna on, että se tekee ajokoneelle erittäin tasaisen ajouran, joka jo sinällään pienentää maastopainumien riskiä puunajovaiheessa.

”Tällä kokemuksella seuraavakin hakkuukone voi olla kaivurialustainen, jos suotyömaita piisaa.”

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat