Uuden ajan ummenajokas

Kotimainen Snowlion on oiva peli ainakin pilkkimiehille ja muille jäällä liikkujille.

Pienoiskelkkaa ei voi verrata täysveriseen moottorikelkkaan, sen paremmin hyvässä kuin pahassakaan.

Snowlion on edullinen, runsaat kolmetuhatta euroa lisävarusteineen. Sillä rahalla saa muun muassa katetun ahkion sekä sähköstartin ja virran ulosoton kännykkää tai karttaplotteria varten. Perusmalli maksaa 2 500 euroa.

Oikeiden moottorikelkkojen hinnat ovat kymppitonnista ylöspäin.

Toinen etu isoihin kelkkoihin verrattuna on helppo kuljetettavuus. Nopeasti purettava ja koottava Snowlion mahtuu jopa henkilöauton peräkonttiin.

Kahdelta epätekniseltä toimittajalta kului viitisentoista minuuttia koota kelkka ensi kertaa. Harjaantumisen jälkeen ajanmenekki hupenisi merkittävästi.

Iso plussa siitä, ettei kokoamiseen ei tarvita työkaluja. Osat liitetään toisiinsa pikakiinnikkein, jotka lukitaan sokilla. Erinomaista on, että sokat ovat kiinni ohuissa vaijereissa, joten ne eivät huku lumeen.

Edulllisen hankintahinnan lisäksi Snowlionin vakuutus on selvästi halvempi kuin oikean moottorikelkan. Vakuutusyhtiö Ifin mukaan pienoiskelkan pakollinen vakuutus maksaisi 50 euroa vuodessa. Sylinteritilavuudeltaan 300 kuutiosenttimetrisellä moottorilla varustetun moottorikelkan vakuutus maksaa Ifissä 174 euroa.

Maltillista kyytiä pilkkiapajille

Snowlionin voimanlähteenä on kuuden ja puolen hevosvoiman nelitahtinen bensamoottori – tyyppiä ruohonleikkurit. Polttoaineen kulutus on valmistajan mukaan noin litra tunnissa. Se vastaa suunnilleen omia havaintojamme.

Voima siirtyy moottorilta telamatolle ketjun välityksellä. Vakiovarusteena oleva vetoratas antaa laitteelle noin 20 kilometrin tuntivauhdin.

Lisävarusteena on tarjolla eri kokoisia vetorattaita, joilla vauhtia voi mukauttaa mieleisekseen. Tosin moottorin pienehkö teho rajoittaa vauhdin hakemista vetorattaita vaihtaen, jos lumi on vähänkin pehmeää.

Telamatolla on mittaa kaksi metriä, ja sen leveys on 40 senttiä. Leveys on sama kuin kapeatelaisissa moottorikelkoissa, telamaton pituus on reilu puolet oikeiden kelkkojen vastaavasta.

Snowlionia markkinoidaan ensisijaisesti pilkkimiesten kyytipeliksi, ja siihen pikkukelkka sopiikin. Tosin kaukaisille apajille suunnistettaessa voisi vauhtia olla lisää. Kalavehkeet, eväät ja yhden makkaranuotion klapit kulkevat muoviahkiossa mukavasti mukana.

Syvän lumen kulkupeliksi ainakaan metsämaastoon Snowlionista ei kokeilumme mukaan ole. Vetokyky ja kantavuus eivät tähän riitä. Vauhdin hidastuessa telamatto kaivautuu hangen sisälle.

Auraamattomalla metsätiellä kelkka kulki syvässäkin lumessa. Minkäänlaiseen puunajoon pikkukelkka ei sovi.

Tosin koeolosuhteet olivat haastavat: pulverilunta oli reilu 60 senttiä. Haaste olisi ollut melkoinen testi mille tahansa moottorikelkalle.

Julkaistu Metsälehdessä 4/2018

Kommentit (3)

  1. Ostin kelkan puumessuilta. Olin tosi tyhmä, kun pikkupoika oli mukana innostamassa. Toimitusta piti kysellä, koska se kesti pitkään. Toimitus oli epämääräinen, metsästä tien varresta Lievestuoreella. Kone kärryyn, mitään koeajomahdollisuutta ei annettu.
    Seuravana päivänä kokeilemaan. Ei käynnisty, ei millään. Soitto Superliar numeroon. ”Et van osaa käyttää”. Isolla akulla ja nykimällä viimein käyntiin kun ilma lämpeni.. 300 m mökkitietä hirveän kilinän ja kolinan kanssa, kelkka tuskin jaksoi kulkea. Metsätöitä alle tunti, jonka jälkeen paska ei lähde käyntiin. Nykimistä!! Viimein nikotellen käyntiin, konttausvauhtia takaisin. Soitto Superliar: ”et osaa käyttää, onko ryyppy, onko bensahana?, mitään vikaa ei ole, toimii juuri niinkuin pitääkin!”

    Ilmeni ettei mitään takuuta ole, ja myyjät ei ota mitään vastuuta tuotteesta. Ei suostuneet siihen että tuon kelkan 145 km takaisin korjattavaksi.

    Kuuden päivän jälkeen kokeilin uudelleen. Akku oli latauksessa koko ajan. Ei käynnistynyt. Tietenkään. Soitto Superliar numeroon, joka ei vastaa. ISO akku, varttitunnin jauhamista ja nykimistä, vehje käyntiin ja liikkeelle. Sammui heti. Nykimistä! Sitten liikeelle tuskin jaksoi kulkea, hirveä kolina ja kilinä, sammui vähän väliä. Piti taluttaa ja työntää että sain sen takaisin pihaan. Kärryyn nosto oli yhtä helvettiä kun se ei jaksanut sinne nousta. Superliar numero ei vastaa. Viimein sain puhelimella yhden omistajista kiinni, sovittiin, että palautan sen samaan metsään, mistä noudin. Vekotinta ei laitettu kuntoon. Myyjät väittivät, että laite toimii juuri niinkuin pitääkin.

    He saivat 3750 euroa rahaa ja saman paskan takaisin: toimi juuri niinkuin pitääkin.

    Olen ollut täysi idiootti, toivottavasti muut ymmärtävät paremmin :((

  2. Onpas erikoinen kokemus. Moottorina on kuitenkin aito Hondan pienmoottori, joka tunnetaan pomminvarmana.

  3. Mutta sitä suositellaankin vain pilkkijöille, varauksin.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat