Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

    Merkitty: 

    Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

  • husku550xp

    Onkos jätkällä tai artolla ollut käytössä nuita strandin teriä koskaan? Jos on niin oletteko viilanneet 6,3 vai 5,5mm viilalla? Niin ja oletteko viilanneet sitä toista hammasta ja jos olette niin kummalla viilalla?

    Jätkä

    Jätkällä ei ole ollut – vielä, eikä enää varmaan tulekkaan. Minun metsätyöt ovat jo sukupolvenvaihdoksenkin takia käytännössä loppu.

    Kuten joskus olen maininnut, minulla on iskussa olevia Raivureita ja teriä niihin maailmantappiin asti.

    6,3 millisellä olen viilannut siitä lähtien, kun ensimmäisen sellaisen ostin. Sirkkeliterässä yksi avainkysymys on lastun tuominen sahausraosta pois, siksi isompi viila. Jos kokeiltaisiin normaaliterää teroitella neljän millin viilalla, huomattaisiin varmaan samanlainen vaikutus isommalla puulla, kuin sahattaisiin harittamattomalla terällä.

    arto arto

    Jos on niin oletteko viilanneet 6,3 vai 5,5mm viilalla? Niin ja oletteko viilanneet sitä toista hammasta ja jos olette niin kummalla viilalla?………..Normihampaaan  6,3 . Sen purukouruhampaan pienemmällä viilalla. Ei kannata jättää hirveästi jälkeen silloin leikuu kärsii. Mutta en joka kerta viilaa kumpaakin.

    oksapuu

    Ostin tuollaisen 225 Strandin tuplahammasterän kokeeksi…

    Teräpaketissa ohje ylähampaalle 5,5mm viila, alahampaan kohdalla X ja merkintä ”No filing reguired”. Tarkoittaako tuo että alahampaalle ei viilausta?

    Pistän tuon raivuriin kiinni kunhan nykyinen terä kuluu loppuun. Metsälehden numerossa 13 (5.7. 2018) juttua asiasta…

    Jätkä

    Ylähampaan teroitukseen on sahan- ja teränvalmistajat vielä uskossa 5,5 millinen viila on maksimi. Koska ohjuria ei tehdä paksummalle viilalle, niin silloinhan sitä ei käytetä.

    5,5 millisen viilanohjurin ( mikäli joku enää` ohjuria käyttää) – modifiointi 6,3 milliseksi, ei liene ihan ylivoimainen tehtänä, vaikka joutuisi hieman käyttämään viilaakin sovittelutyössä.

    Uskon kuitenkin, että isompi kouru  toimii pientä paremmin myös Strandin tuplahammasterässäkin.

    petep

    Nyt ihan vaan amatöörinä kun on pyörinyt metsässä muutaman päivän niin ehdottomasti tuolle kohteelle missä olen ollut niin suurempi terä ois oikeen jees !!

    Kiva kun alkaa olla paljon sellaista puuta jotka ei yhdellä sahauksella mene ja on vaikkapa siitä sentistä kiinni. Ja  nyt vaikuttaa sille että olen jopa oppinut viilaamaan terän.   Tuli tänään taas mieleen Arto joka ei turhaan viilaa  😀  Ihan jopa omilla kokemuksilla niin aina sen paremmaksi saa kun malttaa viilata.

    trimmeri

    Myös amatöörinä todettava, että 225 terä ollut nyt kivempi. On muuten nopia terottaa joka tankin jälkeen, koska terä ei ole vielä pahemmin tylsä. On sillä pienemmälläkin terällä kyllä etunsa, varsinkin pikkutilhin tapauksessa.

    Jätkä

    EDIT kuluukin ainakin puoli tuntia teroituksen kanssa. Siksi hä terotteleekin teräänsä koko viikonlopun.

    Opettelin aikoinaan teroittamaan raivurin terän pystyssä ja vapaalla kädellä. 6,3 millin viilalla vapaalla kädellä siinä ei koskaan kulu kahta minuuttia.

    Ja kun terä ei ole vielä tylsä, niin yksi pukkaus/ hammas riittää. Aina myös vilkaisen harituksen, se tulee silmävaraisesti tarkistettua, kun sen oppii.

    On paljon asioita, jotka kannattaa opetella ja tuo terähuolto on yksi niistä.

    Kun aikoinaan hakkasin päätehakkuukuusikoita pystymittauksen jälkeen ja sahana oli Huskun 77 kuutioinen huippusaha, kesti Oregonin teräketju noin kaksi viikkoa, ennenkuin se oli viilattu loppuun. Kova kuusenoksa ei anna armoa teräketjulle. ostin uusia ketjuja aina sellaisen pakkauksen. AINA oli uusi varalaippa repuntaskussa – ja vetorissa.

    trimmeri

    Ostin ihan *ittuuttani semmosen kiinalaisen proforest vai metsuriko se oli 225 lätyn, koska huomasin sen 1,6 milliseksi. Tehtaan jäliltä ei haritusta ollenkaan ja vissiin jotain max 4mm viilaa meinattu. Väänsin haritukset ja viilasin 5,5mm kourut. Kevyt terä kyllä, kiihty hienosti, mutta ei toiminut kuitenkaan. Ihmettelin, että mikä siinä voi olla, koska ihan samoin terotettu eikä tylsynytkään normaalia pahemmin. Tekeekö 2 hammasta vähemmän niin paljo vai onko terä liian joustava?

    Tolopainen

    Sama vika kuin kiinalaisissa teräketjuissa, teräs jota niissä käytetään on liian pehmeää. Yhden ison haavan katkaisu tylsyttää teräketjun. Kaikki ei ole terästä mikä kiiltää. Raivaussahan terät kestää pitkään niissä ei kannata säästää.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 194)