Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

    Merkitty: 

    Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

  • Annonlaita

    480 tilhi, jos ei stop napista sammu, niin ei sitä ryypyllä kannata sammutella, sammuu hyvin kun painaa puolipuristinta! 480 tilhi oli motiltaan aikas kestävä, ei mikään raketti kiihtymään, mutta kun pitää kierrokset korkeemmalla pumppaamalla, niin nätisti risu silläkin katkeaa! 225mm terä ehottomasti esim varhaishoidolle missä esim niittokoivikkoa, hyrrävoima parempi isommalla terällä, joten kehänopeus kasvaa, pärjää 200mm, mutta aikas varmasti jos kokeilette isompaa terää, niin maltatteko enää siirtyä 200mm terään takaisin??

    Jätkä

    480 – mallissa on ilmeisesti kulmavaihteet alkaneet pettämään, ainakin ne melko vähän käytön jälkeen alkoi ääntämään voimakkaasti. Tämä siis 225 – terällä.

    Annonlaita

    Vetäsin nisun väärään kurkkuun kun luin että joku viilaa kerran viikkoon r-sahan terän! Empät ole ennen moista kuullut! Tehtiin aikoinaan testiä työkavereiden kanssa, otettiin uusi terä, sahattiin tankki, toisella tankilla huomasi että alkaa paras terävyys häipymään! Otettiin taas uusi terä, teroitettiin itse ja haritus, mutta kyllä sekin vaatii teroitusta joka toiselle tankille!  Siis jos haluaa sahata koko aika hyvällä terällä…En oikein ymmärrä että mitä siinä voittaa jos ei teroita terää kun kerran viikkoon?? Olen ollut tekemisissä monien metsureiden kanssa, mutta en vielä ole moista kuullut:)

    Jätkä

    arto on omassa sarjassaan. kerran väiteltiin ja sanoin, että tarästä lähtee se huipputerävyys (Huskusta) melko tarkkaan 1,5 tankillisen sahaamisella. arto myönsi, että kyllä se huipputerävyys häipyy, mutta se on sen jälkeen vielä oikein terävä, eikä enää tylsisty huomattavaa vauhtia. Lisäksi arto kertoi aarikaupalla sahaavansa teroitusaikana.

    Kun terä pökkää ilman ohjuria seisaallaan, menee siinä aikaa 1 minuutti. Jos on hidas, niin alle kaksi kuitenkin. Lasken senkin ajan lepotauoksi, joka on paikallaan parin tunnin sahauksen jälkeen. Tilhissä voi kestää terä kaksi tankillista, mutta ei siklläkään kahdessa tunnissa enempää tee kuin huskulla – Se on takuuvarmaa.

    Minä olen alusta lähtien viilannut  – teroittanut terän sekä M-sahassa, että R-sahassa joka tankillisen jälkeen. Sen olen kyllä maininnut oppilaillekin. Satoja kertoja olen niille kovapäisimmille teroittanut terän ja kysynyt, huomaako mitään eroa.

    On hienoa, että löytyy joku muukin, joka teroittaa teränsä. Täällä onkin ihan liikaa mustan kannon miehiä.

    Annonlaita

    Olin kerran istuttamassa, yksi ukkeli äikkäs tehdä taimikonhoitoa melko lähellä, kuuntelin kun saha turisi ja ihan hirveeltä kuulosti kun yritti syöttää puuhun! Hiippailin lähemmä ja menin juttusille! Esittelin itseni ja sanoin mitä teen jne.. ukolla oli 244rx, ilman sektorisuojaa, jalassa, kumiterät, ei kuulosuojaimia jne… kysäsin että saako vilkasta sahaa ja terää? Ukko tupilasti , että kyllä sitä kelpaa kahtoa! Kysyin saako säätää ja teroittaa terän? Ukko vastas että terottaa nyt, mutta teroitin sen viimex tunti sitten!! Terotin ja säädin sahan, tosin ilmanputsari piti ensin puhistaa! Sanoin ukolle että kokeilee nyt! Ukko jäi kokeileen ja itse lähin palstalle jatkamaan! Kohta ukko tuli minun luo ja hoki, että mitä teit tuolle sahalle,? Ukko vielä halus että voisinko neuvoa vielä vähän taimikonhoidossa ja sahaustekniikassa! Ukko toi seuraavana päivänä kaksi viskipulloa minulle:)

    arto arto

    Terve tuloa tutustumaan jos jaksatta viikon kytätä. Ottakaa teltta mukaan ja auto, Alueet vaihtuu vauhdilla. Voin opettaa teillekin hiukan teroitusta. Meillä moni sahaa useita päiviä teroittamatta. Olen opettanut messuila sen teroitus opin.

    Annonlaita

    No nees!! Tuplahampaita itse viilailtiin, mutta ei nekään kestä viikkoa huippu terävänä! Vaen mullahan sitä oisi aikaa vaikka tullakin  kun eläke ukkona tätä nykyä olen!! Itse tein semmoset 50-vuotta mehtätöitä ja työnopastajana reilut 30 vuotta, ja ei minun tartteh tulla katsomaan, kun tiedän että huipputerävyys katoaa noin 1.5 tankin jälkeen, sillä kyllä sahaa, mutta huipputerävyys on kadonnut!

    arto arto

    50-vuotta mehtätöitä ja työnopastajana reilut 30 vuotta, ja ei minun tartteh tulla katsomaan, kun tiedän että huipputerävyys katoaa noin 1.5 tankin jälkeen….. Eli ikä noin 80v Onnea pitkästä iästä…….Jokin silloin teroituksessa mätää. Eli ei oikein,

    Annonlaita

    15vuotiaana alotin! Nyt 65v!

    Jätkä

    En ole enää RS- puuhissa, ollut muutamaan vuoteen. Nuorempi polvi on sitä tehnyt ja minulla olevat sahat ja terät riittävät maailmantappiin. En edes aio aio hankkia raivurin teriä lisää.

    Kun ne pitää kunnossa, puu kuin puu katkeaa hipaisemalla. Mitään tarvetta ei ole alkaa lisäämään tehoja.

    Olen käyttänyt 6,3 millin viilaa varmaan parikymmentä vuotta, kun kerran kekkasin sellaisen kaupassa. Olen huomannut, että isompi viila tekee lastulle paremmin tilaa kuin ohut.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 194)