Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

    Merkitty: 

    Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

  • arto arto

    (Kuinkahan pitkiä teidän senttimetrinne on? Onko niissä 20 – vai kolmekymmentä milliä)?……Laske jos omistat mitan siinä kymmenen viivaa senttien välissä niitä kutsutaan milleiksi…..Selkisikö…

    Tolopainen

    Kannot pitää olla vähintään 90cm. Eipä tuu hirvet makoilemaan taimikkoon kantojen päälle ilman että pötsit repeää. Kun kannot vesovat niiden  lahotessa uusi vesakko kaatuu.

    Jätkä

    Ymmärrän kyllä, että matalien ja mustien kantojen tekijät eivät viilaa teriään. sehän on täysin turhaa, kun sellaisia teriä ei enää saa teräviksi, joilla maata pöllytetään jatkuvasti.

    Kummallista on, että nuo lyhyen kannon tekijät eivät ole vielä perustelleet syytä, miksi jatkuvasti samallia pöllyttävät.

    Heillä ei kerta kaikkiaan ole mitään sellaista, jolla tuollaistakin asiaa voisi pohtia. Sitä sanotaan järjen puutteeksi.

    Jätkä

    Kun kokonaispituus metsurilla on 160 senttiä ja pitkäputkinen saha siten tasapainotettu, että terä laahaa maata, niin vähemmällä nostolla pääsee, kun yrittää saada sen edes kymmenen senttiä maasta irti. Pitäisi varmaan pistää kulmavaihteen yhteyteen pyörä alle. Riittäiskö yksi pyörä? Pitääkö olla vetävä?

    Aika usein puun kaatumissuuntaan pyritään vaikuttamaan myös terää kallistamalla ja silloin on etua siitä, että terä on jonkin verran tuota EDIT mainitsemaa tavoitekorkeutta ylempänä.

    Kun puu – olkoon se vaikka yli seitsenmetrinenkin – livautetaan poikki vaikka 60 sentin korkeudelta, terä taakse ja vasemmalla kallellaan, tulee puu hetkessä sen kannonkorkeuden verran alaspäin ja lähes saman verran taaksepäin, eikä tarvitse epäillä, mihin päin se kaatua rojahtaa käsin koskematta.

    On se kumma, että teille – vanhoille ukoillekin  pitää neuvoa aivan arkipäivän asioita, vaikka olette olevinanne niin EDIT mestareita!

    eero heikki eero heikki

    Rasittava raivata 90 cm kantoon niinkuin tolopainen,joutuu kannattelemmaan raivuria käsien varassa,minä olemattomalla järelläni mieluummin kevyesti painan kuin nostelen

    Jätkä

    Minäkin pidän sahaa siten, että se kulkee pelkän riiputuskoukun varassa korkeammalla kuin kannot, eli kädet kahvoilla ollaan lähellä kannonkorkeutta, mutta luontaisesti mieluummin painaa kuin nostaa.

    Tasapainottamalla yleensäkin saa terän melko ylöskin, jos on tarvetta. Ei tietenkään sahoissa, joissa polttoainesäiliö on moottorin kanssa samaa rakennetta, koska niissä ei kehtoputken pituutta voi säätää.

    Joskus on järkevää katkaista puu jopa silmien korkeudelta!!!!!

    MIKSI jyrsitte alle kymmensenttisiä kantoja? arto muistutti, että hänellä se on melko tarkkaan sata milliä. Olen kuvitellut, että EDIT on lähes kaksimetrinen korsto, joten epäilen, ellei hänellä ole EDIT vartalo, jossa kädet yltävät lähes maahan suorana seisten.

    Joku syy pitää löytyä lyhyen kannon tekoon. Kun kanto on sen korkuisena, sen poikkileikkauspinta-ala on kaksinkertainen 50 senttiseen katkaisukohtaan verrattuna. Siis miksi?

    husku550xp

    Tuo dolmar on kyllä tosiaan ärhäkkä saha, jos vain saisi lyhyemmällä putkella niin varmasti tulisi yksi tuollainen. Pesee huskin ja stiilin helposti omassa luokassaan. Tuohon kanto hommaan otan sen verta kantaa että itse teen sen mittasta kun sattuu tulemaan. Yleensä noin 20-30cm. En näe mitään järkeä tehdä lyhyttä kantoa ja jostain tutkimuksesta luin että pitkä kanto olisi parempi tuon vesomisen takia ja nyt siis puhutaan taimikonhoidosta…

    Jätkä

    Kyllä meikäläisellä on lyhyet – alle kaksikymmensenttiset kannot jääneet vain sellaiseten kuusten osaksi, joita täytyy  madaltaa niin, että kantoon ei jää eläviä oksia.muut vetäisen siltä kohtaa, mistä terä sattuu parhaiten . En juuri nosta, enkä kaske terää.

    Lyhyiden kantojen tekijät kuuluvat ns ”pers`-jalkaisten” rotuun, joiden pelkona kannokossa liikkuessaan on, että rypäleet jää kantoon kiinni.

    arto arto

    Tiedän meillä päin tapauksen metsuri teki 30cm kantoa raivauksessa maanomistaja ei suostunut maksamaan ennen kuin lyhenti kannot, Olisi mukava nähdä jätkän raivaus täälläpäin….Ukko kulkisi monesti saman työmaan tai saisi kenkää kun työtä ei olisi. Joo pituutta minulla 180cm valjailla voi säätää sahaa ihan miten haluaa. Ei siihen ihmisen pituus vaikuta. Lisäksi sahasta saa kahvoja säätää kukin mieleiseksi….Tiedoksi jos ei jo joku tiedä. Itse säädän sahan vapaana terä noin 10cm korkeudella , Ei luulisi olevan vaikeaa, Viimme viikolla meni 6.5 ha ei siis mustia kantoja yhtään. Enskassa jos jättää 40cm kannon mitä hyötyä siitä koneen kaatopää niissä kiinni tulee sitten sama tai korkeampi kanto poistettavasta kuitupuusta….Muistan kuin ukko kertoa metsähallitukselle raivanneen toi kanto määrätty ohjeissa…..Nyt vetelee pitkiin kantoihin Käykö tuulella vai kapinoiko niin kuin murkkuikäinen,

    meetsuri

    NO mahtaa tulla sanomista jos muualla kuin omassa metsässä jättää 30 sentin kannot. Työohjeissa on mitkä minä olen saanut 15 senttiä maksimi kannon mitta.

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 194)