Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

    Merkitty: 

    Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

  • Raivaaja

    En ole ikinä miettinyt kannon pituuksia taimikon raivauksissa. 20 vuotta raivannut eikä kenelläkään ole ole ollut valittamista. Siitä poikki mistä luontevimmin katkeaa.  Ennakkoraivaukset asia erikseen. Ja lumikengät jalassa talvella kun raivaa kunnon hangilla niin varmasti kannoissa pituutta löytyy.

    Jätkä

    Kukahan artolle on ”kertonut” MH:n kannonkorkeusvaatimuksesta? En minä ainakaan, koska se on vale.

    RS-opetuspaketissa neuvotaan  sahanterän vapaaksi korkeudeksi 30 senttiä, epätasaisessa maastossa enemmän.

    Se on kyllä niin, että kun sanotaan, että pyärää ei kannata alkaa keksiä uudelleen, niin te olette kuitenkin siihen alkaneet. Ja EDIT jopa ruutia yrittävät keksiä. Onnistuuhan se, mutta uutuudeksi niitä ei voi enää sanoa.

     

    oksapuu

    Kannoista…

    Saattaa metsurille tulla alan vaihto jos alkaa 30cm kantoon raivaamaan… Vieläkin näkee metsässä kun nuo vesurilla raivatut kuusenkannot pystyssä jäpittää…

    Pitkään kantoon raivuulla on yksi etu, seuraavalla raivuukierroksella on helppo raivata sen vesoneen kannon alapuolelta 🙂

    Raivaaja

    Näemmä tässä on paikallisia eroja mitä vaaditaan kantojen pituuksissa. Omalla uralla ei ole kukaan esittänyt tällä saralla ikinä mitään vaatimuksia ja sen mukaan edetään. Kuten sanottua on tullut raivattua kunnon hangilla ja siinä kannoilla pituutta riittää.

    Jätkä

    Ei ole niin pöljää isäntää tai työnantajaa vielä nähty – ainakaan täälläpäin, joka olisi antanut muuta vaatimusta raivauskannolle, kuin nettä”Eläviä oksia ei saa kantoon jäädä”.

    Olkaa hyvät ja esittäkää kopio työmaaohjeista, joissa vaaditaan lyhyt kanto. Ei koske puisto – ja virkistyskäyttöalueita, joista kaadetut puut viedään pois.

    Jos ette sellaista pysty esittämään ( KUN), niin pitäkää mölyt mahassanne. EDIT-jauhajia on ilman teitäkin aivan liikaa…

    husku550xp

    Kysyin varsikseen yhdistykseltä tuosta kanto hommasta. Tuumasivat että ihan sama kunhan työt tulee tehtyä ja tiheys kohdillaan. Itse en edes ota työmaata jos on jotain kantovaatimuksia paitsi tuntihommina

    oksapuu

    So What…

    Kertakeikka menee aina läpi. Mutta jos ihan aikuisten oikeasti haluaa jatkossakin töitä niin homma pitää tehdä niin kuin maksaja haluaa…

    eero heikki eero heikki

    Jatkakee,minä lähen rouvan kanssa humpalle ,

    Jätkä

    Tottakai maksaja päättää, haluaako hän maksaa enemmän lyhyistä kannoista taimikonhoidossa.

    Minä en näe siinä normioloissa mitään järkeä.

    Ihmettelenpä vaan niitä palstan ”metsureita”, jotka muka viime talvenakin hankikannolla tekivä kymmensenttisiä kantoja. Minkälaista lapiota käytitte?

    Tiedän kavereita, jotka ovat tehneet RS-töitä 70 senttisessä lumihangessa lumikengät jalassa.

    husku550xp

    Sitä minäkin jätkä ihmettelin. Tulin sitten siihen tulokseen että jälleen kerran täällä puhutaan vaan paskaa ja hädin tuskin ollaan talvella sahaan koskettukaan.

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 194)