Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

    Merkitty: 

    Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

  • Metsuri motokuski

    Itse käytän isoa terää kaikissa sahoissa ja enkä todellakaan ole huomannut että pikkuterällä jossain kokoluokassa olisi selvää etua. Jos poistettavan puuston koko kasvaa niin sitten isompi saha mutta terä pysyy samankokoisena.

    Jätkä

    Eihän kaikki voi kaikkea huomata. artokaan ei ole huomannut, että teroituksen jälkeen pari tankillista sahattu terä on jo menettänyt sen parhaan teränsä ja niinpä hän sahaa sillä viilaamatta koko viikon. (Terä kuluu, kun sitä viilataan ja työaikaa menee hukkaan)

    Tuossa pyörähti sähköyhtiön yrittäjä-sopimusmetsuri ja katsoin hänen teränsä ( Kaksi sahaa, kaksi terää) Myönsi itsekin, että haritus on liian pieni – ja niinhän se oli.

    Meitä on joka lähtöön, toiset sahaa tilhillä ja toiset mökkisahalla, toiset tylsällä terällä, toiset terävällä. Se on makuasia, sanoi mäyräkoira….

    Metsuri motokuski

    Niinhän se voipi olla. Nyt olen pari – kolme vuotta sahaillut isolla terällä ja uskon että muistissani oli vielä aika kun pienellä terällä sahailin. Ainakin nyt tuntuu että paluuta vanhaan ei ole mutta saattaahan se muuttua.

    Jätkä

    Tuntuman saa, jos vaihtelee terää yhteen ja samaan sahaan. Tietenkin sektorisuojaa kanssa terän mukaiseksi.

    Joskus vedeltiin Imatran voiman linjojen alta pajua kumoon, niin heräsi pojilla miete, että jospa saisi vanhan raivurin 250 millisen terän. Sopiva sektorisuoja tietenkin pitäisi tehdä, vaikkakin nuo Viron pojat vetelee ilman suojaa.

    Olin jo vähällä kokeilla käsisirkkelin tai pöytäsirkkelin terää, joita saisi jopa 400 millisenä, mutta ei kuitenkaan huvittanut, kun kyse ei ollut minun urakoistani, eikä oppilaille saa sellaisia värkkejä antaa.

    Terä repeää keskipakovoimasta, jos kehänopeus on liian suuri.

    petep

    Kun pyöritte päivän metsässä oli terä sitten pieni tai iso niin montako tankillista  oikeissa säädöissä olevalla sahalla sahaatte?  5 tankkia niin voi sanoa olleensa töissä ? 😀

    Jätkä

    3 – 4 !

    Metsuri motokuski

    Tuo tankkikeskustelu leviää aika usein ja minä poltan sahalla metsässä enemmänkin litroja. Sen varmaan moni pienkoneen omistaja voi todeta että kaksi saman kokoluokan pienkonetta ei voi viedä polttoainetta kovinkaan eri määrää. Mutta tankillisia voi riippuen tankkien koosta. Jos sahakokoluokan pienkoneeseen on säädöt kovinkin pielessä ja sillä olisi kulutukseen selvä vaikutus niin eihän se kone toimisi niin kuin pitää.

    Minulla meni tänään metsässä vajaa kuusi litraa. Joskus enemmän joskus hieman vähemmän. Sahausaikaa kuusi ja puoli tuntia ja helvetin tiukkaa perkausta.

    petep

    Kyllä minä sen 4 tankkia varmasti  jaksan mutta hehtaareista ei aleta nyt inttämään 😀

    Jätkä

    Kombikannuun mahtuu kuusi litraa ja se riittää kahdeksi päiväksi.

    Kun tankillisen kesto on lähes kaksi tuntia, niin kolme tankillista tekee jo kuusi tuntia tiukkaa työntekoa. Jos siinä ajassa polttaa bensaa kuusi litraa, niin kaikki ei ole ihan viimeisen päälle timmissä.

    arto arto

    Tänään meni 555 fx 3.3l  oli helppoa raivausta. 545 fx 3.15  – 3.6 l  normipäivä

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 194)