Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

    Merkitty: 

    Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

  • husku550xp

    Riippuu vähän sahasta,raivattavasta kohteesta ja kelistä. Mutta litroja menee 3-8 väliltä. Sahoina autotune ja 555fx

    Jätkä

    No yhdellä sahalla vaan kerrallaan.

    Raivaaja

    Nuo kulutusmäärät on kyllä pahimmillaan teillä hurjia. Minä en saa sthil 460sta kuluttamaan mitenkään lähellekään kuuden litran lukuja päivässä. Ja väitän että minulla tulosta tulee päivässä mutta kulutus pysyy aisoissa. Viime vuodet taimikon raivaukset se ha päivässä keskimäärin. Sahaustunnit päivässä voisi tietenkin selittää osin kulutuseroja. Ja taimikoiden vaikeusasteet. En ole koskaan tarkkaan laskenut pv kulutusta mutta kyllä se jossain 3-4 litran välillä on ollut. Minä vedän sen tasan kuusi sahaustuntia päivässä minkä olen kokenut riittäväksi.

    husku550xp

    Juurihan tuossa mainitsin riippuu sahasta ja paikasta. Parhaimmillaan olen sahannut 555 sen 6 tankkia. Kerran oli viileä sadepäivä ja erävälillä sähkölinjaa raivasin 8 tankkia. Ei huvita pidellä sateessa pahemmin taukoja. Tosin myönnän että olin todella sippi ja seuraava päivä olikin löysempi.

    MIISU4F MIISU4F

    Minulla oli lainasahana viime vuonna hetken Jonsered 2256 isolla terällä. Piti kokeilla. Mallihan on raskas mutta olihan siinä tehoja ja työ joutui. Terän teroitus kuitenkin on rasittavampaa ranteelle. Jännetupitulehduksen uhalla! Kokonaisuuden lisäpainon kyllä havaitsi ennen päivän loppua alaselässä. Kaksi ja puoli päivää sahailin sillä ja totesin liian raskaaksi itselleni.

    Jonsered 2245:sa käytän 200mm teriä sekä nyt kokeiluna Strandia. Uudessa r.sahassa 225millinen on  ollut vakiona mutta sahaan sen loppun ja siirryn siten pienempään terään. Olen havainnut, että pärjään meidän hommissa tuolla ratkaisulla varsin hyvin. Nuoren metsän kunnostuksiakaan tulee enää harvoin vastaan. Ennakoissa on joskus riukuuntunutta materiaalia paljon mutta nekin niittää 200 millisellä, kun terä ja r.saha iskussa–sekä tekijä.

    Jätkä

    Kävin mökkireissun ja ”löysin” Pojalla olleen 252 HVA:n Varastosta. Se on ollut siellä sahauksen jäljiltä 2 – 3 vuotta. Toin sen kotiin, vaihdoin suosista bensat tankiin, annoin piruuttani lusikallisen bensaa kurkkuun ja kolmannella lähti ja jäi käyntiin.

    Ei mitään nikottelua. Näyttää olevan 225 -terä paikoillaan. Näin meidän kesken RS ei tarvitse yhtään enempää tehoja , vähempikin riittäisi.

    Nyt pitäisi hukata pari sahaa, kun tuon löysin. Sahat ovat kyllä hyviä, mutta kyllä minä sahailisin vain tuolla huskulla ja Tilhin 480:llä. Toivottavasti en erehdy ostamaan enää uutta kalustoa.

    pihkatappi pihkatappi

    Työkaverin 480 jäi talveksi metsään joulun alla, terä oli ruosteessa. Tein toukokuussa palstaa loppuun ja löysin sahan, ryyppy päälle ja toisella nykäsyllä käyntiin.

    Jätkä

    Eikös siinä ole myös peukalo-pumppu?

    Lähtikö ruosteet terästä?

    pihkatappi pihkatappi

    Ei lähtenyt ruosteet. Kait siinä sitä primeriä tuli parikertaa painettua. Eikä meinannut sammua, sammutin ei toiminut ja ei sammunut ryypylläkään, piti laittaa ryyppy päällä kaasu pohjaan että sammui.

    Syrjälä Jari

    Sahasin yhden työmaan Jonski fc 2245 200mm terällä, ollut yleensä 225 terä paikoillaan, ei kyllä enää ole paluuta 200mm terään, on kyllä tuo 225 terä mukavampi sahata! Toisena sahana 2256fc.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 194)