Keskustelut Metsänomistus Edullinen metsätie

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 142)
  • Edullinen metsätie

    Suunnitelmissa jo ensikesän metsäasiat, onko minkalaisia kokemuksia ja arviota kustannuksista rakentaa metsätie omalle metsäsaralle ilman kemeraa, pituutta noin 1km, kangasmaalla.

    Miten leveä tulisi avata pohjasta, toiseen reunaa oja mistä myös saisi tienpohjaan maata.

    Mitä asioita tulisi huomioida että projekti onnistuisi kerrasta?

  • Timppa

    Jos uusi tie kulkee vieraan maan kautta, niin kyllä tekisin tietoimituksen.  Tekee ensin sopimuksen naapureiden kanssa ja anomus maanmittaustoimituksesta.  Ei jää jälkipolville selvittämättömiä asioita.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Yleisten alueitten lisäksi metsässä on monesti pieniä entisiä niittypalstoja. Kun niiden alkuperäinen merkitys on jo aikapäiviä nollautunut, niin niitä ei ole huomioitu tilojen jaoissa, niinpä niillä ei ole nykyisin varsinaista omistajaa.

    Tuohon tieasiaan vielä. Kyllä tie pitää olla kunnollinen. Joku 8m aukko on ihan naurettava, vaikka olisi vain yksi oja. Yhden ojan tielle vähintään 10m aukko ja kahden ojan tielle 13m. Miksi sen tienaukon hakkuussa pihistellään? Parempi tehdä kunnon aukko kerralla sekun sitten keräillä vaurioituneita myöhemmin tien vierestä. Muutenkin tiestö pitää olla sellainen että pisin metsäkuljetusmatka on noin 400 m. Tietysti tie tehdään myös kesäkelillä rekalla ajettavaksi. Tiehen käytetty raha poikii heti seuraavassa hakkuussa, muiden hoitotoimenpiteitten ja lannoituksen raha vasta vuosien päästä.

    Terveisin Korpituvan Taneli

    Juppe

    Paljon hyviä neuvoja alkuvuoden kyselyyni. No, tie on tehty ja käyttöäkin jo ollut. Avasin minimissä 8m uraa, paikoin vähän leveämpänä. Avainjuttu on todellakin asian ymmärtävä koneen kuljettaja ja riittävän iso kaivuri.  Oja toiseen reunaan, mistä hienoa tai karkeampaa maata pintaan. Edullisempi juttu mitä odotin.

     

     

     

    Jätkä

    Tuollainen ”omakustannustie” pitäisi olla kuitenkin ajoradaltaan sen levyinen, että henkilöautot mahtuisivat kohtaamaan joka paikassa. Eli miniminä neljä metriä. Sitten metri piennarta kummallekin puolelle on 2 metriä. ojaan menee vähintään kaksi metriä ja sen taakse vähintään metri, mutta jos puut ovat järeitä, pitää niihin olla metkaa tuntuvasti enemmän.

    Tärkeää olisi välttää turhia mutkia ja mutkat pitää tehdä kaarteenajotyyliin.

    Jeessiltä voi kysyä ohjeita suodatinkankaiden ym tarpeen määrittelystä.

    jees h-valta

    Ainakin se ero että minulla ojat tehtiin molemmin puolin. Ja hiukan vahvempi kangas kuin normaali. Olen nyt saanut tien todella miellyttävään kuntoon, koko sorastettu alue on kuin betonin päällä ajaisi. Melkein yhtä sileäkin. Kun joka kerta yrittää ajaa eri varhoa murskematto tulee tasainen koko alaltaan. Reunojen lievä vietto ojiin riittää kyllä. Kaikki murske on pysynyt suodatinmaton päällä eikä täälläpäin onneksi juuri usein tarvitse aurata eli sitä mursketta ei suotta johkaannu ruoppaiselle reuna-alalle.

    Tolopainen

    Onpa kuninkaallisia ajatuksia, että muka pitäisi tehdä satunnaisille rällääjille niin leveä tie, että sopivat kohtaamaan. Ei tulisi mieleenkään.

    jees h-valta

    Kyllä, on mahduttu, testattu on. Otin muuten tänään kulkua rajoittavan nauhan pois. Ajelkoon jos jotain lustattaa.

    Tolopainen

    Jaa eikö sinulla ole puomia tienhaarassa.

    jees h-valta

    Ei oo eikä tuu.

    Visakallo Visakallo

    Juppen tie on vain 120 metriä pitkä, joten ottakaahan pojat ihan rauhallisesti. Eipä sitä ojaakaan tarvitse kuin toiselle puolelle, eikä mitään rättejä, jos maa on vain riittävän kantavaa. Paljonhan sitä on kankailla metsäbaanaa ilman mitään ojia.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 142)