Keskustelut Metsänhoito Ensiharvennus metsurityönä ja ajo pienajokoneella

  • Tämä aihe sisältää 105 vastausta, 21 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten AvatarHämis toimesta.
Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 105)
  • Ensiharvennus metsurityönä ja ajo pienajokoneella

    Onko kokemuksia, tilausta ja tekijöitä ?

    Eli olen pohtinut tuota ensiharvennusta sahalla ja ajokoneena 2-2,5m raideleveydeltä oleva kone. Esim. Logbullet,Allstor,Kinetic. Olisiko kuinka 2. harvennuksessa tukkia enemmän ?

    Suht’tasaisella pohjalla, ravinteikkailla pohjilla, metsänomistaja tuntee vetoa moiseen.

    Mielenkiinnosta asiaan nostin aiheen tänne. Kuinka sahaus ja ajokonetaksat – elääkö kuinka ? Entä kuinka paljon metsänomistaja haluaisi/kannattaisi maksaa korjuusta.

  • jees h-valta

    Koita katsoa nu vaan mitä Tapion taskudokkari kertoo tällaisen ongelmatilanteen suhteen kun ei ymmärrä jos joku muu ei ymmärrä.

    kiipiä

    Kyykkymotolla ja kotimaisella pikkuajokoneella hoitelen metsiäni. Enskat ja kakkoset hoituu kun aikaa varaa ja laatu edellä mennään kasvavaan jäävien puiden osalta. Ehkä investointi kallis, mutta enpä ole tupakoitsijan tai kaljan kittajan moittivat harrastustaan kalliiksi. Saati kalliita ulkomaan matkoja tekevien. Miten asioita arvottaa se on jokaisen oma asia.Luulisin.

    mehtäukko

    Just niin. Oma tupa- oma lupa.

    Svedu Petteri

    Jos ei ensiharvennuksen jälkeen sovi ajamaan urilla maataloustraktorilla, niin liian tiukaksi on jäänyt. En oikein ymmärrä, miksi alle 2 m leveisiin koneisiin on halu.

    Jos kasvattaa liian tiukassa, niin riukuja tulee. Tuuli ja lumituhoja ajastaan, kun ennemmän harvennetaan.

    Jos puita on ihan liikaa, niin voi olla helpompi kaataa liiat maahan ja odottaa. Ei tule ainakaan korjuuvaurioita pienien puiden keräilystä.

    kiipiä

    Pikku ajokoneen ajourista ei seuraavilla harvennuksilla tarvitse välittää ollenkaan. Voi vaikka tehdä uudet urat. Maataloustraktorin ajourat harvoin käyvät motolle jossa esimerkiksi yhdentoistametrin hakkuupuomi.

    aegolius

    Jos aihe kiinnostaa, niin ehdottomasti kannattaa lukaista tämä:

    https://jukuri.luke.fi/handle/10024/522339

     

    Puuki

    V. -79 tehty tutkimus . Silloin oli käytössä 30 m ajouravälit ja manuhakkuu.   Kasvutappio arvioitu olevan kuusikoissa n. 10 m³/ha.    Joten se 15 m³/ha 4 m ajouran leveydellä/20 m ajouraväleillä  minkä kerroin aiemmin vastaisi aika hyvin tuon tutkimuksen tulostakin.  Suurin kasvutappio  tulee, jos uran reunapuita harvennetaan muuta puustoa voimakkaammin.  Se on suurin ongelma isoilla koneilla , kun pitää olla yleensä paljon tilaa puiden käsittelyyn ja kuljetukseen.  Jos mennään 5-5,5 m ajouran vaativalla koneella eh:lle, on kasvutappiokin suurempi.

    pihkatappi pihkatappi

    Ja kun uraleveys on mieluumin 5 metriä ja uran laitapuiden juuria silti poikki, johon myrsky tekee pienaukon.. Pahinta lienee, kun taimikonhoidon jälkeisen liian suuren runkoluvun jälkeen odotetaan että puusto varttuisi yli 70 litraiseksi, sitten harvennetaan isolla rohmulla hiukan liian harvaksi ja maailman suurin ajokone perään.

    Visakallo Visakallo

    kiipiä: ”Pikku ajokoneen ajourista ei seuraavilla harvennuksilla tarvitse välittää ollenkaan. Voi vaikka tehdä uudet urat. Maataloustraktorin ajourat harvoin käyvät motolle jossa esimerkiksi yhdentoistametrin hakkuupuomi.”

    Noinhan se asia käytännössä on. Kun ollaan huolissaan niistä katkenneista juurista, tahtoo huomio yleensä kiinnittyä viimeksi tehtyihin uriin, mutta aikaisemmat urat ja niiden takia katkenneet juuret unohtuvat. Ainakin meillä maataloustraktorien aikaan tuli eniten juuristovaurioita ja kolhuja, ja ne myös lahopöllipinoissa näkyneet. Tämän takia meillä operoivat nyt isot koneet jo ensiharvennuksesta lähtien, käyttäen samoja uria myös seuraavissa harvennuksissa.

    mehtäukko

    On vähän niin kuin hakoteillä nuo ajo-urien leveyskäsitteet ja tarve.

    Kun lähdetään siitä että keli-olosuhteet on oltava kohtuullisesti kohdillaan, eihän mitään moottoriteitä tarvita.

    Kaivoin Komatsun tietoja. Pienin 835 on 710mm renkailla 2850mm leveä. 845 samoin. Suurinkin 895 on 3160mm joita ei kyllä harvennuksilla näy.

    Kysymys on rypemisessä harkintakyvyn puutteista sekä ammattilaisuudesta. Jos moto on hakannut hölmösti 1000 mottia epävarmoissa olosuhteissa kentälle, ja ajokoneen tullessa vettä tulee kuin helasta, joku asia ei ole ollut hallinnassa.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 105)