Keskustelut Metsänhoito Ensiharvennus metsurityönä ja ajo pienajokoneella

  • Tämä aihe sisältää 105 vastausta, 21 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten AvatarHämis toimesta.
Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 105)
  • Ensiharvennus metsurityönä ja ajo pienajokoneella

    Onko kokemuksia, tilausta ja tekijöitä ?

    Eli olen pohtinut tuota ensiharvennusta sahalla ja ajokoneena 2-2,5m raideleveydeltä oleva kone. Esim. Logbullet,Allstor,Kinetic. Olisiko kuinka 2. harvennuksessa tukkia enemmän ?

    Suht’tasaisella pohjalla, ravinteikkailla pohjilla, metsänomistaja tuntee vetoa moiseen.

    Mielenkiinnosta asiaan nostin aiheen tänne. Kuinka sahaus ja ajokonetaksat – elääkö kuinka ? Entä kuinka paljon metsänomistaja haluaisi/kannattaisi maksaa korjuusta.

  • Jätkä

    Tuolla pikkukomatsulla  ajouran tulii olla kapeimmissa puuväleissä 4,250 m, jolloin tutkimusten mukaan juuristovauriot ovat ratkaisevasti pienemmät kuin esim puoli metriä kapeammalla uralla.

    Miksi nuo Mopomiehet mehtäukkoa lukuunottamatta esittävät aina heti, että pieni metsäkone on jotain päältäajettavan ruohonleikkurin kaliberia, korkeintaa Terrin kokoa ja Harmi.Track on aivan ehdotonta ylärajaa pienelle harvennuskoneelle, jonka pitää mahtua 180 senttisestä raosta, vaikka palstalla puiden kekimääräinen etäisyys on 3,1 m.

    Miksi muka Sampo-Rosenlewilla ei voisi hakata 4,5 metristä ajouraa, vaikka sillä hakataan myös avohakkuita?

    Miksi Avohakkuukoneessa pitää olla puomin ulottuvuus 11,5 metriä? Hakkaako joku idiootti päätehakkuupuustoa äärimmäisellä ulottuvuudella? EI!

    aegolius

    Minulle ei ole mitään väliä sillä mikä on Komatsun, Ponssen jne leveys ja tarve. Ainoa asia mikä ratkaisee on ajouran leveys ja puiden sijainti, kun se Komatsu tai Ponsse poistuu palstalta. Jos nämä kaksi asiaa ovat enskassa yleisesti päin sitä itseään, eikä asialle voi jälkikäteen muuta kuin ”soo soo”, ei tarvitse ihmetellä miksi aihe kiinnostaa.

    Minulle on ollut yllätys huomata kuinka moni metsänomistajakin(?) nykytilannetta kaikesta huolimatta puolustelee, selittelee ja vähättelee. Tilastot kertovat, että asiassa on hirmuisesti korjattavaa ja tutkimus kertoo, että tappio on merkittävä. Keskustelu siitä miten korjaus tehdään ei tällä palstalla juuri edes ala ja joka välissä pitkin ketjuja on sitä ongelman vähättelyä ja selittelyä.

    Tätä aihetta on käsitelty jo ties kuinka monessa palstan ketjussa. Enkä ole edes montaa vuotta palstaa seurannut. Kiitos jälleen aloittajalle!

    mehtäukko

    aegolius. Vastahan ed. sivulla esitin ” miten korjaus tehdään..” !!

    Sitä tosi-asiaa ei kukaan ” asiantuntija” pysty kiistämään, että KUN ( ei jos..) on korjuu päätetty suorittaa kohtuullisen kantavissa olosuhteissa, harvalukuiset isot kuormat kunnon teloilla kantaa paremmin kuin ralli pikku nyssäköillä.

    Koneiden leveys oli vaan siksi, ettei totuus jää tietämättömäksi…

    aegolius

    Ai tämä?

    >Kun lähdetään siitä että keli-olosuhteet on oltava kohtuullisesti kohdillaan, eihän mitään moottoriteitä tarvita.

    Asia siis korjattu, hienoa! En ollut tietoinen, että kaikki virheellisesti tehdyt harvennukset tehdään huonoissa keliolosuhteissa.

    mehtäukko

    Mikä tahansa vekotin, -vaikka kirves tai puimakone väärissä käsissä tekee sutta ja sekundaa. Ihmiset vetelevät hanikoista!

    Jätkä

    mehtäukko;”harvalukuiset isot kuormat kunnon teloilla kantaa paremmin kuin ralli pikku nyssäköillä.”

    – Tuo on toki totta, mutta se ei estä sitä, että hakkuu voidaan silti tehdä ihan minkälaisella koneeella ja tekniikalla tahansa.

    Surkuhupaisa savoyya oli Etelä-Pohjanmaalla, kun pikkukoneet ahersivat palsatalla, jossa oli kuvio n. 100 m leveä ja kilomeriä pitkä.  Palsta oli kohtisuorassa soratiehen nähden.

    Hakkuukone hakkasi reunassa olevan rajan suuntaisesti olevaa vyöhykettä ja oli jo menossa komensadan metrin päässä. Ajokone tarpoi samaa jälkeä perässä ja kääntyi alkaen tehdä kuormaa.

    Hakkuukone oli mennyt hyvin kahden metrin puuvälistä – ja niin meni myös ajokone, joka teloineen ramppasi juuret näkyviin ajelemalla alle kahden kiinnon kuormilla lukemattomia kertoja edestakaisin.

    Minun mielestäni hakkuukone oli ihan Jees oikein käytettynä, mutta ajourat oli aivan päin p..settä, kuten myös ajokone. Ne ajo olisi tehty edes keskiraskaalle koneella ja urat oikein, olisi savotta ilmeiseti toteutunut siististi ja vaurioitta.

     

    mehtäukko

    Just noin Jätkä. Villakoiran ydin on juuri järjen käytön nuukuus!!

    Puuki

    Sekin kannattaa muistaa, että korjuuolosuhteet ja leimikot vaihtelee laidasta laitaan.  Joskus on niin hyvin kantavat kelit,  että puun ajo onnistuu vaikka kuinka monesti samasta kohtaa ajamalla ja joskus maaperä ei kanna edes yhtä ajokertaa.   Eikä kapeammalle koneellekaan ole tarkoitus tehdä juuri koneen levyistä aukkoa metsään.  Eihän se toimi koskaan minkään kokoisen koneen kohdalla.

    Esim. korjuu-uramenetelmä vähentää eh-harvennuksen aiheuttamaa jäävän puuston kasvun vähenemistä eikä ajokoneen (eikä motonkaan) tarvitse olla pieni muutaman tonnin painoinen pikkukone.

    mehtäukko

    Toistan 11.04. 16:12 viestiä…

    Nimimerkillä kokemusta on.

    Hämis

    Hyvää keskustelua ja mielipiteitä puolin ja toisin.  Amatöörinä olen sitä mieltä, että koska on useita erityyppisiä eh leimikoita ja niille harvennusmalleja niin korjuumallejakin voi olla vastaavasti useampia.

    Usein ratkaisua punnitaan monen tekijän kesken. Ammattitaito osto/korjuuurakoitsijalla, metsänomistajan valveutuneisuus ja ammattitaito, metsänomistajan kiinnostus ylipäätään tilojaan kohtaan. Kyky toimia itse ja millä tasoilla. Hankintatyötä vai isojen pinta-alojen hallintaa ja sijoitusta.

    Eli jos ei vähääkään välitä tehdä itse tai maksaa raivuusta ennen konetyötä niin jäljestä ei voi nurista. Ja jos haluaa malleista poiketen tiheämpää niin ostomiehelle ilmoittaa sen jo ajoussa niin ei tule urakoitsijalle taloudellista yllätystä.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 105)