Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Rissa

    Marjametsä: ”Vielä kun saisi vanhempaa mallia jostakin.”

    Huskun vanhempaa malliakin vielä saa, mutta erilaisella ketjujarrun kahvalla. Husqvarna 550 xpg Trio Brake. 2,8 kw:n koneella ja painoa vähemmän kuin Mark 2:ssa. Kaikillehan tämä kahvamalli ei sovellu, mutta kahvan voi kyllä vaihtaa. On tietysti toinen juttu miten takuu toimii jos tekee muutoksia sahaan takuuaikana.

    Toinen vaihtoehto on ostaa Jonsered CS 2253 WH. Kone ja paino lienee sama kuin vanhemmassa 550 xpg:ssä. Hankkijalla näytti olevan tämä saha 699 euron tarjoushintaan.

     

    Metsänmies

    Niinhän se lopultakin ihme tapahtui. Sain eilen takuukorjatun Husqvarna 550xpg Mark 2 sahani kunnostettuna takaisin. Lohkot ja kampiakseli laakereineen ovat uutta. Nyt kuulin, että onkin kokoamisessa vika, kun jumiutuvat. Eivät satu lohkot samaan linjaan. Saa nähdä, kestääkö tämä uusi alakerta paremmin. Savotat on tältä talvelta suunnilleen tehty, keväällä muutaman kymmenen kiinnon urakka. Toivottavasti kestää edes sen. Onneksi takuuta on vielä ensi talvikin. Korjaus kesti neljä viikkoa.

     

     

     

     

     

     

    Pavekka

    Mielenkiintoinen vika. Onko edes mahdollista? Lohkoissa on tapit jotka ohjaa ne kohdalleen. Ei niitä oikein muuhun kuin linjaan saa kasattua.  Tapeissa pitäisi olla mittaheittoa tai sijaintiheittoa. Eli koneistus- tai asemointivirhe Ei ole koskaan tullut vastaan. Oisko halunneet tehtaalle tutkimuksiin ja siksi kesti? Suoraan sanottuna hiukan selityksen makua. Pelkkä laakeri vika ois helpompi ja uskottavampi tarina.

    Jätkä

    Vielä jokin aika sitten Huskun lohkoista tehtiin kokoonpanon aluksi pari, johon koneistettiin laakeripesät samanaikaisesti . Sen jälkeen ne puolikkaat oli naitettu yhteen, eikä esim toista puolikasta voinut yksin uusia – piti aina vaihtaa pareittain.

    Olisiko käytäntö Huksvarnassa muuttunut, taikka lohkot viimeistellään muualla ja muulla tekniikalla?

    Rukopiikki

    Ka miksipä se ei olisi mahdollista? Laakeripesän koneistus heittää tai jotain. Tai jos noin tehdään niin sattunut eripari. Pienellähän tuossa pelataan.

    Pavekka

    Kaikki on mahdollista mutta en usko. Se näkyisi päällepäin jos lohkot hammastaisi jos niitä saisi edes kasaan. Tietysti pesissä voi olla jotakin mutta ne ole enää lohkojen linjausjuttuja. En usko tohon parikoneistusteoriaankaan.  Todennäköisesti siellä on ihan vaan korjaajalla joku unohdus,kömmähdys tai ei kiinnosta kohtaus ja sitä selitetään jollakin fantastisella tarinalla. Ai mistäkö tiedän…. Voi olla niinkin että näin sahojen sesonkiaikaan on rahakkaampia töitä tarjolla ja nuo takuujutut vetkutetaan hiljaisempiin hetkiin. Luultavasti konsernin hengen mukaisesti takuutöiden korvaukset on nälkä -tai nimellispalkalla.

    arto arto

    Robotit ne lyö kasaan. Saattanut olla valuvika. Jos muu koko sarjassa sama vika. Varmaan rikkoutunut mennyt tehtaalle tutkitavaksi.

    Metsänmies

    Nyt Pavekka liioittelee. Jos kohkojen kohdistuksessa on vaikkapa kymmenysosamillin poikkeama, jo se aiheuttaa vääntöä kampiakselille ja laakereille. Tuossa pyöreästi kymmenentuhannen kierroksen minuuttivauhdissa se antaa melkoista värinää moottorin alapäähän ja vaurioittaa sitä. Kuten arto kertoo, robotithan niitä kasaa. Robotti kyllä jaksaa panaa tuollaisesta poikkeamasta huolimatta lohkot kasaan. Eikä noin pientä pokkeamaa silmällä eroita. Näin korjaamolla tilauksen ja myös sen, milloin osat ovat lähteneet Ruotsista. Viipyminen ei johtunut siitä, että korjaamo olisi vitkutellut asiassa.

    Jätkä

    Pavekka.Se ei ole uskon asia. Tehdaskäynnillä näytettiin, kuinka lohkot koneistetaan. Kyse ei ole hammastuksesta, koska ohjurien jo paikallaan ollessa koneistetaan kampiakselin laakerien pesät ja sylinterin kiinnityskohta .

    Siihen aikaan vielä kokoonpanijat meistivät lohkoihin oman puumerkkinsä, jolloin takuujuttujen tullessa esiin, tiedettiin, kuka koneen oli koonnut.

    Kakkoslaadut ja lattialle vahingossa pudonneet osat lakaistiin lattia-aukosta kerrosta alemmaksi, jossa kokoiltiin Jonsereksia.

    Jätkä

    Edit.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 226)