Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

  • Tämä aihe sisältää 226 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 vuotta sitten AvatarSakkeus toimesta.
Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • arto arto

    Husqvarna 550 XPG Kampiakseli 550XPG osastossa Työkalut ja laitteet

    Mettämakuri

    FS 450-480 putken nailon sulaa jos putki on kiero, eli sahurissa vika ei sahassa.

    Pavekka

    Tietysti nyt pitäisi ensin tietää mikä siellä tarkkaan ottaen on hajonnut ja miten se on ilmennyt. Tuosta arton valokuvastakaan ei näy mitkä laakerit siellä on ja onko kuva mark2:sta? Mutta se mitä näkyy niin näyttää vaan  550 kammelta. En vaan ole nähnyt sulaneita runkokehiä mutta sehän ei tarkoita etteikö sellaista voisi olla ja siksi se kiinnostaakin.

    Metsänmies

    Mettämakuri:”MS 450-480 putken nailon sulaa jos putki on kiero, eli sahurissa vika ei sahassa.”  Onhan se selvää, että kiero putki sulattaa laakerin. Kyllä sulaa muutenkin, kun tunteja on tarpeeksi takana. Eikä etsitä varsinaisesti syyllistä.

    Metsänmies

    Artolta kysyn vielä. Onko noihin limppuihin laitettu kevennykseksi muovia?

    Rane

    Viime kesänä unohtui Stihl 260 moottorisaha etukuormaajan kauhaan ja yöllä satoi sen verran että saha jäi kokonaan upoksiin.Reipasta nykimistä ilman tulppaa ja ilmansuodatinta.Kovasti tuli semmoista vesitöhnää ulos.Bensatankki myös tyhjäksi ja tuoretta bensaa tilalle.Pitkäkestoisen nykimisen jälkeen lähti käyntiin.On kestänyt satunnaista käyttöä myrskypuiden korjuussa tähän asti.Ei ehkä ole enää niin ärhäkkä mutta voi olla mielikuvitustakin.Stihlistä voi olla montaa mieltä mutta ainakaan tekniikka ei vähästä säikähdä.

    arto arto

    Kyllä. Näkyy tuossa kampiakselissa se muovi. Männänvarren kahtapuolen. Kierosherkyyttä saatu lisää.

    Metsänmies

    Minkähän vuoksi on päädytty tuollaiseen ratkaisuun? Eikös noita limmpuja olisi voinut keventää vaikka niitä pienentämällä?Voisiko tuo kampiakselin muovi sulaa kiertokangin alapäähän?

    Jätkä

    Mettämakuri:”MS 450-480 putken nailon sulaa jos putki on kiero, eli sahurissa vika ei sahassa.”

    Raivurin akseli ei taida mennä kieroksi millään konstilla, jos se runkoputken sisällä on. Vaikka se menisi kovastikin kierteelle, se ei varsinaisesti vaikuta se lämpiämiseen juuta eikä jaata.

    Jätkä

    Metsänmies. Tarkkaan on laskettu, paljonko akselissa pitää olla painoa ja tilavuutta. Tilavuus vaikuttaa täytökseen ja paino – niinkuin arto sanoi, vaikuttaa kiihtyvyyteen, joka M-sahasa on yksi kaikkein tärkeimmistä ominaisuuksista käyttäjän kannalta.

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 226)