Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 10,321 - 10,330 (kaikkiaan 15,432)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Puuki

    Viimenenkin kannattavuus menee jk-harsinnassa, jos metsuri tulee mukaan korjuuseen. Vain mä-laatutyvien ja koivun sahatukkien katkaisu manumenetelmällä voi olla kannattavaa myös mo:lle.   Jk-korjuussa tulee muutenkin ”takkiin” suhteessa päätehakkuuseen ja tasaikäisen metsän kasvatukseen. N. 5-10 € motilta heikompi kantohinta ja pienempi saanto /ha tekee jk-harsinnasta kannattamattoman suhteessa parempaan korjuutapaan.

    Perko

    Puuki selittää toisia juttuja mitä mie.   On  paikkoja joihin ei moto yletä mutta kaatamalla  puut on  latvat moton tavoitettavissa. Monta kertaa toteutettu  josta ei  kiistelyä kanssani saa. Noin on tehty!  Mene Puuki  sunnuntai lounaalle ja nauti hienosta keväästä!

    suorittava porras suorittava porras

    Perkon kohteet tuntihommia. Huomioidaan onneksi kantohinnassa. Mitä enemmän rukkasenjälkiä puussa , sitä alempi kantohinta. Rajataan monesti kaupan ulkopuolelle kokonaan. Tasaisilla mailla erilliskaatoa  ei käytetä ollenkaan. Moton ulottumattomissa olevat puut edistävät mukavasti säästöpuutavoitteen toteutumista.

    Mikäli oli tarkoitus markkinoida jk-hakkuita sillä ,että tarvitaan vielä metsurikin mototon lisäksi , voi olla ostajakandidaatit kiven alla. Jatkuva kasvatus toteutuu siten kirjaimellisesti oksankaan katkeamatta jk-tilojen mailla.

    Tolopainen Tolopainen

    Tuollainen motolle puiden kaatelu onnistuu vain teoriassa, mutta ei käytännössä. Ei motot ala palstalla odottelemaan, että joku tulee kaatamaan muutaman etäämmällä olevan puunrungon.

    mehtäukko

    ”…Maastossa olevat  rinteet  tai  muu este pystytään  tekemään metsurin avustuksella kaataen puut..”  on sellaista tietoutta, josta tuon kirjoittaja ei tiedä käytännöistä yhtään mitään.     Metsuri ei saa siellä ensinkään yhtä-aikaa tolskata. Ja etukäteen kaataissa mikä on sekasorto ja kuoriutuneet jäävät puut? Sieltä mistä nyky-aikainen 8-p moto pysty hakkaamaan, ei tarvitsekaan. Ne perkolaisen vaatimat metsurin kaadot kallioiden kielekkeille jäävät toukan ruuaksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Jk hakkuut onnistuivat hevosaikakaudella. Kun pienviljelijä metsänomistajat tekivät talvisin metsätöitä. Siihen aikaan suurimpien puiden poimintaa nimitettiin harsinnaksi ja se kiellettiin lailla. Nykyisin tästä metsänhävityksestä on tehty hyve. Tietoa on helppo manipuloida ymmärtämättömille kaupunkilais-metsänomistajille. He uskovat näitä asiantuntijoita, joita pitäisi aina epäillä

    Panu Panu

    Saksassa metsuri avustaa motoa kaikilla FSC-tiloilla, koska ajouraväli on 45m.

    mehtäukko

    No Saksassa on konekorjuu muutenkin lekkeripeliä, eikä työturvallisuus niin tärkeätä.

    Metsuri motokuski

    Tottakai metsurin käytetään samaan aikaan moton kanssa. Monta kertaa on jyrkässä rinteessä metsuri kaatanut puita alarinteeseen jos sen jälkeen motolla on puitu. Samoin ylijäreitä ja ongelma puita kaadetaan moton kanssa yhdessä. Silloin kuin tein leimikkosuunnittelua niin varasin jo suoraan metsurin mikäli puiden korjuu sitä vaati.

    Jätkä Jätkä

    Kylläpä vaan Saksassa Tammi- / Pyökkimetsässä Moto hakkasi ajouran ja sen minkä yletti.  Suomalaiset metsurit kaatoivat liian kaukana olevat puut uraa kohti, moto tuli uudestaan ja pui latva edellä rungot. Myös moto ja urakoitsija olivat Suomalaisia.

Esillä 10 vastausta, 10,321 - 10,330 (kaikkiaan 15,432)