Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 4 vastausta, 14,811 - 14,814 (kaikkiaan 14,814)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Perko

”On turhaa heille ’mölisevälle sonnilaumalle’ – A. Kiven sanoin. ’Linkittäkää joku JK-tutkimus!’ Jos eivät ole tähän mennessä oppineet löytämään tietoa, niin A.J., miksi vielä houkuttelet moista? Lisätkööt aukkoja. Itse asiassa olen näistä asioista esittänyt tutkitun tiedon lähteet. Katseltavia kohteita on ja tutkittua  aiheista on julkaistu useiden kirjojen verran, mutta lukijat viihtyvät mieluummin vessakirjoittelun tiloissa! Tieto ei ole  sattunut sopivassa muodossa noille äijille.

Heillä tuntuu olevan tarpeeksi tietoa vääristelyyn, mutta kun itse perään kysytään missä JK-metsien kasvu- ja tuotostiedoista voi tutustua, paljastuu täydellinen tietämättömyys.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kirjoissa on tutkijoiden näkemyksiä, kaipaisin nyt käytännön kokemuksia. Silva Ry:n verkostossa niitä jaetaan mutta voisi jakaa laajemmallekin yleisölle. Videoita, mittaustuloksia, demometsiä omatoimisesti tutustuttaviksi?

mehtäukko

Kaksoset ovat vanuttaneet seulan läpäiseviä juttujaan vuosikaudet,- tuloksetta. Nyt Kuusiuskova kerra kysyy, mitä,missä,milloin, ja perkolaisnen tukehtui pullaansa. No, on kaksosilla monet metsäkäsitykset muutenkin aivan lapsen kengissä.

Perko

Onko tuo noin hankalaa, ettei enää löydä omatoimisesti metsää,  Antti Asikainen siitä vain taantumana puhui .  Olen  suppeasti liikuskellut mutta meidän rannoilla on  ihan mainiot puustot.  Pärnun lähellä on reilusti suojeltua metsää ja tammi kasvaa hyvin! Kyllä metsiä on.  Puolassa on  tiheää mäntymetsää ja Espanjassa sypressit huojuu taisi olla haapojakin.

Esillä 4 vastausta, 14,811 - 14,814 (kaikkiaan 14,814)