Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 14,981 - 14,990 (kaikkiaan 15,391)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• MJO

Kyllä se on jatkuvan kasvatuksen hakkuu väli vuosikymmeniä. Kokoajan menee harvaan ja vajaa tuottoisena, jos tarkoituksena on valon riittävän uusien taimien kasvulle.

140ärrä

Edellä lukija voi todeta töhröstelijänsä viisauden? Saharassa menee jo jk:n verrannollisuus, joka olosuhteina kertookin menetelmän onnistumisen!

No eikö tuo nyt ole ihan selvä asia? Jk:ta huonomman puun kasvun alueita pitää etsiä Saharasta asti.

Jovain Jovain

Ei taida aukko vielä vuoden jälkeen olla puustoinen. Menee siihen hoitomuodolta aikaa (alaharvennus), ennen kuin aukko on puustoinen?

Perko

Palstan alussa on kysymys ”Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista?”.    Minulla on .

Olen myös  simuloinnilla  hakenut  optimaalista mallia monelle  maapohjalle  erilaisilla kasvuvaihtoehdot käyttäen.   Lisäksi olen vastannut  monenlaisiin hörhöjen  asiattomuuksiin  heidän ymmärtämällään tyylillä.   Harmillista  ettei sitä faktatietoa siedetä.

Metsuri motokuski

Edelleenkään perko ei ole valmis esittelemään hyvin tuottavia metsiään. Jos kerta väittämät on totta. Miksiköhän  ?

Jos minun metsät olisivat noin tuottavia mitä on hän on väittänyt niin toki tuloksia esittelisin muillekin. Ilmeisesti perko ei ole tähän valmis kun totuus on jotain muuta.

Metät kunnossa!

Ei kuvitelmia pysty konkreettisesti esittelemään….

Visakallo Visakallo

Itselläni on käytännön kokemuksia jk:sta siltä ajalta kun nuorena miehenä vielä uskoin siihen. Taloudelliset realiteetit muuttivat silloin kuitenkin ajatukseni, enkä ole sitä kertaakaan sen jälkeen katunut.

suorittava porras suorittava porras

Visan kommenttiin…

Sama täällä.

Perko

Visan  mielenkiintoinen nuoruus ” jk:sta siltä ajalta kun nuorena miehenä vielä uskoin siihen”.  Muistatko Visa  laskin luvuistasi   vuositulosi  noin olla 120 € /  ha , pyysit laskemaan ,niin tein .  Visan uskoon ja johdatukseen hurahtaneet ovat hän seuraajiinsa liittyneet.  Tuolta aiemmasta keskustelusta sen voi hakea.   Visa kerroit  olevasi vedättämässä toisia tekstilläsi  tyhjän päin, niin on nuo paljaaksi hakkuilla raivauskin ellei  yhteiskunta maksaisi.

Perko

Metsuri motoz ; ”Jos minun metsät olisivat noin tuottavia mitä on hän on väittänyt” .    Riittää kun kerron sen mitä on.  Voi olla, ettet paljaaksihakkuilta  pysty parempaan eli johtuu ihan menetelmän valinnasta.  Voit silti esitellä, jotkut voi virheistä  oppia ja korjaa menettelyä  parempaan päin.

Esillä 10 vastausta, 14,981 - 14,990 (kaikkiaan 15,391)