Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 8 vastausta, 15,181 - 15,188 (kaikkiaan 15,188)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• mehtäukko

”…kunnosta kunnollisesti ja anna metsän kasvaa – se kantaa hedelmänsä vasta…”

Ei jk- mantran mukaan ainakaan. Vuosittain kestävästi harvennuksia ja uudishakkuita 1000- 2000 motin välillä.

Rippe

Mielestäni merkittävä tekijä on harvennushakkuun ja päätehakkuun välinen hintaero per motti. Näyttää olevan 25-30%.

Tämä kyllä saattaisi ohjata nopeaan kiertoon, ilman harvennushakkuita. Kun analysoin 40v/200m3 kuvioani, näyttäisi kaikki laskelmat että paras taloudellinen tulos saataisiin päätehakkuulla heti, tai alle 5v aikajänteellä. Tukkiprosentti jää vaatimattomaksi, muttta silti. Tällaiseen voisi ehkä tehdä lannoituksen, ja yrittää ottaa sillä vielä viimeiset ”tiheän kasvatuksen” kuutiot irti.

Jatkuva kasvatuskin varmasti sopii monelle ja moneen paikkaan. Itse olen ajatellut, että mulla on useita kuvioita, joihin se tulee sopimaan seuraavat 50-100 vuotta. Eli hoitamattomia, 20-40v koivikoita. Alla kasvaa pieniä kuusia. Tuollaisesta varmaan voi poistaa koko ajan suurimpia puita, kunnes tullaan järeään kuusikkoon. Sitä ei kyllä itse ole näkemässä…  Ja minä voin sitä huoletta kutsua jatkuvaksi kasvatukseksi.

Toivon mukavia metsänkasvatuksen hetkiä kaikille. Antaa naapurin kasvattaa kuinka haluaa. Mielenkiintoisinta ja antoisintahan on se, että voi itse spekuloida ja päättää omat juttunsa.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Mitä tilastoa Rippe tiirailet? Metsälehden puunhintatilastossa näyttäisi olevan se entinen noin 10 euron ero päätehakkuun ja kasvatushakkuun hinnoissa tukilla.

mehtäukko

Rippen kuusten kasvatus koivujen alla on 2-jakoista, ei jk:sta.

Visakallo Visakallo

Minun on kyllä myönnettävä, etten oikein ymmärrä noita Perkon kirjoituksia. Onko ne tehty aivan vakavissaan, vaiko kieli poskella? Mitä tekemistä verottajan käyttämillä luvuilla tässä asiassa on? Jotenkin on tullut käsitys, ettei oikein mitkään Perkon esittämät luvut edusta täyttä vertailukelpoisuutta.

Perko

”3/4  tahtilaji” sopii aina paremmin  ja kasvu pyrkii enempi siihen. Sellaista valssia ukon keinuntaan, on  useimmin  puita myyntiin. Hyvä päivähän tästä tuli, monta voittoa  älylajeissa!

Oho , en  huomannut Visan pohdintaa, verotiedot  puunmyynnistä ovat  lahjomattomia monesti  totta. Ne tuleva ostajan maksuista niihin  myyjänmittasakset ei vaikuta. Parhaan pyrin kaivamaan  näkyviin, ja siihen voi sitten paikallinen champion korjata tulostaan.

jupesa

Eihän ne Prkin kirjotukset edusta vertailukelpoisuutta, kun ukko yrittää esiintyä asiantuntijana pelkällä mutu-pohjalla.

mehtäukko

Mitäpä jusepa tuolla tarkoittaa?

Esillä 8 vastausta, 15,181 - 15,188 (kaikkiaan 15,188)