Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 3,691 - 3,700 (kaikkiaan 14,421)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Per Ä Reikäs

Pärre mehtäh kasvanut joka ikinen päivä Suvi aikoina tähänkin asti.

aegolius aegolius

Tämä nyt on kuin tunkiota sekoittaisi, mutta… Kemeraa on monenlaista. Mikäs niistä tarkkaan ottaen teukkaa närästää? Vai ihan vaan kaikki ja lisäksi kepu?

Kemera on yhteiskunnan tarjoama raha mo:lle, jotta yhteiskunta saisi suuremmat tulot mo:n hehtaarista. Onko teukalle vieras asia, että yhteiskunta hyötyy huomattavasti enemmän hoidetusta taimikosta kuin hoitamattomasta? Pienet kemeraropposet ovat halpa kannuste, jotta valtio pääsee tavoitteeseensa. Ihminen on niin tomppeli, että jos ei itse hyödy toimenpiteestä ihan just heti, se jää helposti tekemättä.

Yhteiskunnan tarjoamilla tuilla on tarkoitus ohjata toimintaa. Miksi esimerkiksi luulet, että kirjastopalvelut ovat ilmaisia, päivähoito on niin halpaa, lääkärillä käynti ei maksa juuri mitään ja kaikkea lemmunpskaa ei voi levittää samalle joenrantarinnehehtaarille? Nämä ovat todennäköisesti liian vaikeita asioita pureskeltavaksi. Heitä vaan joku perusteukkavastaus. Teukka katselee vaan rajan taakse miltä homma näyttää ilman tällaista. Katkeruus sumentaa ajatuksen.

aegolius aegolius

>Ennen aikaan, kun vielä peitteistä metsänhoitoa harjoitettiin, avohakkuilla tai avohakkuukiellolla metsänhoitoa ei rajoitettu eikä peloteltu. Metsänhoito oli muutenkin erilaista siihen aikaan. Myös alusmetsä hoidettiin ja se tehtiin hakkuun jälkeen.

Mille vuosikymmenelle Jovain haluaisi palata? Oletko huomannut miten Suomen elintaso on noussut? Miksiköhän?

Edit. Kokeneemmilta haluaisin kysyä, että miten ”ennen aikaan” on alusmetsä hoidettu hakkuun jälkeen? Tämä oli itselle vierasta.

Gla Gla

RR: ”Varovaisuus tietysti Gla tarkoittaa entistäkin kriittisempää suhtautumista kauaskantoisiin investointeihin, kiertoaikojen jatkamismahdollisuuksia pohtimista  jne.”

Ymmärrän, että varovaisuus tarkoittaa varovaisuutta, mutta annatko käytännön esimerkin, miten nykytilanteessa varovaisuus muuttaa suhtautumistasi esim. uudistamispäätökseen? Niihinhän kauaskantoisuudella ja kiertoaikojen jatkamisella viittaat. Edelleen ympäristöväki lobbaa hakkuurajoitteiden puolesta eli kiertoajan jatkajalle saattaakin mennä metsät lukkoon.

”Ei minulla ole ollut aikaa ja harrastusta syventyä kaikkeen Pukkalan materiaaliin ja Tahvonen laskentahan ei perustu hänen itsensä keksimään metsänuudistumiseen. Omien metsien hoidossa tuon tiedon merkityskin on vähäinen ja jotain nyt metsässä kasvaneena on kokenutkin, joten en kykene lausumaan tuosta jotakin perusteellista. Kuten olen sanonut, kaikesta neuvonnasta ja tutkimuksista pitää tai pitäisi  osata ottaa se hyvä ja oikea, ja loput jättää.”

Ei kukaan kaikkea ole lukenut, mutta käsitys on varmaan esimerkeistä sinulle muodostunut, koska niin innokkaasti kehut kavereiden laskelmia. Tätä vastaan on erikoista, ettet osaakaan muodostaa mielipidettä asiasta. Silloin on vaikea ottaa hyvä ja jättää loput.

aegolius aegolius

>yhteiskunta verottaa ylimääräistä kemerojen ja hallinnon verran

Minun pääomatulojen veroprosentti on 30/34 %. Onko sinun yli 100 %? Minulle jää kemeroista noin 70 %. Minne sinun vastaava menee? Se, että mo:lle jää edes jotain, riittää osalle ihmisistä syyksi toteuttaa valtion toivoma toimenpide. Se riittää. Omaan toimintaani kemerat eivät vaikuta. Entä sinun?

>Kemera rajoittaa maanomistajan oikeutta omaan metsäänsä 

Miten? En koe, että vapaaehtoinen palkkiojärjestelmä rajoittaisi mitään. Vähän sama kuin kaupassa valittaisit, että nyt on liian montaa sorttia maitoa, olen rajoitettu. Voit vaikka jättää maidot kauppaan.

Edit. Mitähän ”hallintoa” tarkoitat? En ole ainakaan vielä tarvinnut kenenkään apua kemeroihin liittyen.

Teufelin Zumi

Tuen maataloutta vaikka en juo maitoa, kommunismia.

Metsätalouden tuotto lienee n.50-200 €/ha/v, onko se sitten 30/34% veroprosentin arvoista?

oksapuu

”En oo koskaan juonut maitoa enkä juo”

aegolius aegolius

Tuet myös päivähoitoa. Onko sinulla pieniä lapsia? Onko sekin kommunismia?

>Metsätalouden tuotto lienee n.50-200 €/ha/v

Tarkoitat tässä tuottoa metsänomistajalle? Miten se tähän liittyi?

R.Ranta R.Ranta

Tämä ei ole tyhjentävä vastaus kysymykseesi Gla, sillä se olisi aika pitkäkin tarina.

En ole  Gla mielestäni kommentoinut mitään Pukkalan laskelmista, enkä ole niihin perehtynyt, kuten edellä kerroin. Se sijaan esim. Pukkalan esitys jatkuvan kasvatuksen seminaarissa sisälsi minun ymmärrykseni ja kokemukseni mukaan hyvin järkeviä kannanottoja. Nettonykyarvon tavoittelulle en taas näe mitään muuta järkeenkäypää vaihtoehtoa, mihin taas Tahvosen laskenta perustuu.

Keskity tuloksen tekemiseen Gla ja jos katsot ylivertaisesti onnistuneesi, aliarvio vasta sitten toisten kykyä arvioida, mikä on hyvää ja loput jättää.

Hedelmistään puu tunnetaan.

Teufelin Zumi

Onhan opetus myös lähes maksutonta, se sitten käki periaatteiden mukaisesti pitää siirtää kemeraan.

”En ole ainakaan vielä tarvinnut kenenkään apua kemeroihin liittyen.”
    Niin se sitten on, tietokone itse tekee päätökset ja laittaa seteliä tulemaan.

Esillä 10 vastausta, 3,691 - 3,700 (kaikkiaan 14,421)