Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 4,401 - 4,410 (kaikkiaan 14,394)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Jean S

Minä olen ostanut Etelä-Karjalasta tilan, jolla oli Mhy:n laatimassa metsäarviossa 39-vuotiaaksi merkitty suurehko mäntyvaltainen VT-kuvio, jolla on tukkia 62m3 ja kuitua 90m3/ha, ja odotusarvokerroin 1,8. Kuvion laskennallinen hehtaarihinta oli hiukan yli 10000 eur/ha eli sama kuin osalla tilan päätehakkuumetsistä. Arvion oli laatinut muuan Mhy Mänty-Saimaan työntekijä.

Koska tukin arvo ei nouse, laskennallinen odotusarvo kohdistuu pelkästään kuituun. Tässä koko 90m3:n on järeydyttävä tukiksi, ennen kuin odotusarvo on realisoitunut (kun oletetaan, että kuitupuun muuttuessa tukiksi tapahtuu noin 45 euron arvonlisä/m3).

Tila oli myynnissä kiinteistönvälittäjällä ns. apteekin hinnalla, ja muutaman tunnin miettimisen jälkeen päätin ostaa sen, koska se sopi hyvin aiempaan maanomistukseen ja koska muut kuviot olivat ok. Apteekin hinta oli yläkanttinen mutta järkevä, ja apteekin hinnalla tai huutokaupalla ostaminen on minulle aina mieluisampaa kuin osallistuminen Mhy:n salakauppajärjestelmään.

Visakallo Visakallo

Aegolius kirjoitti täyttä asiaa. Jos kerran joku haluaa täällä jk:n puolesta puhua, niin miksi  ei sitten oikeasti tee niin? Jokainen käytännön metsätaloutta harjoittanut tietää, ettei pelkät oletukset, tarinat ja laskelmat ilman numeroita ketään enää vakuuta. Itse haksahdin nuorena hyväuskoista hölmöyttäni jk-hakkuisiin. Siitä sitten alkoikin kantapääkoulu puuntuottajaksi. Itse maksetut virheet ovat olleet minun korkeakouluni.

Puuki

Jovain lukee tarkoituksella vain osan tekstistä. Kyse oli lisätulosta joka saadaan päätehakkuusta. Ei koko tulosta.    Se ero ratkaisee useimmiten suurimman osan kannattavuuserosta .

Luultavasti paras lopputulos tulisi jk:ssa , jos ei oteta huomioon valmiiksi erirakenteisia turvemaita ( joita niitäkin on jonkin verran) , tapauksessa jossa alikasvoskuusikko olisi taimikkoa ja  juuri ja juuri kuitupuukokoista ja muut edellytykset jatkokasvatukseen olemassa. (taimien kunto , ei juurikääpää korjatussa metsässä, taimien tilajärjestys ja määrä/ha ok).

Yhdellä jk:n kokeilukuviolla kustannuksia tuli n. 250 € raivauksesta ja täydennysistutuksesta. Pystyyn jääneen puuston kantohinta-arvo oli n. 400 €/ha.  Hakkuun hintaero olisi ollut n. 170 x 2 = 340 €  ilman jäävän puuston varomista.  Mä-koneellinen kylvö jalostetuilla siemenillä  olisi ollut toinen vaihtoehto, sen kustannus n. 350 € /ha. (ja siihen yksi varhaishoitokulu lisää n. + 200 € verrattuna jk:n tapaukseen).    Arvion varaan jää tällä hetkellä , kumpi ve. olisi parempi lopputuloksen kannalta.   1,5-sukupolven jalostetut männyt kasvaisi n. 20 % paremmin kuin luont.männyt ja laatu on parempi.

P.S.  Tuosta voisi jatkaa ; kun alikasvoksen kasvu seur. 20 v:n aikana on ~ 80% x 100 = 80 m³ ja mä kasvu ~ 60 m³ (kasvut taulukoista + jalostushyöty) , niin seuraava ylispuuhakkuu (kuusikossa) ei olisi mahdollista vielä silloin.  Kuluja tot. tapauksessa olisi syntynyt 1,05^20 x 450 € = 1194 € . Puuston arvo ~ 40 x 55 € + 40 x 18 € = 2920 € .    Männikössä ~ T2 (puusto osin 02:sta)  taimikon arvo ~ 2500 € .   Eli ”tilanne” olisi siinä vaiheessa ~ 3000 €  vs 3700 € .  Jatkossa alkuperäisen alikasvoksen arvokasvu lisääntyy nopeasti  ja myös männikössä käy samoin.    Kummassa tapauksessa olisi parempi lopputulos esim. 50 v:n päästä aloituksesta päätehakkuussa  ?

Jovain Jovain

Tuosta Visan ohjeesta ei ole yleisohjeeksi.

Aegolius: ” Aivan jokainen jk-kasvattaja pitää kuitenkin aivan kaikki yksityiskohdat pimennossa”. Mitähän tuokin tarkoittaa, tiedot on annettu ja on perusteltu, kuutiot on ilmoitettu ja ne kyllä riittävät tuohon 700-800. Kansakoulu matikalla voi olla vaikeuksia pärjätä, vai epäiletkö, että olisi väärin opetettu.

Tukkia tasaisesti koko kieroajan ja en usko alempaan puun hintaluokkaan tai ylempään korjuun kustannukseen ja lopetuksessa mm. aloituksen jk puut saavat arvoisensa hinnan.

Käytännössä jk puu on kytketty alempaan hintaluokkaan ja korjuu ylempään hintaluokkaan. On omavaltainen menettely, jota noudatetaan ja laskennassa, ainakin tällä palstalla noudatetaan. Jo yksin tämän esimerkin valossa menee päinvastoin. Jaksottainen jää alempaan hintaluokkaan puumäärissä ja metsätalouden tuotoissa.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Mihin perustuu käsityksesi Jovain puun ja korjuun hinnoista?

Mitä tarkoittaa mhy:n salakauppa – eikö metsätilat.fi järjestä avoimen tarjouskaupan jos maanomistaja niin haluaa? Ja puuston tiedot rehdit ja avoimet.

aegolius aegolius

>Mitähän tuokin tarkoittaa, tiedot on annettu ja on perusteltu, kuutiot on ilmoitettu ja ne kyllä riittävät tuohon 700-800.

Minä en ole mitään mitattuja todellisia kuutiomääriä nähnyt. Onko joku muu?

Metsäkupsa Metsäkupsa

Jatkuva kasvatus ketju siirtyy näköjään entistä enemmän luulopuolelle. Mhy salakauppaa metsätilakaupoissa mukamas tekee, joskus myyjä kylläkin haluaa tehdä ns, hiljaisen kaupan. Mitä taas jatkuvan kasvatuksen kuutio tuottoihin, 700-800 kuutiota on kopattu ilmaa haukkaamalla taivaalta mielestäni.

Visakallo Visakallo

Jovain: ”Tuosta Visan ohjeesta ei ole yleisohjeeksi.”

??? Ymmärsinkö nyt Jovain oikein, ettei selkeät numerot, mittaustodistukset, eikä eurot sovellukaan jk:n esittelyyn? – Miksi ei?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Puun ja korjuun hinta on helposti todennettavissa: pyytää tarjouksen kahdella hakkuutavalla – avohakkuulle ja poimintahakkuulle.

Jovain Jovain

Yleensä jk metsästä tarjotaan alempaa ns. jk hintaa. Eivät kuitenkaan kaikki yhtiöt tarjoa. Helposti kymppi pois ja mielestäni ilman perusteita. Ei se aina mene niin, että rinnastetaan alempaan 2 tai 3 ja päätehakkuussa 3, jos on vähän suojattavaa. Jk metsät ovat yleensä tukkimetsiä ja niistä myös maksetaan. Eivät ole rinnastettavissa jaksottaisen harvennuksiin, voi määritellä myös näin päin?

Esillä 10 vastausta, 4,401 - 4,410 (kaikkiaan 14,394)