Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 6,181 - 6,190 (kaikkiaan 14,403)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• aegolius aegolius

>Timpan ohjeilla on heikko €-tuotto, ( 1- 1.5 %) 

No nyt Perko pääsi asiaan! Valotatko vähän miten olet päätynyt 1-1,5 % tuottoon?

Perko

Valotus; Timpan itse esittämät arvot !

PS;  täällä näillä palstoilla kehuit luvuilla . Niistä voi laskea ” koko roskan tuottavuuden”.

Timppa

Valotus; Timpan itse esittämät arvot !

Milloin ja missä`?

Perko

Joko Timppa muistit missä kaikkialla menestystarinasi ovat olleet ehkä HS :ssa myös?

Rane

Kun Perko olet täällä tutkijan statuksella perustelemassa jk:n paremmuutta niin sinulta voi odottaa perusteltuja puheenvuoroja.

Perko

Kiitos ”statuksesta”!  Ymmärrän tuonkin Ranen  pilaksi.   Mutta,  kun olen muutaman kerran sen jo kertonut. Niistä jk:n menettelyn eduista voit lukea ja päätellä sieltä aiemmista jutuistani ja  kirja viitteistä.    Katsoo välillä Kummelista tamppausta niin kyllä se selviää .

aegolius aegolius

Perko, muita ihmisiä halveksiva ja solvaava tyylisi on pudottanut sinut palstan alimpaan kastiin. Oikeastaan siellä ei ole edes muita. Ymmärtäisit edes hävetä.

Rane

”Kiitos ”statuksesta”!  Ymmärrän tuonkin Ranen  pilaksi. ”

Ole hyvä,mutta ymmärsit kuitenkin väärin.Kerroit itse että ”Olemme tutkimuksin todistaneet…” sekä mainitsit olevasi ilmastotutkija.

puutuomas puutuomas

Jatkuvassa kasvatuksessa hirvet ei aiheuta läheskään yhtä totaalista tuhoa, kun taas istutustaimikoissa(mä) on toisinaan  mennyt koko kymmenenvuoden taimikon kasvatus hirvien suuhun. Tulee mieleeni eräskin laaja istutustyömaa ja kymmenen vuoden päästä kävin raivaamassa sen saman kuvion. Vaikea oli löytää mäntyä jota hirvet ei olisi syöneet, isoja alueita tuhottu täysin. Paperilla moni laskelma näyttää paremmalta kuin mitä todellisuudessa palstalla lopulta kasvaa.

Timppa

Miten olisit ”puutuomas” sen alueen käsitellyt?  Meillä on uudistettu kymmeniä hehtaareja männiköitä kylvämällä.   Hirvituhot ovat aivan minimaaliset.  Kylvö on yleensä  turvallisempi tapa kuin istutus.  Tietysti on sitten niin heinettyviä paikkoja, ettei kylvö onnistu.

Kerran oli eräs mäntyalue hakattu suojuspuuasentoon, mikä vastaa jonkinlaista jatkuvan kasvatuksen viritelmää.  Siihen oli paikoin syntynyt luontaista mäntytaimikkoa, mutta hirvet olivat syöneet niitä aika paljon.  Vieressä ollut siemenpuuasentoon hakattu mäntykuvio sai sitä vastoin olla aivan rauhassa.

Talvella 2019 kiertelin tutkimassa lumituhoja.  Mäntytaimikoissa ei ollut hirviä eikä jälkiä.  Molempia löytyi kyllä varttuneista metsistä.

Meillä ei ole mitään vaikeuksia vasikka hirviä riittää.  Tänäkin vuonna kaatolupia 4,2 kpl/1000 ha.

Esillä 10 vastausta, 6,181 - 6,190 (kaikkiaan 14,403)