Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

  • Tämä aihe sisältää 10,037 vastausta, 122 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 minuuttia sitten AvatarPerko toimesta.
Esillä 10 vastausta, 7,221 - 7,230 (kaikkiaan 10,037)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Perko

    Verotusta puolittaen, kemerahapatuksen /virkailijat poisto ja muita  tarkastajia vapauttamalla  hirvivahdeiksi valtion tulot  säilyisi lähes  entisellään.    No, ei se elämä ainakaan tästä huonomaksi  menisi.

    Timppa

    Mitähjän Reiman, Jovainen ja Perkon laskelmiin vaikuttaa että harvennuskuidun hinta esimerkiksi Keski-Suomessa on n puolessa vuodessa noussut liki 50 % n 17 eurosta n 24 euroon?

    Kuten olen aina kirjoittanut, niin kannattaa pyrkiä mahdollisimman hyvään metsänkasvuun.  Jos hinta nousee, niin saa kunnon potin.  Jos ei nouse, niin saa kuitenkin jotain, kun on myytävää.

    Visakallo Visakallo

    Hyvään metsänkasvuun pyrkiminen ei kaiken lisäksi maksa metsänomistajalle mitään ylimääräistä, sillä kysymyshän on vain metsänhoitotoimien ja -hakkuiden oikeasta ajoituksesta. Useimmiten oikealla ajoituksella kulut pienenevät ja tulot lisääntyvät. Ei voida ainakaan puhua ”puuntuotannon maksimoimisesta kustannuksista välittämättä”.

    Gla Gla

    Reima R.: ”Me nyt vain elämme sellaisessa maailmassa, missä tulevaisuus on tuntematon. Vaikka näin on, niin silti pyrimme ennustamaan tulevaisuutta olemassa olevan tiedon varassa, investointeja tehdessämme.”

    Metsän kasvu ei ole tuntematon. Tiedämme, miten metsä kasvaa ja miten se ei kasva. Jos ilmasto lämpenee tai typpilaskeuma lisääntyy, vaikuttaa se kaikkiin kasvatustapoihin suunnilleen samalla tavalla. Eroja menetelmien välille ei siitä tule, joten tällaiset tekijät voidaan supistaa kaavasta pois.

    Puun hinnat yms. elää ja ne joudutaan olettamaan. Jatkuvasta kasvatuksesta puhuttaessa eniten keskustellaankin juuri puun kasvusta ja uudistumisesta. Onkin hämmentävää, että näitä lähtöarvoja on monilla tarve manipuloida saadakseen oikeat lopputulokset laskelmiinsa/tutkimuksiinsa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Professori Kotiaho moittii metsänomistajia liiallisesta kuusen istuttamisesta ja seuraavassa lauseessa ehdottaa kaarnakuoriaistuhojen estämiseen  jatkuvapeitteistä kasvatusta, (MG keskustelut) koska avohakkuu lisää metsänreunoja.

    Jep jep, ihan mikä tahansa kelpaa lyömäaseeksi kun halutaan lisää jatkuvapeitteistä alaa. Osa perusteista ei ihan kestä lähempää tarkastelua. Pienaukko esimerkiksi tuottaa paljon enemmän metsänreunaa kuin iso aukko. Lisäksi avohakkuun jälkeinen monilajinen sekametsä on todennäköisesti vastustuskykyisempi kaarnakuoriaisia vastaan kuin jatkuvan kasvatuksen metsä, noin intuitiivisesti.

    Perko

    He  puhuvat joilla ei ole  jk:ta  tai eri-ikäistä mutta yrittävät selittää jaksollisen- tai aukon taimettumista: ” Jatkuvasta kasvatuksesta puhuttaessa eniten keskustellaankin juuri puun kasvusta ja uudistumisesta”.  Saldosta näkee tuloksen.

    Puuki

    Mäntyjä kannattaakin viljellä kuusten sekaan. Istuttaen tai kylvämällä.  Liikaa kuusettumista sopii välttää joten jk pidettävä rajatulla alueella, vain erityistapauksissa lähinnä.

    R.Ranta

    Tulkitset nyt AJ pahantahtoisesti sitä, mitä olen yrittänyt kertoa. Kukin tietysti saa laskea ihan miten haluaa. Olen vain tuonut sitä esiin kuinka taloustieteilijöiden mukaan kannattavuus lasketaan. Minusta vain on outoa, jos metsänomistaja on taloudesta kiinnostunut, mutta kiistää talouden lainalaisuudet. Minä en voi talouden lainalaisuuksia miksikään muuttaa tai kyseenalaistaa taloustiedettä. Samat lainalaisuudet koskevat myös metsätaloutta. En nyt parhaalla tahdollanikaan koe sitä suureksi vääryydeksi, että olen tuonut sitä täällä esiin.

    Ainakin itse  olen kokenut, että ikääntyessä muut kuin taloudelliset arvot alkavat korostua ja luulen, etten ole ainoa.  Kynnys avohakuun tekemiseen on aivan toinen, kuin kiivaina aktiiviaikoina ja olosuhteetkin olivat aivan toiset. Pinta-alaveron aikana luontainen uudistaminen esim, siemenpuilla ei ollut taloudellisesti edes perusteltua jo verotuksellisistakin syistä.

    Ei kai sitä, mitä Visa edellä sanoo oikea-aikaasuudesta, kukaan kiistä millään tavalla.

    Edellä Gla kyseenalaisti pienaukkoni taloudellisuuden,  jos oikein tulkitsin. Jos sallitte, niin pohdin vähän sitä.

    Jos istutan siihen pienaukkoon  kuusentaimikon ja saan sille investoinnilleni kolmen prosentin tuoton. Toinen vaihtoehto on, että jätän sen luontaisesti uudistumaan ja sijoitan saman summan muualle sillä kolmen prosentin tuotolla.

    Jos sitten 70 vuoden kuluttua laitamme istutusmetsän puut pinoon ja katsomme tilannetta. Istutusmetsä on tuottanut sen 3 % tuon seitsemänkymmenen vuoden aikkana. Täsmälleen saman on tuottanut myös tämä muu sijoitus, joka tuotti sen kolme prosenttia eli puntit on tasan. Jos nyt sitten mennään katsomaan mitä siellä luontaisesti uudistumaan jätetyssä pienaukossa on tapahtunut, niin kaikki mitä siellä on rahanarvoista on tietysti taloudellisesti plussaa, tälle vaihtoehdolle.

    Kyllä tosiasiat pitää pystyä tunnustamaan, eikä se todellakaan tarkoita, että metsänuudistaminen pitäisi lopettaa. Sen se osoitta, että olosuhteet on syytä ottaa huomioon, jos taloutta pohditaan.

    Minulla ei ole mitään erityistä kantaa keskusteluun jaksollinen/ jatkuva. Vain sikäli, että koen hyväksi vaihtoehtoja on, enkä koe sitä minkäälaiseksi uhkaksi jaksolliselle kasvatukselleni, päinvastoin. On tuntunut oudolta, että leima tulee, jos esitän em. esimerkin.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    En ole RR tarkoittanut olla pahantahtoinen. Näen vain hienoisen ristiriidan siinä mitä tarjoat teoreettisesti päätöksenteon pohjaksi ja mitä sitten kuitenkin käytännössä itse käytät.

    Onko tämä vuodatus RR nyt tulkittavissa siten että YLE/Arvometsä-esimerkissä tulee ottaa sijoitustulot avohakkuusta saadusta rahasta huomioon? Esimerkissä näytti käyvän nimittäin niin, että se tulo ei kasvanut korkoa. Päin vastoin/ siitä summasta otettiin uudistamisen ja taimikonhoidon kuluja pois.

    Ehkä tulkitsen tämän esimerkin väärin mutta Arvometsän tai Pukkalan kuuluisi julkaista sivustollaan se oikea laskentatapa lähtöarvoineen ja korkovaatimuksineen – muuten voimme vain spekuloida.

    Onko tämä yleistettävissä päätöksentekoon laajemminkin eli katsotaan aina mitä raha tuottaa metsässä ja sen ulkopuolella?

    Arvometsäesimerkkiin sovellettuna tämä tarkoittaisi sitä että otetaan neutraalisti ilman ennakkokäsityksiä huomioon kaikki tulot ja menot metsässä ja sen ulkopuolella. Sitten katsottaisiin tilannetta vaikka 60 vuoden aikajanalla. Ei ole kirkossa kuulutettua, että jaksollinen malli aina voittaisi. Kuten Tahvonen kirjoitti Luontopaneelin raportissa, tulos riippuu tilanteesta.

    Visakallo Visakallo

    Minua on kaikki nämä vuodet ihmetyttänyt termi ”puuntuotannon maksimointi kustannuksista välittämättä”. Eihän niillä todellisessa elämässä ole mitään tekemistä keskenään. Sellainen metsänomistaja, joka on keskittynyt puuntuotantoon, on hyvin tarkka kulujen ja tulojen suhteesta aivan samoin kuin kaikessa muussakin yritystoiminnassa. Harrastustoiminnassahan on sitten aivan oma lukunsa.

Esillä 10 vastausta, 7,221 - 7,230 (kaikkiaan 10,037)