Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Joissakin automalleissa adaptiivinen vakionopeudensäädin on aiheuttanut ongelmia, esimerkiksi jaruttaa pyöräilijöiden takia tai peittyy kuraan jonka jälkeen ei toimi ollenkaan. Autojen valmistajilta pitäisi vähintään edellyttää sitä, että kunnollista lisävarustetta ei heikennetä, ts. että tuo tutka saadaan tarvittaessa pois päältä ja käyttöön se vanhanmallinen käsikäyttöinen vakkari. Tekoäly ei toimi vielä virheettömästi (jos koskaan).

    Puuki

    Ei ole ollut mitään ongelmia loskaisuuden tai pyöräilijöiden tms. kulkineiden suhteen.

    Auto on Volvo-merkkinen. Ratin keskiön napista naputellaan sopiva nopeus ja sen saa pois päältä jarru- tai kaasupoljinta painamalla. Ainoa pieni haittapuoli siinä on jos edelläajava kääntyy risteyksestä, niin oma kärry miltei pysähtyy myös, mutta silloin voi aina ottaa vakkarin pois päältä.

    MJO

    No ruotsalaiset ovat tottuneet suunnittelemaan toimivia laitteita. Ranskassa nämä asiat ei mene ihan samalla tavalla.

    pihkatappi pihkatappi

    Esim 8-tiellä Vaasasta etelään on vuodessa alle 20 vuorokautta kun on oikeasti niin liukasta tai lunta omalla kaistalla, että vauhtia tarvitsee pudottaa tietyissä tienkohdissa, kaarteet ovat loivia. Ja helppohan se vakkari on ottaa pois päältä, kun olosuhde niin edellyttää. Jollakin voi tietysti olla tarve tuntea kaasupolkimella auton hallinta, monelle mukavampi on kuiyenkin se kun pääsee ilman nopeuden kyttäämistä itselle sopivaa vauhtia ja välttää turhat ylinopeussakot. Uskoisinkin kuitenkin että ranskalaisen auton omistajat hylkivät vakkaria ihan perustellusti, kuten MJO totesi, niissä ne ei toimi yhtä fiksusti kuin muissa autoissa.

    Hiluxmetsuri

    Nelivetoautoista juteltiin pari sivua aiemmin. Pari kommenttia omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuen.

    Nelivetolava-auto hieman korotettuna ja kunnollisilla isoilla nastarenkailla varustettuna on kyllä ihan oikeaa luksusta huonossa kelissa ajamiseen. Ei tartte pelätä jumiutumista, voi ajella penkan kautta, mennä lähes mille tahansa tielle ja koska voimaakin on tarpeeksi niin ei ole ihan tien tulppanakaan. Lisäksi lavalla kulkee kaikki tarvittava. Metsäkäyttöön toimiva ratkaisu.

    Toisaalta taas asfalttiteille taajamiin riittää aivan hyvin ihan tavallinen 1-vetoauto.

    Nämä ovat siis kaksi ihan eri autoa.

     

    rööri roope
    pihkatappi pihkatappi

    4-veto Octaviallakin pärjää noilla jäisillä alustoilla, ohjattavuus säilyy vaikka hieman luisuukin ja ikinä ei ole puskenut, jolloin mitään panikoimista ei pienistä luistoista tule. Ja tuohan on tärkeä ominaisuus kun ajetaan pitempiä matkoja kyläteitä ja vastaan tulee välillä tukkirekkoja ja muita tai on muuten vain liukkaampaa.

    Viimeksi tänään piti ajaa oikea kylki penkkaan kiinni, kun linja-auto tuli mutkassa vastaan melko keskellä, no eihän tuossa ehtinyt edes säikähtää, jälkeenpäin vain ajatuksena oli, mitäs jos olisi kimmonnut penkasta. No ei kimmonnut kun oli tuiskulunta ennen jäistä penkkaa ja siinä tuiskulumessa kulkivat oikean laidan pyörät ja pitohan oli siinä pakkaslumessa hyvä. Tiukassa paikassa ei mitään ehdi ajatella, ohjaus liike tulee vain jostain selkäytimestä. Jarruahan me vanhemmat autoilijat ei käytetä vaistomaisissa väistöissä, kun suhkujarrutuksessa meni ennen ohjattavuus, eli silloin nuorena kun autoiluun opeteltiin ilman ABS-jarruja. Vauhtia ei kuitenkaan ollut kuin noin 75 km/h, mutta tuli vaan vastaan melko tiukassa kaarteessa kuusikon keskellä ja mahtuihan tuosta, onneksi ei ollut jalankulkijoita, silloin olisi menny toivottavasti penkan läpi metsään.

    jees h-valta

    Rööri taisi hiukan haeskella tarkoituksella ranskalaisia, eikös Dodge ole hiukan suuremman yhdysvallan auto? Ja Daewookin taitaa liipaista jonnekin muualle kuin ranskaan. Kuinka muistaisin Chryslerinkin olevan ison maan iso auto. Mutta ymmärrän kyllä kun kiinalaisella ajaa pitää muista vikaa hakea. Noh, onhan siihenkin sentään kunnon moottori sentään kelpuutettu, ihan ranskanmaalta. Ainakin joissain Volvon malleissa.

    Visakallo Visakallo

    Jostain syystä Peugeot vain tahtoo sitkeästi olla eri vikatilaistoissa siellä huonomman pään suunnalla. Monilla automerkeillä on ollut ajoittain laatuongelmia, mutta niitä on onnistuttu ratkaisemaan. Kilpailu automarkkinoilla on niin kovaa, että ongelmat on ratkaistava nopeasti, tai edessä voi olla fuusio sellaisen valmistajan kanssa, joka hallitsee laadukkaan tuotannon.

    MJO

    Kiinalainen raha on ihan yhtä hyvää valuuttaa. Mitään muuta kiinalaista Volvossa olekaan.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 230)