Keskustelut Metsänomistus Puukaupat v. 2019

Esillä 10 vastausta, 251 - 260 (kaikkiaan 320)
  • Puukaupat v. 2019

    Huomasin jossain lehdessä  yksityismetsien puukauppojen määrän. Vähennystä oli hienosti edellisiin vuosiin.  Toivottavasti saadaan tänä vuonna lisää vähennystä 10 – 15%.

    Metsien eläimet ja luonnon ystävät kiittävät.

  • MaalaisSeppo

    Omaa yritystä ei Jessen kannata ainakaan vielä perustaa. Jos ei yritys kannata, paluu päivärahoille takkuaa pahasti. Eläkkeellä sitten voi harkita.

    Tolopainen

    Mitä olen yt neuvotteluja seurannut firmasta ei ensimäisenä lopetata hyvin kannattavia yksiköitä, ei Harjavallassa myynti ole sujunut toivotulla tavalla. Uusi omistaja korjaa virheet nopeammin kuin vanha.

    Visakallo Visakallo

    Harjavallankin asukasluku on pudonnut 25 vuodessa kahdella tuhannella, ja vauhti vain kiihtyy. Nyt ollaan jo reilusti alle seitsemäntuhannen, joten tyhjiä näyteikkunoita ja taloja tulee vielä paljon lisää.

    harrastelija metsuri
    jees h-valta

    Jean S:ltä viime kommenteissa aivan huomionarvoinen neuvo. Toki useita muitakin hyviä kommentteja. Tuo puukauppojen etupeltoon teko on jo toteutettu joten ennakoi tuleva tilanne jne, jne. Hienoa, todella asiaatuntevaa porukkaa, monet omakohtaisella kokemuksella. Tuo Jätkän sairastumiskuvio on tällä iällä aina se yksi murheenkryyni ja syytä ottaa myös huomioon. Mutta kaiketi selvinnyt vakavasta sairastelustaan koska ei ole lakannut täälläkään kommentointia. Siitä on mielestäni jo vuosia kun hän tämän kertoi. Terveitä eläkepäiviä toivotan! Juuri tänä aamuna soitti yksi tukkuporras- tuttu jo vuosien takaa joka onkin jo poistunut työelämästä joidenkin kahnausten myötä. Kertoi myös lähiaikoina jäävänsä eläkkeelle. Tarjosi myös apuaan mutta vasta kun eläkeasia kunnossa. Että sikäli MaalaisSeppo myös tuntuu olevan jyvällä että eläke kannattaa ottaa heti kun pääsee ja toimia sitten sen rinnalla vaikka yrittäjänä. Tahi kuten tämä aamun soittaja joka tarjosi tavallaan asiantuntija/konsultti/markkinointiapujaan. Tiedän että osaa kyllä. Olen jo Kokemäki-aikoihin häntä näissä markkinoinnin asioissa käyttänytkin. Toloppa, noinhan se yleensä onkin mutta, mutta. Tässä ei ole kuin vuosi taapäin kun edellinen kauppias päätteli minulle että olisikin helppo laittaa vähenevät voimavarat yhteen jos H-valta olisi se kuollut paikka. Mutta kun ei ole vaan aivan päinvastoin. ”Pääkallopaikka” on kuollut ja siksi päätös nopeasta lopetuksesta oli harkitsematon ja ammattitaidoton esitys. Uusi omistaja korjaa virheet uuslla virheillä. Ja se ei pitkälle johda.

    jees h-valta

    Harrastelija metsuri, Kiitos linkistä, kakkoskohta täyttyy!

    harrastelija metsuri

    Onhan tää vähän etäällä puukaupoista, mutta kuitenkin….

    Joo, pitää hyvin tapauskohtaisesti selvittää mikä kannattaa. Tunnen muutaman kaverin jotka olisivat päässeet eläkkeelle 63 vuotiaana, mutta päiväraha oli niin niin hyvä, että kannatti vetkuttaa lisäpäivillä sinne 65 vuoteen. Päivärahoista tuli palon enempi kuin eläkkeestä. No, sitä oltiin vaan sitten ”työmarkkkinoiden käytettävissä”. Eipä jätkiä paljon pelottanut, kuka nyt niin vanhaa ukkoa hommiin ottaisi.

    Jätkä

    Siinä oli: Lyhennettyä työviikkoa tekijöille joku ansa, jossa kolmea päivää tekevät saivat vähemmän rahaa kuin kahta päivä …  Vai oliko se neljää  / kolmea päivää ….  En muista, mutta ei se ole minun päänsärkyni.

    Jeessi. Syöpä on ”hoidettu” – vai onko? Nyt on solut ihan jees, mutta t6arkkailua jatketaan – nyt kerran vuodessa, eli siltä osin se on tavallaan järjestyksessä.

    Eipä siitäkään koskaan tiedä, mutta henkilökohtaisesti olen tilanteessa, että ”Sama sen väliä.” Olen valmis lähtemään, mieluummin kivuitta, eikä myöskään läheisille murheita.

    Minulla tapahtui tuossa eläkkeelle siirtymisessä jotain ihmeellistä: Verotettava tulo / kk nousi vanhuuseläkkeelle siirtyessä 1000 € / kk. Veroprosentti tietenkin nousi, mutta kyllä alussa tuntui, että mihin tämän rahan kanssa oikein joutuukaan.

    Puu Hastelija

    Minä joskus haaveilin alkavani kassalinjalle, jolloin olisin voinut tehdä jopa pieniä hankintasavotoita omassa metsässä. Olisin ajellut lanssilta traktorin ja kärryn  kanssa metsään, hakannut kuorman päälle ja sitten varastolle. Työn tuottavuudella ei niin väliä, kunhan harvennusjälki olisi vertailun kestävää.”

    Joo-o, jätkän haaveet… Traktori ja silakkapuntari, vai kuinka se meni. Muut eivät sitten saisi oikeasti noilla ajaakaan. Tarvii ajokone.

    Mutta tuohon otsikkoon, moton valoja ei enää näy, pelto on täysin kuralillinkinä ja hullummaksi menossa, motteja tuli vajaa 20% enemmän kuin arvioin, mikä on pelkästään positiivista. Toisaalta arvioin vain elävät puut ja kuivaa oli riittävästi alueella. Lahoa oli vähemmän kuin pelkäsin. Jää nähtäväksi, joko huomenna saa mittalistoja, saatikka ehtiikö niihin perehtyä, vaihteeksi vähän ohjelmallisempi päivä tiedossa. Mutta positiivisissa tunnelmissa ainakin näppituntuma. Seuraavaksi voisi vaikka harkita, josko sitä hankintaa aloittelisi, ennen kuin takaraja tulee vastaan. Toisaalta tuonne sateeseen viitsi.

    Visakallo Visakallo

    Havusellun hinta on pudonnut 40% ja kaiken lisäksi mahdolliset lakot hiljentävät metsäteollisuuden, joten kovin hyviä puukauppanäkymiä ei näyttäisi nyt olevan luvassa.

Esillä 10 vastausta, 251 - 260 (kaikkiaan 320)