Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

Esillä 10 vastausta, 321 - 330 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • jees h-valta

    Kyllä sitä joka vuodenaikaan käytetään ja mielestäni jonkinverran taajaankin. On sentään niin ison rinsikkatalon kokonaan puulla lämmitys ja siihen kaiken teen Stihlillä. Myös mökkireissuilla usein mukana koska sielläkin palaa aika paljon puita ja siellä jopa kaadetaan tukkikoon puutakin, edelleen Stihlillä. Joka vuosi teen puukauppaa ja aina yleensä ennakkoraivausta on ainakin joku hehtaari. Nekin teen vain ja ainoastaan tällä samalla Stihlillä, 201:llä. Eikä tosiaan ole kuin sen kerran käynyt verstaalla ja silloinkin olin vieressä sen aikaa kun kytkinjouset vaihdettiin ja vaimennusjousi ja kumi kahvasta. Ainakin viisi vuotta vanha saha nyt. Kun se alkaa hyytymään se vaihtuu, tai itseasiassa poika sen varmaan vie koska hän yleensä sahailee sitten loppuun. Nytkin jo pari minun sahaani loppuun takonut. Kyllä se yksi oli tosi väljäkin jo silloin kun annoin sen mutta se toimi hänellä vielä yllättävän kauan siltikin. Kyllä tuo on ollut minulla aivan vakioluonteista toimintaa ja jo 200:ia sahasin ainakin kolme ja koskaan ei myös mitään ihmeempää ole ollut. Ei tarvitse kahta sahaa mukaan, kun se yksi on Stihl.

    jees h-valta

    Olen muuten ihmeekseni huomannut että ne kovimmat sahan ”pörryyttäjät” taitaa pöristää lähinnä kahvia keittimellä että jaksaa aamuviidestä iltapuoleenyöhön täällä saitilla päivystää ja kommentoida. Imehtelen missä kohtaa niitä kovia mettätöitä tehdään. Minä olin tänäänkin päiväsnäön ja huomenna taas sama juttu. Lekkerien tankkausta vaan pitää taas hoitaa kun tyhjää alkaa jälleen olla. Sain lähikorjaamolta kolmisen vuotta sitten kymmenkunta pänikkää teräketjuöljyä eli hänen jäteöljynsä. Pänikät olivat 10 ja 5 litran päniköitä. Nyt se sitten on loppu ja tuossa sahassa sentään öljy on vain joka toisen tankkauskerran tarvetta. Joudun varmaan menemään oikein kaupasta ostamaan nyt kun kyseinen verstas lopetti vuokrasopimuksen irtisanomiseen.

    Lenkopetäjä

    Minä hakkaan joka talavi kolomen talouden lämmityspuut+saunapuut ja hankintaa siihen päälle.kyllä pitää ilmansuodatin aina väliin puhdistaa.pitäs perkele ostaa stiili nii pääsis vähemmällä😁

    Jätkä

    Tilhi on ollut maailmanennätys-saha ilmanputsarinsa sotkemisessa. Vaikka siinä on Kompensaattori, niin silti se tosityössä on putsattava kerran päivässä tai kehnoissa olosuhteissa useammin.

    Huolellinen käyttäjä myös puhdistaa sylinterin jäähdytysrivat säännöllisesti, tai ainakin tarkistaa, onko ne puhtaat. Kytkimen laakerin voitelu kuuluu myös huolto-ohjelmaan. Ja kuten jo aikaisemmin mainitsin, myös vetoratas pitää vaihtaa silloin / tällöin, että vältetään ketjun katkeaminen, mutta sehän ei mene palstan hirmumetsurien kaaliin ei millään.

    Ruotsalaisissa sahoissa on joissakin vähän paremmissa keskipakopuhdistin joka arton mukaan ei ole turbo eikä ahdin, mutta ihan muuten vaan puhaltaa puhdistettua ilmaa kaasutinkoteloon pienellä ylipaineella.

    Tolopainen

    Tilhissä on nykyisin aivan samanlainen ilmanottotekniikka, eli ilma tulee puhaltimella lämmitettynä moottorin jäähdytysripojen kautta, kun käytetään  kaasarin talviasentoa.

    Ehkä Harjavallassa klapihommat menisi nopeammin, jos käyttäis tehokkaampaa katkontasahaa. Vähän   jäänyt epäselväksi, poltetaanko siellä pyöreitä tuoreita klapepeja, kyllähän niitä kuluukin paljon. Jos harrastaa vielä puulämmitystä, kannattaisi polttaa haketta, sellaiseen siirtyivät meillä päin jo 70-luvulla ja nykyisin siitä ovat menneet kalliolämpöön.

    Jätkä

    NONO. Pientä rajaa sentään. Et taida käsittää keskipakopuhdistusta? Se on kuin separaattori, mutta et kyllä käsitä sitäkään. No ei sen väliä, se menee kaiken sen moskan sekaan, mikä sinulla kaalissa pyörii, eli ei mitään tolkkua.

    Lenkopetäjä

    Mulla oli joskus stihlin 024 ja 026 malleja.ne oli kyllä mestareita sotkemaan putsareita ja hötylumella ei pelannu yhtään.

    Jätkä

    Pahimmillaan 024:n putsari piti putsata joka tankilliselle = puolentunnin välein. Ei se siltikään pelittänyt. Surkea vehje, ja meille tuli päivitetty malli kolmen kuukauden välein – ”kyllä nyt toimii”. Elfing oli lirissä niiden kanssa.

    Tolopainen

    Ilmaa ei tarvitse separoida, ilman puhdistin on sitä varten että puhdistaa polttoilman. Kun nykyaikainen saha on talvikäyttöasennossa, pulverilumesta ei ole ongelmaa se sulaa moottorin jäähdytyssäleikössä, kun näes ilma tulee sieltä kaasarille. Ei myöskään tarvita mitään sähköisiä lämmityksiä kaasarille, koska ilma on lämmintä.

    Jätkä

    Höpö-Höpö.

Esillä 10 vastausta, 321 - 330 (kaikkiaan 691)