Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

Esillä 10 vastausta, 471 - 480 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • kim1

    Sen verta olette sahaa kehuneet,niin täytyy vain todeta että onhan se oma saha vissiin vähän vajaatehoinen..( aika tuore malli oli silloin kun sen ostin..,siis se perinteisellä kaasarilla varustettu malli.).

    Elikkä vissiin uutta kaasaria vailla,tai sitä päivityskittiä…

    Toki varmatoiminen 361 on ollut se ykkös saha.,siksi en liikoja ole sen 201:sen perään murehtinut..p.s.toivottavasti tällä viikolla ostamani  261 on  vikavapaa.

    sitolkka

    Muutama saha on tuossa peruskunnostettavana. Kaikkiin on vaikea suomesta löytää alkuperäisosaa, mutta netin kautta ulkomailta löytyy yleensä jostain aina. 242 huski on minulle se mieluisin peli. Muut sitten tulee sen jälkeen.

    Jätkä

    ”Useampana talvena olen sthil ms 200 ja 201 tehnyt hankintahakkuuta. Järeimmät puut ( koivua, kuusta, haapaa) tyveltä n 40 cm. Ei vaikeuksia sahan osalta. Ei myöskään lumi ole haitannut sahojen toimintaa.”

    Järki käteen ja pidetään terähuolto huipussaan. Olen justiinsa samaa mieltä.

    Onhan se tankin kesto lyhyt aika, kun Huskun 550:n tankki kestää 2 tuntia, mutta jos on vielä nuorehko ja kuntoa riittää, niin se rytmi on sopiva, että tankillinen ja tauko – tankillinen ja tauko jne.

    Joka tauolla hipaisu terään, mutta ensin saha tankataan aina. sitten kahvia tms ja vaikka joku välipala, eikä mitään tupakkataukoja tms, vaan heti saha käyntiin.

    Tuon karsintatekniikan opettelin Ruotsalaisilta Jonseredin mannekiineilta ja samoin meille tuli paluumuuttajina ruotsista metsureita, jotka olivat jo vuosikausia karsineet sahalla. Evolla ”Topi” opetti juurtajaksaen tynkäkarsinnan ja kehittelin siitä mahdollisimman vähäliikkeisen ja tehokkaan. Tuollaisessa hento-oksaisessa kuitupuussa työnnän omaa puolta kaksi kertaa peräkkäin ja pääsen yli 1,5 metriin asti, sitten ne kaksi muuta pyyhkäisyä saman pituisina, niin kolmella pyyhkäisyllä päästään eteenpäin jopa kaksi metriä. Rauhalliset, mutta tehokkaat liikkeet ja ollaan huipulla. Ikänä ei saisi vetää omia jalkoja kohti. Kun samaa kohtaa katrsiin kolmekin kertaa, sanon sitä tyyliä ”Hankaamiseksi”. Opetuslapset ei tykänneet siitä sanasta, mutta kyllä hankaaminen loppui.

    Myös sen Siilinjärveläisen Metsolan opetusvideoilla se ukko hankasi ja huitoi karsintaansa turhan rasittavan näköisesti.

    Kerran oltiin rankahakkuukurssilla Pieksämäellä katsomassa, kun opettivat metsureille rankahakkuuta suorimalla. joku pyysi minua näyttämään oman tekniikkani ja minähän näytin. porukka oli melko hiljaa, kunnes Gladin Reijo sanoi: ” Ei tuo Jätkän tekniikka ole samanlaista kuin mitä teille on opetettu, mutta on se halvatun tehokasta”. Totesin siihen vain, että Pyrkikää tähän!

     

    petep

    Viilaako Jätkä vapaaalla kädellä terävemmän ketjun mitä on tämä Picco Super Pikkutilhiin ?

     

    Jätkä

    En tiedä, kun en ole kokeillut vertausta tehdä tuolla ketjulla. Halvatun hyvin leikkaa, kuten aina, kun on nopeutettu kuva.

    Tuollaisessa tapauksessa on monta tekijää, joka vaikuttaa leikkuuseen. Yksi on oikea viilan paksuus. Toinen on viilan korkeus, sitten viilan asento, joka myös on sovitettava hampaan päällisen muotoon. ja lopuksi hienosäätö purupiikille, jonka tarkkaan madallukseen tarvitaan omanlaisensa viila ja ohjuri.

    petep

    Eikä ole nopeutettu   kuva. Kolmatta päivää  sahattu ketju eikä kertaakaan viilattu. Kaikki tulevat ketjut tuohon sahaan tulee olemaan tuota mallia.

    Jätkä

    Onko kuitenkin ensimmäinen tankillinen menossa?

    petep

    Päivässä menee vähintään 6 tankkia kun tuon kanssa lähden metsään .

    Jätkä

    Ketju on ilmeisesti täysin uusi ja outo? Siis vähintään 18 tankillista sahattu? Sehän on kohta kuin arton teroittama – ei tylsisty lainkaan. Millä se viilataan?

    Ei sillä, että se jotain minulle merkkaisi, koska en aio enää juurikaan pikku-Tilhiin ostella uutta ketjua. Minulla on noihin pariin sahaan uusiakin ketjuja muutama ja pihapuitakaan en taida joutua kaatelemaan neljää enempää., mutta jos joudun, ne meneevät kyllä tuolla väkivahvalla Huskullakin.

    petep

    Kyllä se ihan  on julkisessa myynnissä oleva ketju. Linkkiä tähän ei taas onnistu laittamaan ja 4 mm viilalla pyhkäistään sitten kun tulee tarvetta.

    Pointtina oli kokeilla tuota ihan mielenkiinnosta verrattuna siihen ketjuun mitä myydään mm sahan mukana vakiona.

Esillä 10 vastausta, 471 - 480 (kaikkiaan 691)