Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

Esillä 10 vastausta, 571 - 580 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • petep

    Itse olen onnistunut sahaamaan niin hurjasti että 353 Huskussa aukesi teräketjuöljysäiliön korkki.

    201 :llä en ole vielä onnistunut kertaakaan  mutta eiköhän sekin päivä tule. Itsellä ei ole mitään fanitusta mihinkään suuntaan ,mutta välillä näkee selvästi että  osalla  on asennevamma 201 kohtaan kun se on niin mopo  😀 Ja voipi olla että eivät ole edes käsissä pidelleet sahaa koskaan ..

    jees h-valta

    Onpa suorituksia! Kyllä hiukset ja kaikki häipyy viemäriin ja jäteveden puhdistamolle suuntautuen mutta mikään Kodin Putkimies ei sitä tee. En kotona ole ainakaan vuosikymmeneen yhtään hajulukkoa avannut. Mukavuus edellä nähkääs. Kyllä kaikki pelaa kun käyttää kunnon myrkkyä. Lisäksi nuo eivät edes vahingoita vesistöjä vaan ovat hyviä neutraloimaan sielläkin. Ph senverran hurjaa sorttia. Ja sama tapa on moottorisahassakin minulla. Litkut säiliöön vaan ja menoksi. Mutta ei mitään ylimääräistä vaan seosuhteen mukainen bensa ja mikävain teräketjuöljy.

    petep

    Eilen oli puunkaadossa  käsillä 201 ja 261.  261 oli ihan uudella Stihlin ketjulla ja 201 Picco Super – ketjulla . Suurimmat puut oli sitä kokoluokkaa että 13 tuumainen laippa riittä just ja just.  En oikein keksi mitään muuta käyttö 261 :lle kun pätkiä runkoja klapimittaan.

     

    201 terävällä ketjulla on aika pätevä tapaus kuten Jätkä on täällä julistanut vuosia eikä hän ole väärässä .

    Tolopainen

    Sahaapa josku 241:llä niin loppuu kiinnostus mopoihin.

    petep

    No ei minun ehkä kannata ostaa siihen 201 ja 261 väliin mitään välimallin sahaa  omiin pieniin puuhasteluihin .

    Miikkam

    Samat pelit löytyy varastosta kun petep:ltä. Tyytyväinen kyllä ollut molempiin.

    Jätkä

    Niin! Onhan se niin, että joka 201:n leikkuutehoja moittii, ei ole kunnossa olevalla sahalla sahannut niin, että siinä on terä hyvän teroittajan jäljiltä. Jos verrataan sitä vaikkapa sen ”isoveljeen” = 241:een , niin pitäisi ero olla toisinpäin, mutta normaalisti pikku-Tilhi peittoaa ”isomman”.

    Aikuisten metsätalousinnöörikoulutuksessa naureskelivat äijät, kun kaivoin Tilhin esiin. Pakkasta oli noin 20 astetta ja puut vähintää kahden kuution tuulikaato-kuusia. Ja lujaa jäässä. Siitä kun alkoi pikku-vingulla vetämään tyveä irti 45-senttisestä kuusesta, niin ”kaikki he vaikenivat”.

    Seuraavan tyven katkaisin 58-kuutioisella sahalla, eikä se katkennut juurikaan kevyemmin.

    Tilhi kiersi kädestä käteen ja sitä ihmeteltiin ja taivasteltiin. Saha oli minun oma, mutta annoin halukkaiden sahata sillä. Olen varma, että moni hankki sellaisen hetken kuluttua.

    jees h-valta

    Kyllä tässä Toloppa täysin uunona kun ei tiedä että 201:en on todella ISO saha pienissä mitoissa. Hain juuri loppuviikosta uuden ketjun ja varmistin ettei laipassa pursetta. Kyllä on namia vedellä polttorankaa ihan tukkikokoa myöten ja jo ylivuotisen kuivaa.

    Tolopainen

    Yleensä kun sahassa on enenmmän tehoja ja isompi moottori, se leikkaa tehokkaammin.  Vaikeissa lumioloissa 201:llä ei tee juuri mitään. Tiedän kokemuksesta, kun metsässä on mukana aina kaksi sahaa ja ms 201 on hyvä karsinnassa, mutta jäinen koivuntyvi hyydyttää sahan. Purukoppa on liian ahdas ja ketju menee jumiin. Tuossa mallissa oli epäonnistuneita sahoja, kun ilmanhuuhtelu moottorit tuotiin markkinoille liian nopeasti. Niihin valmistaja teki päivityskaasarin puolan  ja vauhtipyörän alenushinnalla. Taisi vasta 2017 malli vastata teholtaan entistä 200:sta.

    petep

    Tehoja lisätään ja ketju muuttuu leveämmäksi niin se on aika jännä  homma että miten ulosmitataan sitten ne tehot.

    EDIT

Esillä 10 vastausta, 571 - 580 (kaikkiaan 691)