Keskustelut Puukauppa Tukki on liian kallista?

Viewing 10 replies - 251 through 260 (of 301 total)
  • Tukki on liian kallista?

    Mielenkiintoinen uutinen tämänpäivän Kalevassa:

    ”Sahayritys Junnikkala Oy on keskeyttänyt puunostotarjousten teon. Yrityksen mukaan nykyinen markkinatilanne on ylikuumentunut ja vääristynyt.

    Yrityksen mukaan tukkipuun hinta on noussut vauhdilla suhteessa lopputuotteiden hintaan. Junnikkalan mukaan nyt ollaan ”kipurajalla”, jonka ylittyessä investoinnit tyrehtyvät.

    – Joudumme keskeyttämään puun oston näillä hinnoilla turvataksemme oman toimintamme pitkäjännitteisyyden. Mielestäni metsänomistaja ansaitsee omaisuudelleen oikean hinnan ja tuoton, mutta nykyinen hintakehitys tulee vaarantamaan meidän ja mielestäni koko sahateollisuuden tulevaisuuden, yhtiön toimitusjohtaja Kalle Junnikkala sanoo tiedotteessa.”

  • mehtäukko

    AJ, rataa ei taida niin vain tulla, kun saamelaiskäräjillä on vaikka minkä nautinnan oikeutta ennen sitä..!!?

    kuusessa ollaan

    Paperitehtaita on suljettu käytännössä siksi, että painopapereiden kysyntä laskee rajulla tahdilla. Nyt sellu menee muovin korvikkeeksi tehtävään pahviin ja pehmopapereihin.

    Jätkä

    AJ:-Google Maps näytti, että Hampuri on Elben rannalla ja joki laskee Pohjanmereen.

    -Halvattu, kun mielessä oli vain, että Hampuri on lähempänä Itämerta kuin Pohjanmerta, mutta on se vaan mahtava joki tuo Elbe.

    pihkatappi

    Kapasiteettia piti vähentää ja logistiikka oli se miksi paperilla kannattavampia suomen tehtaita suljettiin europpalaisten tehtaiden sijaan. Itävaltalaiset kun tulivat laittamaan ostamiaan keskisuomen tehtaita ’kuntoon’ joutuivat lisäämään työntekijöitä että saivat järjestelmänsä pyörimään hihnalta eteenpäin, eli suomessa järjestelmässä oli viilaukset tehty ja keskieuroopassa puuhasteltiin ja pärjättiin, koska markkina oli ympärillä. Keskisuomesta suomen satamaan on lähes poikkeuksetta pitemmästi, kuin eurooppalaisen tehtaan portilta asiakkaalle. Ja kaukokuljetuksissa tulee ylimääräiset lastaukset, kun valtamerialusta ei suomen satamaan tule.

    A.Jalkanen

    Toinen Lapin ratalinjauksen vaihtoehto menee Kolarista suoraan pohjoiseen ja Norjan rannikolle. Vähän poropaliskunnat nikottelevat, mutta porolaitumet voidaan korvata vaikka nostamalla tuotantotukea hieman.

    Rane2
    Rane2

    Eipä tosin USA:ssakaan ole yhtään satamaa jossa Oskarin 19200 konttia saisi puretuksi.

    https://edition.cnn.com/videos/world/2015/03/09/pkg-boulden-uk-massive-ship-msc-oscar.cnn

    Rane2

    On AKT:n onni etteivät nämä uudet,isot laivat mahdu vierailemaan Itämerelle.

    http://tieku.fi/liikenne/laivat/robotit-ohjaavat-pian-maailman-merien-suurimpia-aluksia

    puunhalaaja

    Jäämeren rata ei kuulosta tolkulliselta idealta. Eikös sen oletetusta kannattavuudesta ole esitetty aika paljon kritiikkiä. Kummastelen myös sitä, että miksi ne idästä tulevat alukset pysähtyisivät siellä päätesatamassa, kun ne voi samalla vaivalla ajaa norjan rannikkoa eurooppaan?

    Tolopainen

    Jäämeren rata palvelisi Suomalaista teollisuutta. Reitti Aasian markkinoille lyhenisi huomattavasti verrattuna siihen että nyt viedään kontit Rotterdamiin ja sieltä Afrikka kiertäen Aasiaan.                                                 Porot kannattaisi Lapista hävittää nyt niiden elättäminen maksaa valtiolle 20milj€ vuodessa. Kun poro löytyy kuolleena maastosta aina valtio maksaa sen petovahinkona ja ilmeisesti monta kertaa. Vaikka Lapissa ei ole edes yhtään susilaumaa. Pedot tappaa 4000 poroa vuodessa korvaukset on kolminkertaistuneet muutamassa vuodessa. Mikäs parempaa tuloa kuin syöttää poroja pedoille ”paperilla” yli 2000€ on korvaus porosta. Paljon arvokkaampi kuin teurastettuna.

Viewing 10 replies - 251 through 260 (of 301 total)